AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.668

Vilken trimm kam?

DirtyDog
Bilen är en BMW325i-88

Vilken av nedanstånde kammar tycker ni man bör välja. Man är givetvis ute efter max effekt men vill också kunna besikta utan problem med Co Max 3,5%. Läste att Camko och Dr. Schrick har samma tillverkare. Dr Schrick`s 304gr kam verkar vara den "värsta" utav dom men hur blir motor karraktären piss dålig tomgång och hög Co eller? Så vilken ska jag ta ole,dole,doff.

Camko 272gr 3.259:-
Camko 284gr 3.259:-
Cat Cams 272gr 2.950:-
Cat Cams 288gr 3.200:-
Dr. Schrick 272gr 4.000:-
Dr. Schrick 284gr 4.000:-
Dr. Schrick 288gr 4.000:-
Dr. Schrick 304gr 4.000:-

Lotus Samuel
Tänkte precis fråga ungefär detsamma.

Jag ska ju köra på bana med min så jag vill ha en vass högvarvig motor. Är 304:an den värsta då? Slår den inte i kolvarna om den lyfter mer än original??

Sen om man i vinter får för sig att slänga dit turbo är det förståss helt fel med en 304graders eller? Sökte lite på forumet å läste att 304:an till M10 är den bästa turbokammen, gäller det även M20??

Blev många frågor =)
"S
220
"Starre"
325iS-88
318i -87
Lotus Samuel:

HAHA låter som vi går i exakt samma tankar jag tänket vässa sugmotorn lite i sommar. För att sedan i vinter bygga turbo motor :) Och jo man får slänga i orginalkammen sen när turbosnurran é klar.

Ingen som vet vilken kam som är lämpligast???
Får väl höra med JWR om ingen vet.
Lotus Samuel
Starre:
Vi får väl byta erfarenheter sen då =)

Ringde motornord innan och då va det endast 272gradaren som gick att ha om man skulle besiktiga och inte byta massa annat. Frågan är då, märker man någon skillnad på org. 260g och trimm 272g???
Är det ingen här som kör med 284g med andra fjädrar och orgiginal för övrigt, så hade jag tänkt till att börja med om det går då.
"S
220
"Starre"
325iS-88
318i -87
Jag tänker nog satsa på en 288gr catcam och sedan JWR chip. Sitter en halvsats från feritta på nu och KN-filter. Och en sådan cyclone skräp i insuget. Ska besikta inann jag monterar kammen sedan bara åka med det i sommar. För nästa sommar blirre turbo :)

Lotus Samuel:

Jo det får vi göra. Vad hade du tänkt dig för aggregat. Själv har jag ett Garret T04/T3 agg liggandes. Håller på jag kolvar just nu. Vad exakt menar du med "325i GTR Light II" Och jag är väldigt avundsjuk på din M5:a , VÄLDIGT FIN BIL!
"S
220
"Starre"
325iS-88
318i -87
"Jaga kolvar just nu" ska det ju stå :)
"starre":

"cyclone skräp":et

Funkar det?
Har du märkt någon skillnad?
Eller ska man köpa godis till sig själv
för pengarna istället?
"S
220
"Starre"
325iS-88
318i -87
Ja märket ingen skillnad i effekt. Och soppa förbrukningen é den samma.
Köp godis för pengarna. :)
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Jag rekomenderar inte cat cams. När jag monterade en sådan kam så brast den när jag skulle dra dit kamdrevet, och jag hade inte fullt moment :-( Lite tur i oturnen att det hände vid monteringen och inte vid uppstarten av motorn.
I mina ögon så är helt klart schricks kammar bäst.
Om du är intresserad av värre duration( svårkört) så går det att ragga tag i nere i tyskland.

MVH
Pelle
cs4605
Lotus Samuel
Starre: Jag har tagit ur all inredning i 325:an lättat den och bygger om den till banbil. Därav namnet =)

Går det att köra med 288graders utan att göra nåt mer än byta fjädrar? Funkar det med originalkolvar? Isåfall blir det en sådan. Hur är camko kammarna från nfs.nu då?

Vilket aggregat har jag inte funderat på än. Det återstår att se.
"S
220
"Starre"
325iS-88
318i -87
Hoppas det lirar med 288gr kammen ska forska mer i det. Enligt NFS så är camko gjorda av samma tillverkare som Dr.Schrick.
De
382
Dekker
323i -82 Projekt
316 -85
Samuel: kanske borde kalla den CSL? =)
CSL e juh bmws egna beteckning för Coupe Sport Lightweight
Lotus Samuel
Dekker: Självklart.. ska genast ändra ;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.