|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Tog bort magnetventilerna idag för jag ska löda om dem. Av min förvåning var o-ringarna lika slut som de gamla jag bytte i sommeras. Hur kan detta vara möjligt då jag bara kört bilen 2-3 månader efter att jag bytt dem? Det handlar om kanske 1000 mil högst. Mvh | |
pg_ice |
ring och klaga! det MÅSTE skilja i kvalitet på o-ringarna mina såg fortfarande nya ut när jag kollade senast och då var det ett halvår/år sen jag bytter dom. har för mig det var i våras förra året. vet inte om hög oljetemp får dom att torka fortare iofs. |
|
Jo hög olje temp kan ju inverka, det låter ju rätt logiskt. Men om sanningen ska fram så är det fåtaliga gånger olje tempen varit över 100 grader. Och det anses ju rätt normal arbetstemp. Ska oljan upp mot 100 grader krävs enorm hård körning med ett par vändor upp mot 250 och det händer ju inte så ofta. Jag ska iallafall ta och ringa till dem imorgon och höra vad de har att säga och se vad dem har för förklaring till slitaget. Antagligen ingen. |
|
|
Beställ o-ringar från momentum istället. Nu vet jag inte vilken "hårdhet" eller gummiblandning det ska vara.. men man får väl prova sig fram. Man kan ju alltid skicka med en oanvänd o-ring till momentum innan dom tillverkar en ny. Dom kanske kan mäta "hårdheten" eller nåt.. /Jonas |
|
| tycker sj att bmw verkstaden är ren skit dem kan inget fan, gå dit o klaga | |
pg_ice |
BMW verkstan har inget med det att göra det är BMW reservdelar det gäller. reservdelarna tilllverkas i tyskland va? ;) klagar ingen då tror dom att allt är som det ska så det är ju bra att det kommer fram |
pg_ice |
Fritte525: vad kör du med för olja? inte för att jag tror olika oljor kan påverka men man vet ju aldrig |
|
Jag kör med TWS 10/60 olja. Jo allt kommer ju från tyskland som bekant så det är ju lite svårt att klaga på personalen på bmw sverige. Han jag pratade med hade aldrig hört talas om att de ska vara så slitage benägna. Kanske för att de bara bytt vanos så fort det varit nåt. Sa även att han inte var hemma på ämnet så då struntade jag i att disskutera det mer. Har kört 9v batteri på magnetventilerna nu och de funkar. Den som sitter underst i vanosen låter lite lite mer än den andra kan jag höra. Vet inte vad det kan bero på om de kanske ska vara så? vad vet jag. Körde i lite electa cleaner II i magnetventilerna som lite smörj medel och tyckte ljudet blev högre på bägge när jag kört de ett par 30 gånger kanske. Hoppas bara jag får det berömda vridet tillbax nu så jag kan njuta i fullo till våren. Har även en magnetventil från en begagnad vanos som jag även körde och den lät bra mycket mindre. Försökte få liv i den på allvar och körde lite mun mot mun metod utan resultat (mer smörj medel). Den kanske inte går att rädda. Sen borde ju strömstyrkan vara lika bra ute i kontakten så den har jag även gjort iordning och smörjat. Mvh |
|
pg_ice |
eftersom jag antar att mina ventiler fungerar som dom ska så ska det bli ett ganska högt klickljud från dom när man testar. har du kollat på videklippen jag la upp? innan omlödning så var det ett dovt ljud efter omlödning en betydligt högre frekvens. så har du nåt att gå på. jag sprutade på electra cleaner även på kontakterna på sladdarna även filade bort den översta ytan på piggarna för max kontakt. |
| vart e de video filmerna...skicka länk e du snäll, e lite stressad,ska iväg å lira innebandy.. | |
pg_ice |
berömda vridet hehe jo det är en jävla skillnad...jag säger det igen om nån har missat det :) man får inte samma adrenalinkickar från när man gasade på med R1an men inte långt ifrån. |
pg_ice |
före omlödning Länk efter omlödning Länk saxar "inspelat med Sony DCR-HC45 16bits ljud jag försökte få samma avstånd till ventilen så ljudinspelningen skulle bli identisk" |
| Det är två års garanti på alla bmw delar så om du har kvittot kvar så är det bara att hämta ut nya oringar. | |
|
Låter typ som dina gör efter tycker jag. Kan lägg upp video klipp på det så kan du höra och jämföra. Är inte helt hundra. Ska försöka ladda upp en film snutt på youtube! Mvh |
|
|
Magnetventil 1 Länk |
|
|
magnetventil 2 Länk Svårt att jämföra våra ventiler då våra ljud på kamerorna lär vara olika. Får ursäkta bildkvalitén!!! Har kommit år nåt, därför det blir så kasst. Mvh |
|
|
Jag tycker dina klickar bra iaf. Men är detta efter du lött om dom? /Jonas |
|
| Ja det stämmer. Har både smörjat och lött om så nu har jag gjort allt jag kunnat. Håller man i ventilen nu så känner man jätte väl samt hör, så bättre än så här kan jag nog inte få dessa ventiler iallafall. Blev stor skillnad efter ett tag med smörj medlet, liksom hördes att nåt släppte. Efter det låter de likadant hela tiden. Mvh | |
|
Det kanske samlas gammal olja i dom som bränner fast, och på så vis så öppnar dom inte helt och hållet. Detta måste jag oxå kontrollera! =) /Jonas |
|
| Jo det lär det ju vara, då de går bättre nu än förut. Tråkigt att man inte kan ut och provköra och känna på den lite. Vill inte starta den nu när det är så kallt. Har ju så tjock olja i så det är nog bäst att lugna sig till våren. Men det rycker i fingrarna nu. | |
pg_ice |
att bara höra en video hur dom klickar ger inte mycket :) jag spelade mest in för att höra om det vart nån skillnad före och efter. då kan man jämföra. vilket smörjmedel använde du? |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.