AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
1.530

Tagen av fartkamera i Ungern

Fick nyligen ett brev från Hertz ang att en bil jag hyrt av dem blivit registrerad av en fartkamera i Ungern, 159 km på 130-väg. Hertz tog betalt 20 EUR för detta . Är det någon som har erfarenhet av detta och om jag även måste betala fortkörningsboten eller ingår det i de 20 EUR jag redan betalt?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Hertz borde veta hur det funkar. Är nog inte första gången de är med på bild.
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Än så länge finns inget samarbete mellan Sverige och Ungern (läs EU länder förutom de Nordiska) gällande indrivning av böter. Det kommer dock troligen att ändras och har varit upp till förslag ett flertalet ggr. De 20€ som du har betalt är en adm.agift som biluthyraren tar för att delge den lokala polisen tex vem som har hyrt bilen. Finns ingen lag i det aktuella landet som tvingar ägaren till att betala boten så borde du inte höra något mer av Hertz. Har du otur så dimper det ner en bot från den ungerska polisen i din brevlåda. Har råkat ut för två likande händelser i Tyskland och Schweiz. I det första fallet så fick jag betala 20€ + bot för hast. överträdelse i samband med kamera (ägaransvaret gjorde Hertz bet. skyldiga). I det andra så fick 20€ i adm. avg. + att en bot kom från polisen. Den betlade jag inte och jag fick två påminnelser inom lika många månader. Därefter har jag inte hört av dem (5-år sedan). Mkt. kan ha ändrats sen dess med hungriga inkassoföretag i branschen, så helt säker sitter du inte ;)

Mvh. Patric, BMWCS #4598
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Bråka inte med Ungrarna så det går som för killen i "Midnight express" som smugglade jazztobak från turkiet ;)
3D: Vem var förare. Hertz tog betalt 20 euro för detta ? Vad är detta ?

Här i Sverige måste man veta ID på den som kört för fort. Detta för att någon skall kunna ställas till svars för fortkörningen. Och vad jag vet så har vi ingen angivarlag i Sverige.

NN/
Det var jag som körde och det stämmer att jag körde for fort också. Får väl kontakta Hertz och fråga vem det är som jag är skyldig pengar egentligen, Hertz eller Ungerska staten (fall 1 eller 2 som PJ nämner). Vill ju inte att Hertz ska fortsätta dra pengar från mitt kreditkort.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.