|
|
|
|---|---|
|
Har sökt på detta och hittar massor av trådar .... men ingen som berör mina undringar.. Ett. Har den "lilla" datorn i min bil. Klocka och termometer lyser fint på natten .... dock inget ljus i knapparna på enheten. Enligt tillgängliga beskrivningar verkar det skäligen enkelt att fixa ... två eller tre lampor på baksidan. En spak att knuffa ut enheten med ... men .... enheten sitter som berget. Finns det nåt knep? .. eller är det mer våld som gäller om det inte funkar med lite av den varan? Två. Tji lyse i värme- och fläktreglage ... alltså dom tre rattarna. I dom tre skjutreglagen lyser det dock fint. Borde det inte vara ljus även i rattarna? Som jag läser beskrivningarna av belysning i "värmepanelen" skall det ju vara en enda lampa som försörjer rubbet med ljus?! Kan någon upplysa mig? //Janne A | |
|
Typiskt ..... direkt efter att jag postat inlägget hittade jag svaret på min andra delfråga (bimmer.se .... utmärkt beskrivning för övrigt). Första frågan kvarstår dock.... //Janne a |
|
| På min 525:a hittade jag spaken i bilradiouttaget. Inga problem att få ut enheten. | |
|
Ta i lite, den kan sitta något. Fick ochså ta i för att få ut ´´ lilla datorn´´ BMW e lag |
|
|
Tack ... OK, mer våld får bli lösningen.. //Janne |
|
|
Nu ska inte spaken knuffas ifrån dig, du ska dra den mot dig, bara så du vet. BMW e lag |
|
|
Janne A: NEJ, NEJ , NEJ Våld är inte lösningen. At ta ut färddatorn kräver ingen som helst kraftbruk. Du ska ta ut bilstereon först, och då hittar du en låsspak i sidan av färddatorn. Denna kan bara fungera åt ett håll (mins inte vilket) men testa varsamt. då ska enheten glida ut ganska enkelt. Det är dumt att ha sönder grejer när man inte behöver.... MVH Sakke |
|
| För att klargöra: Det är som DrSakke säger, det ska inte krävas våld alls för att få ut färddatorn, ett finger ska räcka, gjorde det för mig iaf :) | |
|
Jodå ...... spaken har jag hittat ..... men ett visst mått av våld krävdes i alla fall. Verkar som datorn hade fastnat lite i kontakterna .... men nu är det fixat. Har oxå börjat kika på byte av lampan bakom fläktvredet. Finns det verkligen inget enklare sätt att byta densamma än att demontera halva inredningen på bilen? //Janne |
|
|
Gå in här Länk Gå in på mektips å sen så ser du ett tips om byta av lampa till vredet BMW e lag |
|
|
Tack .... jag slipper tydligen inte demonteringsmomentet. Får ta tag i detta så snart temperaturen klättrat lite. Brukar inte vara nån bra idé att börja krångla med gamla plastbitar när det kallt....... //Janne |
|
|
Hej! Samma här. Du behöver at pilla lös den lilla plattan till vänster som knapparna för AC, luftsirculation (tre knappar) sitter på. Har du inte AC så är det bara en täckplatta. Genom hålet kan du hitta ett spak så att du får lös vänster sida av panelet för värmereglage, dra den f¨rsiktigt ut så att du kan pilla lös vajrarna för luftregulering(blå grön och röd plastklips som du ska klämma ihop så poppar vajrarna ut från fästena- sedan måste du dra och vrida lite så att ändarna också kommer lös från justeringsknapparna) . Efter detta kan du dra ut panelet lite till och kan koppla lös alla kontakter för tempsensorer och fläkten som sitter bak panelet.(minns inte om du måste skruva lös fläkten innan panelen kommer helt ut. Efter detta så är det bara att försöka att dela på panelet på rätt ställe för att komma åt lampan. Jag demonterade 4 ggr tror jag och alltid demonterade jag mer än nödvändigt. Det ser du när du har delen i handen, pillrigt värre, men inte omöjligt. Bruk av våld brukar inte löna sig här heller. Minns inte om brttagning av stereon hjälpte.... MVH Sakke |
|
|
Att ta lös plasterna på sidorna ska inte vara nödvändingt-de täcker bara över fästskruvarna för konsollen , och försök för guds skull inte att ta lös hela konsollen som det föreslås i länken ovan. det har jag försökt innan jag förstod hur man gör, det är INTE enkelt. det är så j¨vla mycket grejer som sitter fast i den. Stereon kan du med fördel ta ut , tror du kommer åt vajrarna enklare så nu när jag tänker efter. MVH Sakke |
|
|
Här är en bra länk:Länk MVH Sakke |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.