|
|
|
|---|---|
|
När jag startade min 525a för några dagar sedan så gick den bara på fem cylindrar. En tändspole var brunnen men efter byte av denna samt tändstift så kvarstår felet och jag väntar på svar ifrån verkstaden där den just nu står. De trodde att det kunde vara databoxen som gått. Någon som varit med om liknande eller har någon idé om vad det kan vara? Är det ett valigt fel? (Bilen har gått drygt 9 000 mil) // Jim Profit | |
|
Ingen som har en idé ens en gång? // Jim Profit |
|
|
Om spolen konstaterat var brunnen så kanske det som följdfel blivit något fel på DME-boxen som föreslaget. Är felkoderna avlästa? Om spolen byttes p.g.a. man "trott" att den var brunnen, kan det lika gärna vara en ventillyftare som hängt sig, alt. spridarfel. Förmodligen vet verkstaden vad de gjort i alla fall ;) |
|
|
Japp, jag har stort förtroende för verkstaden. är bara väldigt spänd på att höra om det är något som kommer att inkluderas i maskinskadeförsäkringen, är t.ex. databoxen något som brukar täckas in iv maskinskada? Har IF och fått besked om att den iaf gäller upp till 10 000 mil men jag vet inte vilka komponenter som täcks in av försäkringen. // Jim Profit |
|
|
Följdfråga med samma fel? Har en 523, från 1999 som gått 6 000 mil. Ibland när jag startar bilen verkar den att gå på 4-5 cylindrar. (rycker) Vid acc. går den på alla cylindrar. Efter 2-3 min. går den OK igen. Har aldrig bytt stift, eller någon el i motor. Nån som har något tips? Larban |
|
rsarits |
larban: Min 525 -02 står just nu på verkstad för garantirep av just de symptom du har. (jag har nyligen köpt bilen med garanti) I mitt fall så började bilen gå dåligt om den stod på tomgång, det tog kanske en halvminut innan den började. Vid två tillfällen så tändes motorlampan också. Om jag stängde av och startade igen, så gick den bra. De bytte tre av tändspolarna, ingen skillnad, sedan byttes kabelstammen till tändspolarna. Inga larm, men samma fel. Nu sa de att bara ventillyftarna kvarstår som orsak, så de byter alla 24. Hela kalaset skulle ha gått på 17500:- om jag hade varit tvungen att betala! Tur att man har garanti:-) Micke |
|
Bilen fixad !! En tändspole hade brunnit och i sin tur slagit ut databoxen så det var precis som verkstan trodde. Tack för det Bil & Motorteknik, som vanlig den bästa verkstaden !!! :-) // Jim Profit |
|
| Bra att det ordnade sig. På 03:or och 04:or förekommer det undermåliga spolar från Beru. Många har fått byta. På övriga sitter Boschspolar som verkar hålla bättre. | |
|
Japp och tydligen finns det en uppdaterad variant av Boschspolarna också. // Jim Profit |
|
| Gick det på försäkringen? Annars lär det bli en dyr historia!? Hände samma sak på min förra bmw(en 530-93) men då köpte jag grejorna begagnade på skroten så det löste sig för ett par tusen. | |
|
Väntar på besked men allt talar för att det går på försäkringen eftersom den inte passerat 10 000 mil ännu. Tror kostnaden hade hamnat runt 13 K annars. // Jim Profit |
|
| 13k låter billigt för en ny box+tändspole+jobb eller lagade han kanske boxen? | |
|
Nope det var ny box. Har dock inte sett fakturan ännu så jag kan ha fel. // Jim Profit |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.