|
|
|
|---|---|
Transocean |
Fattar inte, har tagit loss fjäderben för dämparbyte och allt annat gick fint bortsett från stabstagen, förstörda bussningar på bägge två och drog muttrarna runda så klart, fick kalla Herr Tigersåg till undsättning. Eftersom det är uppenbart att jag har stora problem med att demontera dessa stag undrar jag nu hur de skall monteras, har två nya liggandes. Det är ju 17mm mutter på dom och jag använde 16mm nyckel som mothåll, gick ju att demontera halvvägs även om man fick ta för kung och forsterland, sen när stagen blev lite lösa blev det bara pannkaka och runda muttrar? Vad är det jag gör fel? Trodde att dessa skrammelstag var de enklaste att byta? |
Transocean |
Pratar om nr. 6 alltså. Länk |
|
Att det blev trögt halvvägs var nog för att bulten var rostig längst ut, så när muttern kom dit ut så blev det stop. Fick själv ta fram vinkelslipen när jag bytte på min E34. Monteringen är så lätt som du själv är inne på, bara att skruva (har för mig att man fick passa in höjden på fjäderbenet med domkraften med) ______ |
|
Transocean |
Ok, skönt att höra att även andra löst problemet med lite Power Tools....och att monteringen bör vara enklare. Fjäderbenen är nu styckade med nya Bilstein dämpare i alla fall. |
|
När man sätter dit nya stag får man vara försiktig så att man inte petar av damasken från sin styrning med mothålls-verktyget. Om så sker får man försöka vränga på den med en radiomejsel el. likn. annars får man snart byta igen. En tunn u-nyckel är det bästa. |
|
![]() 13.409 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Anledningen till att dessa muttrar är tröga är dels (som weeeman påpekat) att de alltid är rostiga (utsatt ställe) men även att mutten är av typen helmetallisk låsmutter. Dessa är lite ihopklämda längst upp. Du kommer att märka det när du skruvar på nya muttrar. Halva muttern snurrar fint och sedan blir det trögt. Men det är normalt. Här finns lite info om just skrammelstagen till E34. Länk För att lossa dessa rekommenderar jag 6-kant 1/2" hylsa med RoundCorner teknik eller dylikt tillsammans med kraftigt 1/2" spärrhandtag (eller tom ledhandtag om det är riktigt trögt). Bästa är att man inte behöver vara rädd om damaskerna när man lossar prylarna för att byta dem. Det skönaste är ju mutterdragare men det är ju inte det vanligaste verktyget. Men det är nog ett av de verktyg jag köpt som jag värderar högst! |
|
Jag bytte ett stabilisatorstag bak på E39:an som ploppat isär. Det är lite trångt att komma åt nedre fästet där. En ringnyckel på muttersidan, sedan lånade jag en specialhylsa där greppet liknar en blommas kronblad som skruvar kanske 10° på hela hylsans höjd. Dessa hylsor används till runddragna muttrar, men jag knackade på den med en förlängare på kulan till leden och döm om min förvåning så greppade den fastän muttern gick så tungt att jag trodde jag skulle dra av bulten. Ibland är det lyxigt att ha en bekant bilmek. :) |
|
|
Kommer inte ihåg så mycket av när jag bytte stab.stagen men jag minns att jag också sågade loss dem. Jo, just det, det tog plötsligt stopp. Men, men, det var ju inga problem att såga av dem så. Förresten har jag inget så lyxigt som tigersåg utan använde en slö bågfil... |
|
Transocean |
Monteringen av nya stag gick lekande lätt, nya stag, nya Bilstein dämpare, stötdämparservice-kit från Monroe, kan det bli bättre! Och som extra bonus lyckades jag med konststycket att kontaminera bromsklossarna med smuts och fett så även helgen är räddat, tänker lyxa till med TEXTAR-klossar!!! Även bluddrandet vid kall motor verkar vara borta, kan det vara så att BMW:n helt enkelt behövde en liten vintersemester? Solen skiner, vilken härlig BMW- dag!!! |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.