|
|
|
|---|---|
| Funderar på om det är möjligt att sätta luftfilter box mm som är i kolfiber på CSL på en vanlig M3a? Om det går blir det någon skilnad förutom att det ser jäkligt snyggt ut? | |
| Mer effekt och annat ljud, men det är inte gratis... | |
|
Nu är ju inte jag direkt kunnig på motorer. Men har för mig att jag läst att det går, men då måste du modifiera ganska ordentligt i motorn...Tror man skulle ta bort LMM och pussla lite. Kommer inte i håg exakt. Men nåt i den stilen var det... Och det var dyrt... mvh Dennis |
|
|
Köp eftermarknads insug , blir BETYDLIGT billigare samt 1/10 av meck tiden. HAr läst att slutsumman för grejer + monterings arbete landar runt 100 000 (bara delarna kostar ca 65-70k nytt) För att få CSL insuget att lira behöver du bla: *Komplett CSL kabelhärva *CSL Insug inkl mappsensor *CSL kamaxlar *CSL Styrbox *CSL spridare mm mm mm |
|
|
Är det någon här som har koll på exakt vilka motordelar det är som skiljer csl mot vanliga m3an? |
|
|
Ja om man betänker att CSLén bara besitter 17 hk extra mot vanliga M3 (på pappret) Skulle jag personligen inte anse de värt de pengarna de skulle kosta att köpa ett insug.. Inte lika ballt, men ett väl utprovat eftermarknadsinsug är nog ett bättre alternativ då. |
|
|
Jag fixar kolfiber insug till de flesta M bilar. M3E30 Kolfiber! |
|
| "Ja om man betänker att CSLén bara besitter 17 hk extra mot vanliga M3 (på pappret)" jaa..17 hk är inte mycke i munnen talat kanske. meen jag lovar att en m3 csl med 360 hk går som ett as o känns betydligt annorlunda en vanlig m3a. o det är så jävla kul att kolla på garaget där fjantar skriver att de har allt från 360 - 380 hk i sin m3a med hjälp av chip o sportluftfilter o i bästa fall ett annat avgassystem. haha. för att ha klämt ut de där 17 hkna extra ur en sugmototor krävs grejor och en jävla massa pengar! det som gör mest för pengarna på en bmw motor (förutom turbo) är värre kamaxlar. | |
pg_ice |
"det som gör mest för pengarna på en bmw motor (förutom turbo) är värre kamaxlar. " inte på M3 E36 där ger kolfiberinsug mest du har ju en 3.2a på garaget med RnB kolfiberinsug,som har bänkpapper på 354hp inga andra kammar där inte. |
|
Min S50B30 gav mindre effekt i motorbänken med kolfiberluftburk än med öppna trattar. __ //Niklas |
|
|
Aquilla: tror du inte jag är väl medveten om de? Det jag menar va att de är enligt mig inte värt den kostnaden för ett äkta CSL-insug när de troligtvis går att klämma ut samma ur ett "vanligt" eftermarknadsinsug till en betydligt mer rimlig kostnad! |
|
|
ja,. men tänk på att man måste förmodligen mappa om motorn för att få ett bra resultat..mer luft gör inget..om inte motorn kan förse luften med mer bensin och få den optimala blandningen. om nån bänkat en 3.2 till 354 hk har han garanterat fått den ordentligt mappad ned andra spridare o bränsletryck. de de relativt snälla kammar i en s50 jämfört med en s38 tex. så jag tror stenhårt på riktigt destruktiva kammar ihop med det där insuget o så en ordentlig mapp på det. det är inte bara skruva på saker som några baklysen som vissa ibland verkar tro. tror ni inte bmw själva kunde få ut mer än 17 RIKTIGA hk mer om de inte krävdes: s50 på *CSL Insug inkl mappsensor *CSL kamaxlar *CSL Styrbox *CSL spridare tänk redan på att motorn är ganska optimerad redan med en bit över 100 hk/litern. iaf e46an. och då ha en 3.2 med 33 hk förhöjning låter ändå mer absurt med ett annat insug o inget annat. kanske sitter en liten fläkt i hålet där ;) men de borde folk själv fatta... att det krävs mer bensin oxå. kamaxlar som hänger med. o en motor som kan ta hand om bensin o luften. inte bara massa luft. men drömmare finns alltid... speciellt på internet |
