AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.349

E46 Länkarm - bussning

Dr
106
Droid
330D X-drive GT 2016
Antar att det finns en del som har bytt länkarmar fram på E46.
Äger en 330 -04 (E46). Vad jag vet så har bilen sportchassi (det stod så i annonsen). Eftersom jag är osäker så vill jag vara säker på att det är m-sport på bilen så att jag får rätt länkarmar. (Det är ju olika om man har sportchassi eller inte).

- Hur kollar jag vilken länkarm som det skall vara till min bil ?? Finns det några bra mått att jämföra med.

När det gäller bussningen nr 6 på bilden, kan denna bytas utan man måste demontera hela länkarmen? Räcker det att lossa de två bultarna?

Länk

Tacksam för lite tips.
33
757
330-mike
330Ci -01
Kompressor
Jag har bytt på min -01:a och det var den "fasta" länkarmen som alltså måste bytas hela delen.

Troligen är det så med din också.
Vad jag har läst mig till så måste du byta hela länkarmen. Det går inte att byta enbart spindelleden. För att få reda på om du har sportchassi så kan du gå in till närmaste BMW-åf och få utskrivet en utrustningslista på din bil och då kan du även få tillgång till genomförda garantireparationer på samma gång.
Dr
106
Droid
330D X-drive GT 2016
Det är inte spindelleden jag menar utan bussningen nr 6 på bilden som glappar. Vet ej om det är nödvändigt att byta hela länkarmen, kan inte se att det är något glapp mer än vid bussningen. (Denna bussning sitter ju separat och är inte fast i länkarmen.)

Länk

Skall kolla med BMW ang utrustningslistan.
Tackar.

33
757
330-mike
330Ci -01
Kompressor
Bussingen GÅR att byta separat med "det gör de inte", fick jag till svar.

Du kan köpa hela länkarmen antingen via BMW eller t.o.m. på Mekonomen som inte omöjligen köper den från samma tillverkare. Jag köpte den på BMW och då kunde de direkt via reg.nr. se vilken variant jag skulle ha.
S&
479
S&S
523i -96
525i -92
Amazon -65
Finns ett kit på Biltema för 500:-, made in Germany!

If it works, don't fix it.
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Tjenare,

Angående bussningen så är det lätt att byta bara bussningen om det nu skulle vara där problemet är. Lossa bultarna, sänk ner länkarmen och få av bussningen (den svåra biten). Sedan är det bara att göra tvärtom med en frisk bussning och så är det klart. Går fort.

I mitt fall hade jag dock bytt ut både länkarmar och bussningar, men de nya bussningarna visade sig vara kassa så jag fick byta dom igen, separat.

Mvh
Wiberg
Dr
106
Droid
330D X-drive GT 2016
Wiberg: Vad jag kan se när jag vickar vid hjulet så glappar det drygt 1 cm i den bussning som sitter med två bult. Kan ej se att det glappar på annat ställe.
Vad jag förstår så räcker det att lossa de två bultarna som håller denna bussning och att man inte behöver lossa varken spindelled eller den inre kulleden. Sedan går det att sänka ner så pass att man kan dra ut bussningen från länkarmen. Har jag fattat det rätt?

Om jag nu behöver lossa hela länkarmen (om det visar sig att den behöver bytas), hur i hela friden kommar man åt att lossa den inre kulleden.? Går det att utföra detta arbete utan lift eller ??

Tacksam för er hjälp!
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Hej igen,

Jepp, du har fattat det rätt. Jag pallade upp bilen fram, lossade hjulet, skruvade av hasplåten (för att kunna vinkla ner länkarmen), lossade bussningens två skruvar och vinklade sedan ner länkarmen så att vi kunde få loss bussningen.

När vi bytte länkarmar så körde vi även då endast med uppallad bil, men det blir ju lite bökigare.

Finns mektips här på Autopower hur du byter hela länkarmen. Det går att komma åt underifrån vad jag minns men det är rätt trångt. Man får känna sig fram för att hitta rätt. Men det går..

Mvh
Wiberg
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
jag bytte bara bussningen (nr6), blev mycket bra. gjorde precis som även wiberg beskriver. tips är lite fett på länkarmen när du pressar in den i nya bussningen.
det förutsätter såklart att lederna i själva länkarmen är i fullgott skick, vilket de för ovanlighetens skull var på min bil.
33
757
330-mike
330Ci -01
Kompressor
Intressant att höra att ni själva bytt den länkarmsbussningen, då jag ringde BMW-verkstaden och fick svaret att de inte kunde göra det eftersom de inte hade verktyg till det : ))
Dr
106
Droid
330D X-drive GT 2016
Har beställt länkarm o bussning nu. En liten underlig detalj. Enl. BMW så har min bil inte sportchassi men den är sk. förberedd för sportchassi (vad det nu innebär). Dock så har bilen sportfjädring, dvs den är sänkt och har en annan fjäder och stötdämpare. Enl. BMW så har bilen de vanliga länkarmarna, dvs inte de för sportchassi. När jag sedan ringer mekonomen för att beställa så får de uppgifter om att jag skall ha den andra länkarmen (den för sportchassi) då det står i deras uppgifter att den gäller om man har sportfjädring.
Så nu blir man lite förvirrad. Jag har i vilket fall beställt den vanliga länkarmen eftersom BMW har bäst uppgifter på vad som sitter på bilen.
Eller kan det vara fel ??
Någon som vet ??
Då kan man ju passa på att fråga, Vad är sportchassi? vad skiljer sportchassi från det som jag har på min kärra?? Hur kan man se skillnaderna ??
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.