|
|
|
|---|---|
|
Var är det som gör att bilen studsar på vägen, svårt att förklara men gasar man fullt 2:an rakt fram så är det som bakdäcken studsar/skrynklar asfalten, Det släpper inte och det är inte heller grepp. Bilen är en m5 e39 med 275 däck bak. Kan det vara att den är mjuk i bakvagnen, eller blir det så när man kör med breda däck helt enkelt? Det händer inte i kurvor för då börjad det spinna och bakänden flyger ut. Det är alltså bara när man kör rakt fram. | |
| Kollat dämpare och bussningar bak? | |
| Testa att ge den mer gas... Blir så när du inte får däcken att släppa helt. | |
pg_ice |
för hårda stötar bak gör att bilen studsar |
|
Som Cykeltjuv skriver, kolla dämpare och bussningar. Hade samma problem på min s13, när jag körde över en broskarv eller ett brunslock så började bakänden hoppa. Monterade coilovers och sen dess har det inte varit några som helst problem, numera är det noll komfort men skitkul när det svänger :) Har även detta problemet på min 316. Den börjar dock inte hoppa när jag kör över ojämnheter men om jag tex sladdar eller gasar så det släpper så börjar bakänden hoppa. Kör man över ett fartbula så gungar bilen ett bra tag efter man paserat fartbulan :P Så det blir att byta fjädrar/dämpare när tid och ork finns. /MVH Tobias |
|
|
Som flera är inne på - olämlig avstämning av fjädring/dämpning. Det kan vara både för stumt eller för slappt. Eller så är det så enkelt som fel lufttryck i däcken. Fyllt på lite extra för att få ut fler mil ur 275:orna kanske? I och för sig så kan det väl hända utan att något ar fel också. Vissa däck på vissa underlag har helt enkelt den tendensen. |
|
| Har precis samma symptom på min M3a.. och polaren hade samma på sin M5 E34.. även hört om samma på fler bmw med diffspärr.. får hoppas det försvinner för mig till våren med coilovers :) båda våra bilar var/är helt original i chassi. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.