|
|
Självklart måste man mappa för att få ut nåt nämnvärt av de. BMW´n med 354 hk har programvara av RnB racing, insuget + avgas från katt, de är allt. Jag förstår liksom inte varifrån du fått att vi tror att enbart ett insug höjer effekten så mkt?? Ingen har vad jag vet sagt de... Du kanske bör läsa inläggen en gång till? Jag har Ac Schnitzer kolfiberinsug på min och jag märker inga stora skillnader mer än att de varvar ur lite villigare. Men med en ordentlig mappning SKA de märkas betydligt större skillnad! |
|
|
pg_ice skrev "du har ju en 3.2a på garaget med RnB kolfiberinsug,som har bänkpapper på 354hp inga andra kammar där inte" jag var inte inne på garaget o letade, svarade bara vad som stod här... o det låter oxå roligt att nån tror att man kan få mer effekt med ett annat rör och burk efter katt skulle kunna påverka nån effekt? det är väl ändå modifierat grenrör och fullflödeskattar som kan ge någonting alls. det var mest att jag villle skriva av mig att jag stör mig på alla som tror sånt..att generellt sett många som har m3or o andra "värstingar" att de tror de får både 30-50 hk..med lite krimskrams..som ljuddämpare, luftfilter, o insug. och som idag var det värsta jag sett när de gäller sånt här.. en kille hade satt dit en impeller med kullager i luftbälgen som ska snurra när den suger in luften...hahaha. det sätter nog de högsta priset :D bara det att för det första så sätter den ju mest igen insugsbälgen. väldigt mycke är placebo med. sånt man får för sig. att de låter mer osv o då tror det går bättre. tycker förändrignen mellan m3 e46 och cslnen talar sitt sanna jag..för att ha fått ut 16 eller 17 hk mer som från början är 343 hk. då ska man inte tro att man får 354 hk med ett kolfiberinsug o mapp med en annan ljuddämpare o inga andra kammar..från 3.2 liter 321 hk. eller är det så att eftermarknadsinsugen är så mycke bättre än de som sitter på cslen? |
|
|
Aquilla: Ne de är väl fel på bromspappret killen har så de stämmer säkert inte. Du glömmer att BMW själva får ta hänsyn till en del andra faktorer såsom miljö, bränsleförbrukning mm, mm. Bara för att PG skrev att M3án med 354 hk har kolfiberinsug, betyder ju inte det att de är den enda modifieringen? Jag tror inte man tjänar så mkt på att byta något på M3áns avgasssystem då de verkar vara rätt utprovat från början. |
|
|
M3 E36 org avgassystem börjar bromsa och bli varmt i slutburken redan vid 350 hk.... Satte en kompressor på en 3.0a och med original avgas gav den 380 hk och ville spika som en galning. Slutburken glödde. Tog av slutburken och vips var den uppe i 422 hk. |
|
|
Finns ju många som har praktisk erfarenhet av detta, även här på forumet så det råder väl ingen tvekan om att eftermarknadsinsugen gör ganska mycket på M3 motorerna. Andra kammar är inte så effektivt på den motorn som det generellt gör på andra sugmotorer. Vad jag förstått måste den som mappar motorn efter byte av insug ha koll på att luftmassemätarens förmåga att mäta upp den högre luftströmmen måste ändras. Bor elle rbör värde ngt... Lovar att återkomma med fakta när jag låtit mappat min egen... Mvh. B "What we're dealing with here is a total lack of respect for the law" (Smokey and the Bandit 1977) |
|
|
Jag skulle då byta kammarna före investera i en luftburk. På nivån av trim jag har så ger min motor 5hk mindre på topp och 10Nm mindre vrid med luftburken på mot för att köra utan. __ //Niklas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.