|
|
|
|---|---|
|
520dA Touring -07 Ända sen bilen var ny har växellådan gillat 3ans växel! Går vägen lite uppför i ca 30km så ligger 3an kvar länge och väl...så pass länge att hela bilen till slut skakar av vibrationer när motorn frustar av för lågt varvtal! Här köper man en ny bil av kvalite och så uppför den sig så här!! Jag är inte helt nöjd. Lägger jag i Sportläget på Steptroniclådan så återskapas aldrig ovan problem då lådan håller sig till lite högre varvtal. Känns lite som att lådan är moddan för en större motor med mer vrid i som kan fixa dessa låga varv. Har haft in bilen för att nollställa växellådan samtidigt som jag fått nytt software till bilens dator. Men det har inte hjälpt. Nu föreslår verkstaden att man vill köra bilen enligt ett visst mönster och lära den växla. Jag vet inte.....lite skepptisk faktiskt!! Någon som har liknande erfarenhet och ev lösning. (Växelföraren är den som kom just innan den nya Joystick aktiga växelföraren..). Har inte kört en likadan bil som jag själv har, däremot en med nya lådan och den växlade galant i alla register! MVH F-dog | |
|
Måste delvis hålla med även om annan motor. Ibland undrar man om 1200rpm inte är lite lågt i en backe och man gasar "lagom". Fast lider dock inte av viberationer så bara njuter av vridet även om man känner mer av turbo-lagget vid lägre varv. Men om du trycker till mer på gasen, växlar den inte ner? Har lärt mig att ett mer bestämt snabbare tryck på gasen, även om man inte trycker längre ner, gör att lådan växlar ner lite mer villigt (jämf med smyga gasen ner saaaakta så behåller den hellre växeln). Detta är min högst egna uppfattning! |
|
|
Helt rätt, trycker jag till gasen mer distinkt så växlar den ner till tvåan. Men det blir ett väldigt tryckande på gasen hela tiden för att hålla sig borta från ovan vibrationer….för så fort jag sedan lättar på gasen igen så byts 2an snabbt till 3an…och så är vi där igen. Suck!! Är det bara jag som har detta problem? |
|
|
Finns säkert nån som vet hur man kan programmera lådan att växla ner när varvet sjunker under 1300 varv...? Finns det inget "sportprogram"? Mvh |
|
| F-dog: Har haft samma på min gamla e60 525iA. 3:ans växel så vill den hacka lite. Det beror på körstilen och brukar adaptera efter hur du kör. Dock kan det ju inträffa ändå.... | |
|
Har för mig det klagades lite på 520Dn i teknikens värld pga detta, för att snåla på dropparna är den rätt pigg på att hoppa upp till en högre växel. Som du skrev, lägger du i sportläget slipper du detta... //Bjersér BMW - over 300 (s)miles/hour |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.