AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
3.611

Köpa bilen i Tyskland MEN behålla det i Berlin?

Hej, Jag antar att importforumet är det som ligger närmast när det gälle min fråga.
Jag undrar följande: kan jag som svensk köpa en bil i Tyskland men inte exportera det ut ur landet utan behålla det för egen bruk i Berlin. Jag behöver en bil på plats i Berlin där jag befinner mig några dagar varje vecka.

Vilka alternativ har jag?
- Kan en person boende i Sverige äga en tysk bil utan en permanent adress i Berlin? Och kan jag som svensk försäkra en tysk bil i Tyskland?
- eller bör jag kanske köpa bilen exportera till Sverige och sedan köra direkt från besiktningen tillbaka till Berlin och bruka den där med svenska plåtar?
Jag försökte få svar genom tyska konsulatet i Stockholm men dem svarar inte på mina email…

____
Supercharger: Less stressful, more exhilarating!

Ställ din fråga på forumet här: Länk så bör man kunna hitta korrekta svar ( eller iaf folk med erfarenhet i ämnet)
bj
129
bjornh
525 tdsA -92
Hej, jag hade planer på att köpa bil under en vistelse i Tyskland och utredde frågan litegrann på plats. Min slutsats var att det var såpass omständligt (tyskland= stämplar du vet) att det är enklare att köra dit en svensk bil.
Du kommer få problem både med att registrera bilen på dig och hitta ett försäkringsbolag som vill försäkra den.

Lägg därtill att försäkringskostnaderna sannolikt kommer bli avsevärt lägre med svenskreggat.

Sen är det heller inte helt fel om man råkar klippa några fartkameror,...
bjornh: behovde man vara skriven i Tyskland ?

____
Supercharger: Less stressful, more exhilarating!

kilroy
Som svar på din fråga...det går alldeles utmärkt att som svensk medborgare köpa och äga en tyskregistrerad bil. Det enda som är lite knepigt är försäkringsfrågan eftersom bilen inte kan brukas utan försäkring och någon försäkring kan inte tecknas om du inte har en fast adress i Tyskland.

Normalt sett blir den praktiska hanteringen lite lättare om du har en arbetsgivare (svensk eller ännu hellre en tysk). Arbetsgivaren kan då hjälpa dig med de kontakter som behövs, t ex den tyska motsvarigheten till vägverket.

I mitt eget fall (jag jobbar en hel del för EU-organisationen) lät jag helt enkelt EU-organisationen sköta allt praktiskt pappersarbete eftersom EU kan betraktas som min arbetsgivare trots att jag är egen företagare.

Om du kommer att använda bilen ganska sparsamt i Tyskland blir det kanske både lättare och smidigare att använda hyrbil eller att helt enkelt använda en svenskregistrerad bil.

Mvh kilroy

"Jag har fotografiskt minne, det är bara framkallningen som krånglar".

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.