AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.563

El fel E34 -94

MA
53
MACI
X5 4,0 -11
mina föräldrars bil fick något konstigt el fel idag.
den stog och gick på tomgång.sedan började den gå illa.varav att den dog.
Sedan ville den ej starta.inte ens ett klick.
Dom drog igång den och den startade men efter var av att den dog senare igen.
Har haft på en starter på batteriet utan resultat det blir som kortis när man vrider nyckeln i start läge.Läge 1 är helt ok.men så fort man vrider den i tändläge så blir det kortis.instumentet blir konstigt samt att det luktar bränd elektonik.
kan det ha med generatorn att göra???
eller någon som haft samma problem?
tacksam för all hjälp man kan få
Em
25
EmilÅhl
525i -94
Jag har samma fel med min nyköpta e34! Jag har funderingar på om det är nått fel med generatorn..
Vi
45
Vicious
325iA Touring -09
525i e34 -95
Honda Civic CRX 1.6i-16 -87
Det låter ju inte som generatorn tycker jag.
Varsifrån luktar det bränd elektronik?
Mer troligt är något jordfel nånstans som ger kortis när du vrider om nyckeln.
Kan ju prova slå av elektronik alternativt dra ur de säkringar som inte behövs.
co
968
commander_krill
520D touring xDrive -18
525D -11
X3 2,0D -13
530iM -02
Kontaktplattan vid tändningslåset?
Länk
Em
25
EmilÅhl
525i -94
jaha, Jag förstod det som att "startern" lukta bränt.

Jag mätte mellan motorn och plus förut och det funkade bra, visade samma som när jag mätte mellan polerna på batteriet. Så jorden mellan motor och chassi/karossen är det inget fel på iaf.

Ska ladda upp batteriet över natten för att kunna testa o få igång åbäket imorrn och då kunna mäta på batteriet om det visar på laddning när bilen är igång, för om det inte får någon laddning då så borde det väll ändå vara generatorn det är fel på!?
Men det som är underligt isåfall är ju att batterilampan på instrumentpanelen borde varna? För det gjorde den aldrig vid tillfället den dog :S
Laddningslampan lyser inte för alla fel i generatorn, tyvärr. Men varför misstänka denna om det luktar bränd elektronik inne i kupén? Försök lokalisera var detta kommer ifrån i första hand.

FP
Em
25
EmilÅhl
525i -94
det är nog generatorn i mitt fall iaf!, för generatorn blir glödhet och lampor spökar och får konstiga (felaktiga) felmeddelanden. Och det händer ofta om det är en diod (eller vad det heter) det är fel på i generatorn, för en massa energi lagras då i den och den energin stannar där, och detta bevisas ju av att den blir varm.. den brända elektronik-lukten kan ju vara pga av att generatorn blir så varm.

anledningen till att "det verkar bli kortis" kan vara att batteriet är kasst!
samma fel på min!..

på min trodde jag först att det inte var generatorn ändå, eftersom batteriet fick laddning när jag mätte. Men sen mätte jag om hur mycket "tjuvström" bilen drog när den var avstängd och den drar ca 25amp. vilket är mycket. det var då jag mätte på kabeln mot generatorn och det var den som drog tjuvström.

Jag vet inte om det är samma fel på din bil, MACI, men det är ett tips iaf! Hoppas du får en lösning på det hela! :)
OK. 25amp tjuvström in i generatorn förklarar det mesta, och då är det inte så konstigt att den blir varm osv.
Helt klart kortis i diodbryggan i generatorn, förmodligen är statorlindningen också bränd och det blir till att byta generator. Ny utbytes eller en generator från skroten löser problemet.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.