|
|
|
|---|---|
|
Är relativt ny ägare till en 325T-07 och nu när första snön har fallit så reagerar jag på hur antisladdsystemet fungerar. Ska man få bakvagnssladd i kurvorna? Det är ju inte så att bilen snurrar men det släpper bak en del och baken sladdar ut. Tycker att systemet går in lite sent ibland och då kör jag inte på något sätt agressivt utan helt vanligt. | |
| Nu är ju jag långt ifrån expert..Men min 325i T-08 har jag gått in för att provocera lite i svängarna och jag får verkligen ingen sladd, systemet styr upp det direkt och min uppfattning är att det är riktigt stabilt och bra.. | |
|
Är heller ingen expert men det verkar bero lite på underlaget och körstil. Om det är väldigt halt verkar det som att man får mer sladd innan systemet reagerar. Samma sak om man är lite aggresiv i sin körning och provoserar fram kast Kan tänka mig att det beror på att hjulen inte ändar hastighet eftersom friktionen är för låg vilket i sin tur betyder att bilen inte märker att du fått sladd. Men det är bara en gissning. För mig är huvudsaken i alla fall att jag inte tappar kontrollen över bilen som kan hända om man inte har antispinn och antisladd. |
|
|
Vad har du kört för bil innan? Anledning till att jag frågar kan vara kommentarer från bekanta som bytt från FWD till BMW och tycker det är obehagligt att den släpper lite. Själv har jag åkt alla möjliga BMW under 10 år, med och utan antispinn. Märker att den släpper ut lite men tycker inte på något sätt att det är obehagligt, sladden regleras direkt utan att avbrytas abrupt (något som hade varit betydligt mer obehagligt för mig iaf). För mig är beteendet på en FWD betydligt mer obehagligt när framändan släpps iväg och man mer eller mindre tappar styrning. Tror det handlar mycket om erfarenhet och vana. |
|
|
Antisladd ska du koppla ur för att kunna åka så brett som möjligt i alla lägen! |
|
|
Har tidigare bara kört framhjulsdrivet och det är nog bara ovant att baken sladdar ut lite. Ville bara veta att det är OK att den gör så och att det inte är något fel på systemet. tack för svaren. |
|
|
Lite sladdar det, men man märker tydligt att systemet jobbar. För med info om antisladd: Länk //amullo |
|
| E30 diffbroms sladdar överallt och alltid. :) | |
| Min reagerar lite sent också,men den är äldre så tekniken kan väl inte vara samma?Min stryper bara i spjället,så det tar en liten stund att reagera då.Men visst funkar det,man kan nog snurra runt om man vill i en kurva. | |
| nellis: din bil har nog inte antisladd utan bara antispinn. | |
|
Jag tror den största anledningen är din körstil, jag körde en ny 3-serie en del i vintras och tyckte det strypte sladden relativt hårt. Var fascinerad över hur lättkörd det borde vara för de som inte vill ha nån dans med bakvagnen, men då hade jag tidigare kört rwd utan elektroniska hjälpmedel. Du vänjer dig nog och anpassar din körstil för rwd på vintern. Mvh Johan |
|
| chris87:Ja visst ja,måste läsa ordentligt,men vad är skillnaden igentligen ,rent mekaniskt? | |
|
Antispinnsystemet känner av om något hjul spinner och motverkar detta genom att strypa motoreffekten och – om så behövs – även anlägga bromsarna på drivhjulen. De modernare antisladdsystemen har samma funktionalitet som antispinn, men dessutom kan de ytterligare en del saker. I ett antisladdsystem ingår ett gyro, samt styrvinkelgivare. Med information från dessa sensorer kan systemet registrera om bilen sladdar (vilket mycket väl kan inträffa utan hjulspinn) och då ansätta bromsarna på varje hjul individuellt för att skaa ett vridmoment som är motriktat mot sladdriktningen och på så sätt häva sladden. Om bilen t ex sladdar ut med bakändan åt höger, kan systemet bromsa höger framhjul för att motverka sladden. Ett antisladdsystem är med andra ord betydligt mer sofistikerat än ett antispinnsystem. |
|
| Där ser man,en mycket fin beskrivning på detta,bara att tacka! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.