|
|
|
|---|---|
|
Skulle byta olja på Pärlan idag och lyckades med konststycket att dra gängpaj på oljepluggen när jag skulle skruva dit den efter tömning... Var noga med att torka av den och jag drog definitivt inte för hårt. Plötsligt började den bara snurra... Nu går den varken att skruva åt eller ut... Hällde i 1 dl olja, som rann rakt igenom.... Nån som har erfarenhet av en liknande fadäs? Hur får jag ut pluggen igen? Kan gängorna på tråget vara skadade (eller sitter pluggen möjligen på en separat bussning/infästning)? Hur mycket kostar ett tråg i så fall, på ett ungefär? Tacksam för hjälp!! Mvh ///Pewe _______________________ BMW E28-registret #157 | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
En lösning är de självgängande ersättningspluggar som finns bla Hansen racing som säljer amerikanska bildelar.Har använt en sådan vid något tillfälle med gott resultat.Men det var till ett plåttråg. MVH Hasso |
| Köp ett tråg på skroten för nån hundralapp. | |
|
På min E34.a råkade jag ut för precis samma problem! Fick lirka lite med en skruvmejsel bakom bultskallen samtidigt som jag skruvade upp den, då kom den. Det visade sig vara gängorna i sumpen som var slut. Lyckligtvis var oljepluggen kort och flera fräscha gängor fanns tillgängliga längre in i sumpen. Tillverkade helt enkelt en ny bult då jag inte kunde finna någon med lämplig längd i handeln med gängtyp M12x1,5 (ovanlig). Ej heller BMW hade någon variant! Hjulbultarna ska dock ha samma så kanske går det också att modifiera en sån. Lycka till! ///M3 E30 - The real one... |
|
| Heli-coil.... | |
rsarits |
Tveksamt om det finns helicoil i den dimensionen, bänd ur pluggen med något lämpligt verktyg, ditt tråg är av plåt, så det är ingen fara, skaffa borr, gängtapp och ny skruv i lämplig dimension för att borra upp hålet och gänga. köp ett par liter billig olja och använd den för att skölja ut ev. spånor från arbetet innan du skruvar igen och fyller olja. Har gjort så här på en E12 med bra resultat. Micke |
|
Problemet beror till 99% av för stora moment, särskilt en sån välsmord skruv som denna. Och det kan ha hänt långt tillbaka. Konstigt hur dessa skruvar dras med moment värdig dubbelt så grova skruvar. På alla mina bilar jag ägt har jag fått använt rörtång/stora skiftnyckeln FÖRSTA gången vid oljebyte, inte bara motor utan även vxl-låda och bakaxel. Till alla som är osäker använd momentnyckel! Eller max 3/8:ings spärrskaft. W |
|
|
Tack för hjälpen! Ja, det bästa vore väl att åka till skroten och köpa ett begagnat tråg och skruva dit. Är dock så förbaskat bökigt när man inte kan använda bilen, och besvärligt att över huvud taget fixa när man måste bogsera den till en GDS-hall etc.... Fick hjälp igår kväll med bogsering till en närbelägen BMW-verkstad (så i natt stod den i ett ödsligt industriområde ett par mil hemifrån - kändes INTE bra...) Verkade dock enklast att göra så vid en snabb överläggning med mig själv, men sannolikt också dyrast. De lär väl bara byta hela tråget med en gång istället för att testa med att gänga om osv.... Förbenat!! Skitgrej egentligen - med jobbiga konsekvenser... Vad är förresten Heli-coil för något? Det här med momentet; ja, det fanns i alla fall helt klart "dragmån" kvar när det hände. Jag har gjort detta förut utan problem, men nu började den som sagt bara att snurra redan när det började att gå trögt... Mvh ///Pewe _______________________ BMW E28-registret #157 |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Heli.coil-Är en lös insatsgänga som man efter rensning av den gamla gängan med tapp som hör till satsen, dras i med ett medföljande specialvertyg. Funkar förträffligt, har de flesta dimensioner på jobbet. Och använd det i många år.Många crossåkare byter ut all orginalgängor mot heli-Coil för att slipp gängras i aluminiumet under tävling bla.(åtminnstone förr) En sån där uppfinning som är så där bra att man bara önskar att man själv kommit på den. MVH Hasso |
|
Tack för den förklaringen Hasso! Då vet jag :-) Mvh ///Pewe _______________________ BMW E28-registret #157 |
|
|
Jag råkade ut för samma sak jag löste det genom att åka till skroten för att leta reda på en längre bult med samma gänga (hade också hela gängor längre in) efter ha letat igenom ett antal 10 litershinkar! med bult så hittade jag en perfekt fick den gratis :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.