AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
564

Framvagnsgissel E34

$M
974
$Marten
750 IA 91:a med massor av cylindrar SÅLD
750 IA 91:a, reservdelslik
Volvo S80 04 Turbo, bruksbil

Volvo Amazon 70 i retro stuk.
Chevrolet Camaro 74 med mullrande V8
Hejsan allihopa.
Jag är ytterligare en som har fastnat för BMWPower
och dess utmärkta forum. Detta är verkligen beroendeframkallande och har fastnat. Sitter minst en timme om dan.

Har ett litet problem.
Har det vanliga klonkandet och instabilitet i framvagnen på min 525I E34 89:a. Verkar vara så på var
och varanan E34.
Tänkte byta casterstag och bärarmar på bägge sidorna.
Har redan bytt stabiliseringsstagen(krängningdhämmsrlänkar) men det gjorde varken till eller från.
Är det svårt (jobbigt) att byta caster och bärarmar, behövs det några speciella verktyg mm.? Något annat som man bör tänka på. ÄR det svårt att pressa i bussningarna i casterstagen? Behövs en press. Jag vet att man måste göra en framvagnsinställning efter bytet.
Var är det billigaste stället att köpa ovanstående?

Tacksam för alla svar och hjälp man kan få.
Ha det så bra allihop vi hörs.
Min privata undersökning visade att Motornord i Sundsvall är billigast. För två stag med bussningar skiljer det ca 500:- mot orginal. Frakten skall gå på under 200 sa dom när jag pratat med dom. Jag har inte bytt men det ser inte allt för besvärligt ut. Jag har hört mej för och det skall tydligen gå att pressa in bussningen i staget med ett kraftigt skruvstycke.

Jag kommer i stället att byta stödlager på kardanaxeln + hardyskiva och hoppas därigenom att bli kvitt mina vibrationer. (Trodde länge det var casterstagen som gett upp men en okulärbesiktning visade att dom var sjyssta kan inte heller rucka vare sej stag eller hjul i längsled.) Mera koll under bilen visade sprickor i hardy-skivan och då plockade jag ner avgaseriet och fann ett stödlager som förvandlats till en marrackas...

Klonkar det när du kör i gupp så kan det vara en spindelled som är slut. På E34 finns det 4 st. Två länkarmar med spindelled på varje sida. Bakre länkarm är det samma som casterstag, fast på BMW-språk.

Mvh LEF
$M
974
$Marten
750 IA 91:a med massor av cylindrar SÅLD
750 IA 91:a, reservdelslik
Volvo S80 04 Turbo, bruksbil

Volvo Amazon 70 i retro stuk.
Chevrolet Camaro 74 med mullrande V8
Lars Erik,
Tack för ditt snabba svar.
Menar du att en spindelled i bärarmen eller casterstaget kan vara slut. Går det endast att byta spindelleden? Måste inte bärarm eller casterstag bytas kpl. om spindeleden är slut.

Kompletta armar/stag bytes inklusive bussningar. När du ändå håller på kan du passa på att kolla skicket på övre fjäderbensfästena med.

Mvh LEF
ro
559
ronte
116d -16
328i cab -98
Hej

Jag bytte själv casterstag i helgen, pressade in bussningen med hjälp av ett stort skuvstycke och en passande distansring (bussningen är längre än vad hålet i armen är brett). Finns en pil på bussning och stag som skall peka mot varandra för att det skall sitta rätt.

Jag använde mig sedan av en denna guide:
Länk

Det man bör ta i beaktande är att bulten till bussningen skall dras åt med bilen stående på hjulen. I övrigt var inte arbetet särskilt svårt, kan vara lite bök att få p-änden att lossa, jag fick skruva loss "plattan" vid hjulet som den sitter i (3 bult) för att komma åt med en spindelledsavdragare.

Always Diesel
El
153
Eliardsson
540IA -93 E34
Jag hade ett klonkande ljud på min, då kände jag på krängnings hämmar staget på ena sida, och det glappade. Byte på båda sidorna sen va det borta.Tog en halv timme knappt att byta.

Häftig motor,häftiga priser...!!!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.