|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Ja, nu är det snart dags att skaffa nya sommardäck till bilen och självklart vill man ha mest "bang for the buck" :-) Då valmöjligheterna är mer eller mindre obegränsade har jag ändå kokat ner det till följande 3 tävlande: Bridgestone Potenza RE-050 (har RE-040 nu och är nöjd) Dunlop Sport Maxx (hade dessa på min förra 530 och gillade skarpt) Michelin Pilot sport 2 (ingen egen erfarenhet men ligger just nu på 1: plats) Uppsättningen ska vara 235/40/18 och 265/35/18 Vilka ska man välja? Alla ligger i ungefär samma prisklass så priset är inte avgörande. Tips och tankar mottages tacksamt! Niklas Fransosen | |
|
Hej! Av dina olika val hade jag utan tvekan valt Michelin PS2, kör med såna på M3:an och jag är väldigt nöjd med dom. Har även kört med Bridgestones RE-050 och det är också ett väldigt bra däck. En kompis kör med Dunlop Sport maxx på sin M3:a och tycker dom funkar väldigt bra. Hur stor prisskillnad är där på dom ungefär?? Vänligen Fabio |
|
|
Är det inte så att Michelin är x antal hudralappar dyrare per däck? Det var dom i alla fal när jag i somras kollade 235/40-18. Jag hade med dina tre kandidater samt att jag även kollade på Conti Sport Contact 3 och GY F1 Assymetric. Valet föll till slut på SportMaxx då dom dels var några hundralappar billigare än PS2, RE050 och SC3 och dels verkade vara en bra kompromiss för att sitta på en familjekombi... Var lite sugen på GY då dom faktiskt placerade sig i topp i två tester och dessutom även var något billigare men som sagt SportMaxx blev det. Är fullt nöjd med däcken men tror att jag även skulle ha varit det oavsett vilket däck av ovanstående jag valt. ___ //Ulf |
|
|
Tack för era synpunkter. Bridgestone och Dunlop ligger på ca 8000 medan Michelin ligger på 10.000 En inte oväsentlig skillnad men ändå så att man kan stå ut. Kör inte på bana eller så men ibland blir det lite mer inspirerat än bara rakt fram. Sen ska jag även erkänna att jag undviker att köra när det är regn och rusk :-) Niklas Fransosen |
|
|
Själv köpte jag Hankook Ventus K-110 efter att ha läst automotorsports sommardäckstest (testvinnare!) och jag är fantastiskt nöjd med dom. Mycket bra grepp, tysta, billiga och beter sig mycket förutsägbart. 235/40R18 och 265/35R18 går på sammanlagt 6560:- på gummihuset.se. Bra budgetalternativ som inte bara är billigt utan även riktigt bra, i alla fall enligt mig och automotorsport. Läs testet här: Länk |
|
| Michelin PS2 har verkligen fantastiskt grepp, dock tycker jag nog de slitits väl mycket på en sommar. Sedan var det beror på är sannerligen en svår fråga :) | |
|
Tack för tipset joxgbg. Har bara lite svårt för märken som jag inte känner till.... Är väl mest mig det är fel på antar jag. Tvivlar inte en sekund på att det är bra däck och att du är kanonnöjd men jag har som sagt var svårt för att köpa nåt nytt. Håller mig gärna och helst till sånt som jag känner till. Vet med mig att jag kan gå miste om nåt riktigt bra. Ska dock fundera och läsa på lite mer om Hankook... Niklas Fransosen |
|
|
Innan jag bytte till SportMaxx så körde jag med Hankook K104 på min 530 och det var absolut inga dåliga däck. Dom fick i tester hyffsade resultat men det stod alltid att dom var riktigt dåliga på vått väglag, dvs vattenplanade för lätt. Detta märkte jag aldrig av däremot så upplevde jag dom som något mer högljuda ärn premiumdäcken när dom var nya och efterhand som dom slets så ökade ljudnivån från däcken mer än vad jag upplevt med däck från premiumsegmentet. Skulle säga att Hankook i regel är prisvärda och i sin prisklas helt klart ett av de bästa alternativen men jag övervägde aldrig att återigen köpa dessa. ___ //Ulf |
|
| Körde Kumho ett tag och dom var mycket komfortabla och tysta med bra fäste...när det var torrt. Ganska otäcka när det blev blött. | |
|
Körde själv i sommar med slitna Kumho KU31 245/40x18 ( satt på bilen vid köp ), de var tysta och hade bra grepp både vid torrt och blött väglag. Det var första gången jag varit i kontakt med Kumho-däck, blev positiv till dessa. Funderar på att köpa premiumdäck i år, vi får se hur det blir, har funderat på Michelin PS2. Coldhex: Vilken typ av Kumho-däck hade du ? Mvh Peter BMW CS #7097 |
