|
|
|
|---|---|
dhavid |
Jag har full värme hela tiden? |
| Byt värmeventilen som sitter på torpedväggen i motorrummet. | |
| Prova om värmeventilen slår när du kopplar på spänning på den. gör den det är det ett elfel. Jag köpte en ny värmeventil och upptäckte sen att det va ett elfel och inte värmeventilen som va trasig. | |
|
Jag lider oxå av värmeslag. Väntilen slår när jag vrider reglaget från varmt till kallt, vad jag har förstått så ska det väl vara så. Själva väntilen har väl bara två lägen, öppen eller stängd. Vad var det för elfel ? //Ticco OO=00=OO __--------__ 528iA e28 -86 |
|
|
Jag upprepar: Byt värmeventil, det är den som strular i 99 fall av 100. Köp en ventilsats på BMW för 3-400 idnr. 64 11 8 390 132. |
|
|
Min bil måste isåfall vara den 100:de bilen av 100 för den har samma symptom, jag har bytt både värmeventil och kontrollenhet utan resultat. Så kan det gå... -=G535=- |
|
| Jag skulle också villja veta var den där styrenheten sitter för jag har bytt allt jag kan hitta på som har med värmen att göra men jag får ändå ingen ordning på det. | |
|
Mitt problem är nästan tvärtom. Jag får ingen värme ut förutom längst fram vid rutan. Är väl ok nu när det är varmt ute men kan ju bli jobbigt i höst. /Lasse 525i e34 -89 |
|
| Ok, förutom värmeventilen så kan det vara själva värmereglaget, fungerar som en vridpotentiometer, sen sitter det en givare ovanför vänsterdojan som ska vara ansluten med en slang och en kabel. Plocka ner pappen och kolla. | |
|
När värmeventilerna inte får ström, så ska dom stänga helt. Prova att koppla bort strömmen från värmeventilen/värmeventilerna genom att ta bort kontakten som sitter på/vid värmeventilerna. Då borde det vara stängt och ingen värme borde komma. Om det fortfarande kommer värme så läcker värmeventilerna, och bör bytas, eller rengöras. Se gärna mitt mekartips på: Länk /Tommie, BMWPower BMW M5 3,8 -94 BMW 318i -84 |
|
| Ticco.....är du säker på att den ska slå! Har för mig att den inte gjorde det förut. | |
|
Öh... va? //Ticco "NICTIC RACING" |
|
| Kolla vad du skrev högra upp. Läs igenom. | |
rsarits |
Jag har åtgärdat värmeventiler på en 520 E34 och en 520 E28, i båda fallen så är ventilerna öppna = full värme, tills man lägger på spänning då de skall stänga. På E28:an verkar ventilen gå trögt när den sitter på plats, skruvade bort den och testade, funkar hur bra som helst, men den orkar inte stänga när den är monterad, så lite vatten sipprar förbi. Lucidor: Om du har dålig/ingen värme så kan det vara stopp i värmepaketet likaväl som något annat, har du använt kylarcement? Det skall man aldrig köra genom värmepaketet, det är för smala celler och blir oftast stopp som följd. |
|
Jag har fungerande värme på alla sätt och vis MEN kan inte stänga av den på förarsidan, extremt jobbigt på sommaren. Demonterade värmeventilena och regjorde men inte blir det bättre. Någon med tips?` Kan väl tillägga att vridreglagekonsollen är bytt till en beg. kan den vara boven? Surfa in på beam.at/bimmer |
|
|
pcdoktor: Se mitt inlägg högre upp. Jag är övertygad om att värmeventilerna är stängda i strömlöst tillstånd. Ta bort kontakten som sitter på värmeventilerna. Sen spelar det ingen roll hur du sätter värmereglagen. De ska vara stängda. Om du fortfarande får varmluft på förarsidan, så läcker den värmeventilen. Om det äntligen blir kallt, så har du alltså ett elfel i din utbytta vredreglagekonsoll. Tommie, BMWPower |
|
|
Tack Tommie! Jag vet du har sagt detta till mig förut men jag vill vara säker på min sak då minsta lilla operation är en stor sak för lilla mitt-tummade jag.... Nu känner jag mig övertygad. Surfa in på beam.at/bimmer |
|
Ulf Berglund |
Jag har en 520i -85 (e28)som har samma problem. Då jag mäter upp spänningen på kontakten till värmeventilen så visar den ca 14,4 V då värmereglaget är vridet till kall. Vrider jag sedan på reglaget spelar det ingen roll om jag ställer den på 18°C eller maxvärme. Utspänningen är ca 0 V. Vad är det som styr utspänningen till värmeventilen samt var sitter denna styrenhet? Ska signalen bara vara "on/off"? // Ulf |
|
Ja. On/Off. På max värme är den alltid öppen. På min värme är den alltid stängd. På exempelvis 22°C är den kanske öppen 5 sekunder och stängd 5 sekunder. På exempelvis 19°C är den kanske öppen 1 sekund och stängd 9 sekunder. På exempelvis 26°C är den kanske öppen 8 sekunder och stängd 2 sekunder. Tiderna är bara tagna ur luften. Dessutom är tiderna olika beroende på kupétemperatur, yttertemp och motortemp (läs: temperaturen på kylarvattnet). Exempel 1: ========== Om du har ställt in 20°C och ... det är 0°C ute det är 5°C i kupén kylarvattnet är 10°C ...så är värmeventilerna öppna hela tiden tills 20°C i kupén uppnåtts, då de börjar öppna/stänga för att bibehålla 20°C. Exempel 2: ========== Om du har ställt in 20°C och ... det är 30°C ute (räknat i skuggan) det är 35°C i kupén (pga solens uppvärming) kylarvattnet är 60°C ...så är värmeventilerna stängda hela tiden - trots att du alltså ställt in 20°C. Tommie, BMWPower |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.