AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
4.049

test på rullande landsväg bmw 530D

Sida 1 av 2
carl530
Hittade dessa rullande landsvägs resultat på vtech sidan.

Samma program som jag beställt!

Ska bli mycket spännande .
Min rts ska vara här på måndag

Länk
qd
691
qdtjant
F34 335i xDrive MPPK
1M Coupé 2012
Alpina B10 V8 -99
Nr 629.
Hej

hoppas RTS'en kommer på måndag ............ och rapportera dina erfarenheter så snabbt som möjligt.

Det är ju rätt imponerande siffor för 530D.
Och jag som har en 535D.............:-)

Janne E61 535D 2008 Sportautomat.
Visa användare
383
MM
Bmw 330d touring -06
Går i trimtankar jag med,blir det RTS-boxen eller trimmning på plats?
Har frågat pris på RTS-box med 3st program (orig.-ekonomi-trim).
Visa användare
383
MM
Bmw 330d touring -06
Ajdå...såg inte att det var Rts ni skulle ha....
Fick svar från V-tech: Man får 2 st trim program + att man sparar originalprogrammet också i Rts!Går att skifta mellan dessa 3 program. Kostar 8900kr.

carl530
Har precis installerat trimprogrammet via RTS.
Mycket enkelt att handha.
Alla menyer mm på Svenska.
Gick snabbt att läsa in det nya programmet.

Och..

Vad kan man säga..

Nu har jag en helt ny bil.
Det svarar direkt oavsell varv eller växel.
Det är så roligt att man bara vill ut och leka.
Tvvärr har jag vinterdäck på..

Har inte kollar hur detta påverkat förbrukningen men kommer att titta på det dom närmaste dagarna.

Jag har även fått ett "eco" program som jag tänke läsa in om frugan ska ha bilen..

5 +
Zt
399
Ztefan
520dT M-Sport F11 -12
carl530: Låter sjukt bra! Har du manuell eller automat? Har själv manuell på min och är lite oroad på hur den kommer att klara det höga vridet.
carl530
min är en manuell.

carl530, ang att läsa in nytt program till frugan: åtminstone på Audi och Saab kunde verkstan se hur många gånger man läst in ny programvara. När jag lämnade tillbaka min Saab 9-3 SS Aero efter att ha haft BSR:s liknande lösning så sa de "jaha, det har bytts program 12 ggr på den här bilen. Det har vi inte loggat vid service". Det kan nämnas att jag frekvent gjort laddning av original och trim för att visa goda vänner hur enkelt det fungerade...

De kunde även på Saaben läsa ut max laddtryck som varit och det var en bit över original...
Zt
399
Ztefan
520dT M-Sport F11 -12
Som Allroad skriver så får man nog räkna med att Service killarna ser att bilen varit trimmad. Har läst om såna fall, mycket data loggas i minnet.
carl530
Känner en kille som jobbar på BMW.
Fär be honom kolla det vid tillfälle.

Dock är detta min bil och jag bryr mig inte om det skulle synas.
Jag lever bara en gång och jag vill ha en rolig bil.

Jag vet att man på audi kan nolla antal gånger den varit programerad.. vet inte om det är samma på bmw.
carl530,
Säkert kan man nolla även på BMW som du skriver men det är troligen inget som normalanvändaren har kunskap/verktyg att göra. Det stoppar dock inte mig, får min RTS på posten i morgon . Ska bli intressant...
Visa användare
383
MM
Bmw 330d touring -06
Monterade min RTS på fredag.Blev extreme programmet (310hk,680Nm) + eco.
Behöver ej trycka lika mycket på gaspedalen nu som förut,bilen känns mycket starkare nu än förut,speciellt på högre varvtal(märks mest när man kommit upp i fart o trampar till).Har ej hunnit köra så mycket än på landsväg men antispinn går i även när jag är uppe i ca 70-90km/h och ger fullgas!
Bra support från V-tech,gjorde fel vidprogrammering,man ska ha tändningen på när man börjar programmera,jag hade inte rätt läge på så jag blev stående i garaget,försökte lösa det per telefon men misslyckades,då kom en kille från V-tech och hjälpte mig att programmera bilen hemma i mitt garage!Mycket bra gjort av dem.
Rekommenderar dem!
I sommar ska jag testa rullande landsväg för att testa effekten,ska försöka göra det på alla 3 programmen.
Ni
1.573
NiKeMaN
Volvo V90cc D4 AWD Polestar 2020
BMW 118d 2008
"Har ej hunnit köra så mycket än på landsväg men antispinn går i även när jag är uppe i ca 70-90km/h och ger fullgas!"
Hahaha yeah right =)

Visa användare
383
MM
Bmw 330d touring -06
Nikeman :Det jag säger är sant!Vet ej om det beror på vinterdäckens mjuka gummi som lurar "antispinnet" eller inte,men antispinnlampan blinkar närjag drar på för fullt!
NP
822
NPe
BMW G30 540dxDrive -22
BMW G42 M240ixDrive -23
BMW F11 520d xDrive -16
Porsche 997 Turbo -07
Saab 9-3 Cab -99
Saab 9-5 Kombi -06
Det gör min bil med, fast i 170km/h :)

Länk
Samma här.... :)
NikeMan: håller på att prova ut Vtechs trim till 535d. Vi jobbar oss fram till en lämplig nivå och om du inte litar på att MM:s bil blinkar på antispinn upp till 70 - 90 är du välkommern att ta en tur med mig. Min lampa blinkar upp till ca 140-150 km/h med vassaste mappen hittills. Betyder inte att bilen spinner villt, betyder bara att den vrider på såpass mycket att styret känner av att den släpper lite. Original så brukade det blinkar upp till ungefär 70 - 90 vid kick down hela vägen. Har 225/55 17 på, vintersulor godkända för 210 km/h.
carl530
Nikeman:

Hej N.

Visst hade du trimmat hos ESS i norge.
Tror jag läste det nånstans.

Jag tycker att det hade varit mycket intressant att jämför hur effektkurvorna mellan din bil och min.

Jag är inte ute efter att se vem som har mest effekt utan hur effektkurvorna ser ut när man jämför dom med varandra.

Så man kan jämföra hela registret.

Jag har inte testat min egen bil på rullande ännu men kommer att göra det på en v-tech bänk i antingen Södertälje eller Trosa.

Om du har vägarna förbi en sån hade det varit kul att jämföra.

mvh

Carl
Ni
1.573
NiKeMaN
Volvo V90cc D4 AWD Polestar 2020
BMW 118d 2008
Effekt på hjulen: Länk

carl530
ok det där såg trevligt ut men.

Personligen gillar jag inte dynojet därför att dom är aningen svårt tolkade.

Jämför med det effektpapper jag la ut i denna tråd.

Där ser man mycket tydligare och har varvtal som referens.

Är detta din bil dom mätt upp?
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Allroad:

Vad räknar du med för effekt?

//Stefan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.