|
|
Har för mig det var Kumho Ecsta KU31. Dom var som sagt väldigt tysta och komfortabla och hade bra grepp, men vattenplanade väldigt lätt. Tycker inte det var så konstigt, även om det var läskigt, med tanke på att däckspåren är helt parallella. Då blir det ju också tyst, men vattnet har ingenstans att ta vägen. Nästa gång jag köper däck blir det inte Kumho, jag kan stå ut med lite högre vägljud om våtegenskaperna är bra. Här på västsidan är det oftare blött än torrt. |
|
|
Denna säsong har jag avverkat en uppsättning MPS 2 och en uppsättning Dunlop Sport maxx. Min erfarenhet är att Michelin slits aningen snabbare än Dunlop. Visst var det aningen bättre grepp i MPS 2:orna. Men till nackdel för livslängden. Så med en 330i i åtanke skulle jag förespråka Dunlop Sport Maxx pga. att livslängden är bättre samt att det lilla extra grepp man har med Michelin knappast har någon betydelse på en 330i. Skulle det handla om en M3:a hade jag föreslagit Michelin för greppet och Dunlop för livslängden... Så i fallet med M3:an blir det hugget som stucket.... Men då har jag ju inte tagit hänsyn till priset, vilket kanske hjälper till att göra valet enklare.. Så med detta i åtanke skulle jag rekommendera Dunlop Sport Maxx.... Bridgestone har jag ingen erfarenhet av... mvh Dennis |
|
|
Har åkt många 1000mil med KU31, och har aldrig haft en tendens till planing! Däremot GoodYear NCT5 var riktigt läskiga i vått |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Ett toppdäck när det gäller våtegenskaper är Uniroyal Rainsport (Continental) är lite billigare än topp off the line som Michelin, Conti, men ett tyst, komfortabelt däck med bra testvärden som räcker till i de allra flesta fall. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Jag köpte en omgång Michelin Pilot Primacy HP (visserligen "bara" 235/45-17) i fjol. Efter att ha sökt i diverse trådar här fick jag för mig att Primacy passade mig bättre än Sport. Fick uppfattningen att Primacy har längre livslängd, men det verkar finnas lite delade meningar om detta. Jag har bara kört 1000 mil på dem än så jag kan inte säga så mycket. Kanondäck att åka på iaf! Jag betalade 8914 kr monterat på bilen på en lokal gummiverkstad, var ungefär samma pris på PS2. Med vänliga hälsningar Erik Nyström |
|
|
Erik: Ni har dyra gummiverkstäder där du bor då? Hasso: Håller med, Royal är helt ok! Men som sagt, Kumho har jag bara goda erfarenheter av, deras nya (kom förra säsongen) vinterdäck KW22 funkar också riktigt bra! Helnöjd! Dessutom 700:-/st!! |
|
|
Jo, de ve ju inte billigaste stället, men de har bra sevice. Tror man kunde få dem ett par tusen billigare på nätet, men då ska de fraktas hit, hämtas nånstans, köras till en gummiverkstad och bytas på bilen. Kostar några kronor det också.... Vet att det även finns de som har avtal med de som säljer däck på nätet, men det kanske inte var nån jag ville åka till... Sen tycker jag det är praktiskt om det finns lite gummiverkstäder kvar, så man kan få en punktering lagad vid behov. Med vänliga hälsningar Erik Nyström |
|
|
Erik N>> Hur mkt har Primacy däcket slitits på 1000 mil? Har själv funderingar på detta däck i samma dimension till min 525. // Jim Profit |
|
|
Jim: Jag kan gå ut och mäta mönsterdjup i morron, men jag har ingen uppgift om vad det var när var nya. Läser man här på forumet så finns det uppgifter om livslängd på upp till 6000 mil. Det låter mycket, men jag kan inte såga att de har fel. Om ett par år vet jag, jag skriver upp mätarställningen varje gång jag byter däck. Med vänliga hälsningar Erik Nyström |
|
|
Erik>> Snällt av dig, det vore intressant att veta. Hur är komforten, är de tysta? // Jim Profit |
|
|
En föregångare till Primacy HP satt orginalmonterade på min bil, Pilot HX. Bilen hade rullat drygt 12000 mil varav 7000 på sommardäcken när de byttes (225-55 R16). No bullshit! ;) Och Michelin är tysta ner till sista millimetern. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.