|
|
|
|---|---|
|
Brassade tydligen 22km/h för fort på Autobahn med hyrbil i December. Fick hem en förfrågan om det var jag på bilden samt om jag erkände eller inte. Nekade till hela baletten men fick idag hem en böter. Egentligen skitpengar men kul att veta. Driver de in pengarna över gränsen eller hamnar jag top 10 på deras most wanted lista? Vill ju inte "bend over" i något Tyskt häkte nästa gång jag är där bara för en sketen fortkörning. | |
|
Tyskland har samarbete med svenska inkassoföretag om jag är rätt informerad. Sen om du blir tvungen att tappa tvålen nästa gång du besöker Tyskland eller ej låter jag vara osagt ;) Jag blev själv fotad av en kamera på väg till Berlin, detta var på en 50-väg och jag körde om en traktor så det gick väl i ca. 80-85 km/h, peppar peppar så har jag inte hört ett knyst, men jag är lite misstänksam varje gång det kommer rekommenderad post :) Mvh/ Niclas |
|
| Märkligt att du överhuvudtaget har fått hem någonting. De brukar strunta i att skicka ut böterna. Det blixtrar i parti och minut varje gång jag är i tyskland, men det är iofs i en svenskreggad bil. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Svara på svenska att du inte förstår innehållet i brevet om det är skrivet på tyska tex. Det har funkat en å annan gång. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Hur funkar det om en tysk bil i Sverige blir fotad vid fortkörning? Är det likadant åt andra hållet tro? Inte för att jag egentligen bryr mig men kul att få veta ändå. |
|
|
Heden: Dom kunde kanske inte avgöra vilken av traktorerna som körde för fort? ;) Precis som hasso skrev: Bestrid boten på svenska så har du större chans att klara dig än om du inte svarar alls alt. svarar på tyska/engelska. |
|
|
Heltsonika => Hahaha, men dett var med gamla "traktorn" 330:n ;) Mvh/ Niclas |
|
|
Om du körde hyrbil så kommer hyrbilsföretaget att lämna ut dina namnuppgifter eftersom den tyska lagen säger att det är fordonsägaren som är betalningsansvarig. Det varierar från företag till företag men antingen drar de böterna från ditt kreditkort som du använde när du hyrde bilen eller så nekar de till uppmaningen som skickas från tyska trafikinspektionen och vidarebefordrar dina namnuppgifter. I Sverige kan man ju hävda att det var någon man inte kände som körde bilen och så får polisen inte forska mer i detta eftersom du enligt lag inte behöver "ange" någon. Detta gäller alltså inte i Tyskland utan här måste man ange någon annan om man inte vill betala själv vilket naturligtvis biluthyrningsfirman inte vill. Därför sitter man lite "löst till" om man hyrt bil och blivit "geblizt". Däremot om du har svenskreggad bil så kan du blåsa förbi kamerorna nästan hur som helst. De kommer inte att kolla upp det eftersom det finns för lite pengar i att driva in bot över gränserna samt att tyska och svenska trafikpolisen inte har något samarbete. Har provat bådadera, eller tja det är oftast min sambo som blåser förbi kamerorna med min bil när han är och hälsar på mig, men jag har aldrig hört ett knyst om detta efteråt. Med hyrbil var det dock värre...håll utkik efter brev från Kassel, det är till 99,9% säkerhet angående fortkörning... ;) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.