AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
3.224

Orange oljelampa på min M3a

Hej alla,

Idag så märkte jag något jag ej tidigare sett!
Nysnö osv i Växjö och jag var ute och busade lite, sen då ja stängde av bilen så lös oljelampan men den lyste ej rött utan orange! Så då undrar jag om någon vet vad det innebär?

Kollade oljan precis efter och den ligger fint på stickan och allt ser ut att vara i sin ordning, men lampan lyste som sagt! Sen då ja körde iväg igen någon timme senare så lyste den ej samt som den ej tändes då ja stängde av bilen!

kan det ha något att göra med att jag har på mätaren 100km kvar till nästa oljeservice? någon typ av påminnelse?
Har bokad service på måndag om 5 dar, så då ska oljeservicen göras!

Någon som vet vad det menas då det är orange färg på den och inte röd.
Är en BMW M3 E46 SMG II, men kanske samma på alla BMW-bilar.

MVH
Petter
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Orange eller gul oljelampa betyder låg oljenivå till skillnad från röd lampa som betyder lågt oljetryck.
Den skall tändas när nivån ligger på min på stickan och det kan ha slumpat sig så att oljan inte runnit tillbaka till tråget när du stängde av. Om nivån låg närmare minstrecket kan det vara en orsak. Annars är det inte ovanligt att givaren som sitter i tråget krånglar och larmar felaktigt.
okok, tusen tack anders!

skönt med service på måndag, ska be dem se över om givaren knasar då också!
Ec
180
Echelon
BMW 320d e90 -06
Tjena Moggaz,

Hade samma problem som du med att när jag en dag stängde av bilen lös den gula oljelampan, och stickan visade normal oljenivå, dock visade det sig att det behövdes lite mer olja och att det var därför lampan tändes. Och det fixar ju sig för dig eftersom du har oljeservicen på måndag =P
Skönt att fler råkat ut för samma! ;)

tack tack!
Ho
340
Houke
M3 CSL-03
1M-12
530D M-sport LCI
läs inst boken är ett tips. Röd oljelampa på en M3E46 är INTE lågt oljetryck..
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Mer än vad jag visste. Vore det inte på plats att berätta hur man ser att man tappat oljetryck på en M3a då?
Hej igen,

Nu är servicen gjord och den gula lampan lyser ej ;)
Men till saken, kikade närmare på alla papper ja fick från servicen och det står att de använt någon QS 5W-40 olja! kikat lite på forumet och de flesta verkar rekomendera en 10-60 olja från castrol! Vad tror ni som kan och kör bwm m3 e46, har de gjort fel som hällt i den oljan jag nämnde eller funkar den lika bra?

frågade honom och han sa att den var lika bra, men man blir ju osäker då man läst här på forumet om en 10-60 olja! Please help out ;)
Kan jag vara lugn eller ska jag be dem byta oljan? vill ju inte att de stoppat i fel olja i motorn ;)

Mvh
Petter
Visa användare
679
Casy
E46 M3 SMG -02
E38 740i -99
E10 1600-2 -68
E10 2002ti -72
Du skulle ha bett om Castrol 10W60 olja från början isåfall. Jag tror inte dom kommer byta olja gratis åt dig om du åker dit igen. Om det är någon fara törs jag inte svara på.. har väldigt dålig koll när det gäller sånt.

/Jonas
okok tack för snabbt svar casy!

btw så var det en QS Formula Super Plus 5/40 helsyntetisk! hoppas det ska funka lika bra iaf, någon annan som vet? :P
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
10W60 är den enda rekommenderade viskositet från Castrol: Länk.

Vid hård körning där prestandan nyttjas fullt ut skulle jag nog välja 10W60 som rekommenderat.
Om du pyser omkring lite lugnare på vintern så "duger" nog 5W40 och är det riktigt bistert med låga temperaturer så blir det ju lite skonsammare kallstarter t.o.m.
de
222
demax
520dA F11 xDrive M-Sport -14
fortfarande nyfiken ang. den röda oljelampan. Någon som hade koll på den? Skönt att det inte var något allvarligt fel på din bil btw!
okay förstår, tack för snabb hjälp! då kör ja vidare med denna oljan, så slänger vi i castrololjan till våren ist ;)
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Kom ihåg att det jag säger är vad jag tror och att BMW rekommenderar endast 10W-60 ;)
Det går inte vara dumsnål när det gäller olja. I med Castrol Edge 10w60 direkt!
Hej igen på er alla!

Det handlar inte om att vara dumsnål philip, utan det var dem på servicen som tog den oljan utan att fråga mig om varken det ena eller de andra! Till saken iaf, de ringde igår på kvällen och sa att de borde vara Castrol Edge 10w60 SÅ jag ska lämnade imorgon så ska de byta kostnadsfritt då han själv tyckte att det var han som "slarvat" så nu får jag Castrol Edge 10w60 till priset av den vanliga samt som jag slipper betala för bytet av det! ;)
Så ska det låta, bra service!
ji
511
jimmye
Porsche 997 4S Cab - 10
SÅLDA:
C63 AMG Designo - 10
X6 3.5D Silver - 09
E90 320dM spacegrå -09
Z4M Roadster Imola -07
E90 320dM Röd -08
E46 M3 Phoenixgul -02
e30 318is -90
E46 320i -99
E46 330ciM -02
Förvånadsvärt bra serivce, sånt gillas! Skönt att veta att det finns bra människor där ute ;)

Visa användare
679
Casy
E46 M3 SMG -02
E38 740i -99
E10 1600-2 -68
E10 2002ti -72
Det kan ju va intressant att veta vilken firma det var oxå. Det kan aldrig bli för få bra verkstäder! ;-) skönt att det löste sig iaf.

/Jonas
RS bil Växjö?
Nej, växjö autoservice, auktoriserad bmw-service! bra killar och sjukt bra priser!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.