|
|
|
|---|---|
|
Hej alla. Har en lite fråga. Om jag ska byta tempgivaren, måste jag då efter det lufta kylsystemet? Bättre att ta det säka före den osäkra liksom (: Tack på förhand. | |
| Om du menar givaren i toppen så är det nog bara att vara snabb dit med den nya så slipper du både luftning och efterfyllning. | |
| Det är den som sitter vid termostaten, och under den sitter det också en blå. | |
|
Detsamma borde gälla även där, men skruva av påfyllningslocket innan du börjar. Detta för att systemet kan ha ett visst undertryck efter avsvalning som gör att det suger in luft när du tar bort givaren. Bättre då att det rinner ur lite kylvätska. |
|
| Okej, tack så mycket :) | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
På termsostathuset sitter det en anslutning, detta är ingen tempgivare utan den elektriska anslutningen för att öppna termostaten via signal från DME, sin i sin tur får signal från tempgivaren på motorn. Nu finns det exemple på att om man bara öppnat systemet en kort stund för byte av givare tex. så kan det ta flera veckor så kommer den luft du släppt in i systemet att åka runt och till slut hamna i termostathuset och sedan går bilen varm. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Men om det pinkar kylvätska medan givaren är ur borde luften hamna överst i exp. kärlet om man har det öppet under tiden. Men Murphys lag härskar väl i alla garage, så... |
|
|
Men är inte luftningen ganska snabbt gjort? Är det inte bara att öppna skruven(medans motorn går) tills det börjar rinna ur kylvatten? Så har jag gjort hitills på min 520-93, men jag är oxå något av en nybörjare.. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.