AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.335

Har alla 525D Webasto?

Ho
1.314
Hosse
316i Touring -14 (norsk)
Z4iA 23 -09 (norsk)
Hei
Har en 525D 2005a. Säljaren sa att bilen inte hade webasto, men jag trodde alla diesel bilar av nyare slag hade detta? Jag kan iochförsig inte se den, men bilen blir fort varm. Precis som alla andra BMW diesel jag haft med Webasto.

Om det sitter det i denna, så har jag hört att det inte är så mycket som ska till för att få parkeringsvärme. Nån som gjort detta och vet ca vad det kostar?

Mvh
Hosse
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Det har E60/61 inte.

Man gick bort från dieselvärmaren och ersatte den med en elektrisk värmare, som hjälper att få varm luft in i kupén snabbt.

BMW - Freude Am Fahren

//Simon
Ho
1.314
Hosse
316i Touring -14 (norsk)
Z4iA 23 -09 (norsk)
Aha.. Men kan man montera in fjärrstying till den då? vad kostar eventuelt det?

Mvh
Hosse
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Motorn måste vara i gång för att denna värmare ska kunna värma värmepaketet. Den drar mycket ström!!

BMW - Freude Am Fahren

//Simon
Ho
1.314
Hosse
316i Touring -14 (norsk)
Z4iA 23 -09 (norsk)
Suck.. Då går det inte att få parkeringsvärme med andra ord i den..

Mvh
Hosse
Finns visst e60/61 med dieselvärmare, min har då det.
Ro
972
Robert J
520dA touring Innovation ed -19
X5 40d F15 Innovation ed -17
Restvärme funktionen finns även på dieslar, se bara till att den har utökad AC. Finns massor av E60/61 dieslar med dieselvärmare, alla eftermonterade eller beställda som tillval.
Ho
1.314
Hosse
316i Touring -14 (norsk)
Z4iA 23 -09 (norsk)
OK, då måste jag bara höra med en BMW verkstad. Tack för hjälpen!

Mvh
Hosse
Ba
168
Baccala
530xdAT M-sport -06
Restvärme har förvisso säkert alla dieslar, men inte en komplett dieselvärmare. Om man inte beställde tillval dieselvärmare så har dieslarna en elektriskt hjälpvärmare som går igång automatiskt för att få upp tempen på motorn. Denna går inte att programera tidur till, utan fungerar bara då man startar bilen. Vill man ha riktig parkeringsvärmare måste man eftermontera en. Jag hade turen att ha en riktig webasto när jag hämtade min bil i höstas i tyskland, inte tokvanligt där men den kommer väl till pass här uppe i Norrland =) Fjärren är kanonbra då man kan starta värmaren när man tar en kopp kaffe och läser Pravdan, sen är det varmt och gott när man kommer ut.

MVH Baccala
Er
216
Erik N
MB E350CDI BlueEfficiency 4Matic kombi -12 Avantgarde AMG Sport Edition
Lite OT kanske....

Det är inte tur om det sitter dieselvärmare i bilen, en bil utan är helt ointressant! ;-)
Jag fattar inte hur någon som specar en ny bil kan välja en massa annat före värmaren, som t.ex. ett hål i taket....

Tyvärr har styrenheterna bristande kvalitet, så efter 5-7 år får man räkna med att köpa en ny värmare för c:a 10 kkr plus arbete. Styrenheten är BMW:s egen och säljs inte av Webasto, BMW säljer inte styrenheten separat.
Behöver matarpumpen bytas samtidigt åker man på ytterligare ett par tusen kronor. Men va utan värmare? Aldrig!

Med vänliga hälsningar
Erik Nyström
st
3.465
steaman
BMW iX3 50 xDrive G03 -2026 beställd
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
"Jag fattar inte hur någon som specar en ny bil kan välja en massa annat före värmaren, som t.ex. ett hål i taket...."
Det är bara lappar som inte har förmånen att parkera i varmgarage som behöver det.
Dr
893
DrSakke
M5 touring -93(såld)
BMW 2002 -69(såld)
530dat -99
"Jag fattar inte hur någon som specar en ny bil kan välja en massa annat före värmaren, som t.ex. ett hål i taket...."
Det är bara lappar som inte har förmånen att parkera i varmgarage som behöver det"

Kan man vara mera dum eller arrogant, får hoppas att detta var ett dåligt försök på sarkasm eller skämt och att inte har sådana "åsikter" i verkligheten.

För övrigt:
1) E60/61 har inte webasto som standard(som E39) för att ge tilläggsvärme efter start, detta sköts med en elektrisk värmare (kan inte programmeras, eller konverteras till parkeringsvärmare)

2) Parkeringsvärmare är inte samma som restvärmefunktion(som en del verkar tro) Parkeringsvärmare är en sak som värmer kylvatten/kupe med en bränssledriven "vattenkokare". Restvärme utnyttjar värmen i systemet efter körning, altså värmen som finns lagrad i kylvatten/motorblock. Detta räcker inte länge i -20 (och kan då självklart inte användas till att värma upp bilen INNAN (kall)start ) .

3) Webasto/ebersprächer kan däremot eftermonteras samt att webasto fans som EXTRAUTRUSTNING originalt från BMW.

Bara för att samla ihop allt.....

MVH
Sakke

Ho
1.314
Hosse
316i Touring -14 (norsk)
Z4iA 23 -09 (norsk)
ok, kanon.
Jag har bett om ett erbjudande nu från lokala BMW verkstaden för eftermontering. Bör säkert sitta ned när jag får svar...

Mvh
Hosse
Dr
893
DrSakke
M5 touring -93(såld)
BMW 2002 -69(såld)
530dat -99
Hej!
Ja, landar väl på ca25-30000 från BMW......
Fråga en aukt. Webasto eller ebersprächer försäljare/verkstad (brukar vara bilelektriker eller liknande(bosch verkstad?) istället. är säkert billigare än BMW.
Och om du inte absolut är i behov av en värmare som kan startas utan extern strömkälla så är ju DEFA warm-up ett bra alternativ och mycket billigare.

MVH
Sakke

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
En annan fördel med en "vanlig" Webasto/Eberspächer är att den kan felsökas och lagas billigare av samma verkstad, BMW är dyrare i både inköp/installation och "lagning" (de byter bara ut prylarna och låter kunden pröjsa...) - frågan är hur mycket man är beredd att pynta för den snygga integreringen i ev. iDrive?

Mvh
Ro
972
Robert J
520dA touring Innovation ed -19
X5 40d F15 Innovation ed -17
Skulle väl aldrig falla mig in att pröjsa 25 000 extra för att få en dieselvärmare. Norrlänning som jag är ser jag till att det finns el-motorvärmare och kupé uttag monterat!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.