|
|
|
|---|---|
|
Problemet är följande: - Jag lånade ut min bil till en släkting för en elektronikinstallation. Bilen gick som en dröm innan detta. Fint drag, mjuka växlingar etc. Min släkting är ökänd för att vilja "burna" med alla bilar. När jag fick tillbaka bilen så ryckte den genom alla växlar där den innan gått hur fint som helst. Hans första fråga när vi träffades var " - Det går inte burna med denna bil, har den antispinn?". Han har alltså försökt burna med den med antispinn inkopplat, hur många gånger vet jag inte. INNAN gick bilen som en dröm, EFTER går den som en kråka. Frågan är alltså; - Blev detta till efter det han lyfte på polerna i batteriet eller efter det han försökte burna med antispinn ikopplad? Svara ni, det enda jag vet att bilen gick som en dröm innan, nu rycker o jävlas den vid växlingar... ________________ Jag är inte så här snygg i verkligheten, det är min bil som gör det! | |
|
Antispinnsystemet på din bil heter ju DSC. Detta system arbetar som så att det stänger helt enkelt gasspjället tillräckligt när bakhjulen börjar spinna! Således bör det inte vara skadligt för automanlådan! Men! DSC systemet arbetar även med ABS systemet(Så vitt jag vet) för att häva en ev sladd. Så ligger man o försöker sladda så bör alltså Motorn och ABS systemet motarbeta varandra, med automatlådan därimellan, som får ta emot 440 nm från motorn! Hur som helst så har ju nånting hänt med din växellåda eller hur! Jag hade varit rosenrasande! Låt någon kunnig kolla på lådan snarast, och kräv att killen som orsakade detta åtgärdar det också! Mvh |
|
|
Verkar ju vara en jevla idiot om man får säga så här och du ursäktar eftersom de är en släkting. Men först och främst, vem ger han rätten till att ens försöka burna med din bil som han ska göra ett jobb i? För det andra, fattar han inte att där självklart är antispinn på en fin BMW från -02? Inte så väldigt svårt att koppla ur heller om man har lite innanför skallen men det va väl där problemet låg. Vad var det för elektronikinstallation? Testa själv att lossa batterikablarna i en timme. Starta bilen och låt den nå driftstemp på tomgång och ta sen ut den på en lagom färd där den får dra igenom alla växlarna på varierande varvtal så får den nya värde igen. |
|
|
ravve -> Det handlade om att installera en fabriksklevererad originalnavigator. Det betyder att de lyfte all ström från hela bilen innan de satte igång. I min trådstart fanns frågan om en nollställning av bilens el kan få automatlådan att bete sig annorlunda än vad jag är van vid eller om min släktings burnande med DSC inkopplat fått den att bete sig konstigt efteråt? ________________ Jag är inte så här snygg i verkligheten, det är min bil som gör det! |
|
|
Kan det inte ha med att din automatlåda är adaptiv ? Om den nu är det i din så "nollas" den iom att du kopplar från batteriet. Sen anpassar den sina växlingar efter hur man kör. Kör då din släkting lite "sportigare" så lär sig lådan att växla så att det passar hans körstil. När du sen tar över så växlar den, enligt din körstil, som en "kråka". Detta brukar ändra sig inom en viss tid, har för mig att på min förra Volvo så tog det 4 mil innan den ändrade sig till min körstil efter att någon hade lånat bilen. Rätta mig om jag har fel. Så är det, å så blir det... |
|
|
Jag tror som Wegen - Koppla loss båda polerna från batteriet och kortslut dem några sekunder så bör lådan nollställa sig och bete sig lugnare. Eller koppla loss pluspolen och låt den stå en halvtimme. Men inte speciellt sjysst att ge sig ut och tokköra med en lånad bil. Jag antar att han aldrig får låna din bil igen... Du har ingen gammal sur-Volvo han kan få låna istället? ______________________________ Min bil: Länk |
|
|
-> Wegen: - Kan en adaptiv låda antingen "dunka" i växlarna eller växla mjukt? Jag vet inte hur en automatlåda fungerar, men är det inte så att själva växlingen kan man inte påverka, bara NÄR den växlar? Alltså, förut märktes inte växlingarna, nu "stöter" lådan in växlarna utan finess alls. Kan det verkligen ha göra med att lådan är adaptiv? ________________ Jag är inte så här snygg i verkligheten, det är min bil som gör det! |
|
|
Ja prova nollställa genom å bryta strömmen några timmar, funkar inte det så bryt kontakten med släktingen. |
|
|
Jo den adaptivan kan dunka i växlarna men brukar ju ställa om sig ganska snabbt enligt vad jag erfarit. Funkar det inte att nollställa huvuddatorn, åk till verkstad. Ta reda på felet och kontakta sen släktingen och låt honom få pynta. Man väljer inte sin släkt brukar man säga..... SUPERNATURAL |
|
|
Jag kommer ihåg att på min Volvo med geartronic (V70 T5) så dunkade växlarna i, eller iaf växlade väldigt bryskt när någon annan än jag (läs flickvän) hade kört bilen. Hon körde helt enkelt lugnare än jag o då hade lådan lärt sig hennes körsätt. Det var ju likadant för henne när hon tog bilen efter att jag hade kört den. Den växlade helkonstigt o vid fel varvtal. Efter ett tag ställde den om sig. Gör som andra nämner här, koppla bort batteriet o se om det hjälper. Annars läs av ev. felkoder. Så är det, å så blir det... |
|
Na 752 F11 520 xd -15
F11 520d -11 (såld) E34 535 -90 (renoveras) 523i -99 E61 520d 08 (såld) E34 518 -95 rostfri! E34 520 nr 2 (reserv) E34 520 -90 (såld) E34 525 -92 Sladdbarnet (Schrott) |
släkten är värst heter det ju |
| Vad jag vet ska det ta mellan 10 och 15 sekunder innan lådan läst in nya värden, så det låter lite konstigt att den skulle köra länge på "sportigare" läge. Om den inte gått i något slags nödläge vill säga. | |
|
Vilken släkting du har! Han borde skämmas, snacka om noll respekt för andras egendom. Jag hade sagt åt släktingen att ordna detta på en gång. Hoppas det löser sig. Beemoholist javisst! |
|
|
Fungerar bilen eller hur har det gått? MvH Bmw 4-ever |
|
|
Visst har det mesta löst sig, lådan går hyfsat fint nu, inte som innan men ju mer jag kör verkar den finna sig tillrätta. Rycken är borta, den försöker sig för det mesta på silkeslena växlingar, ibland får den för sig att rycka lite. Som ni sagt, de adaptiva lådorna måste nog lära sig över en längre period när det gäller körsätt. Med längre period menar jag minst 10-15 mil stadskörning. Det Wolfman359 skrev om 10-15 sekunder är nys. Det tar betydligt mycket längre tid än så. Summa summarum är att lådan verkar inte tagit stryk av behandlingen kan jag konstatera nu när jag kört ett tag...så visst, den VAR adaptiv, jag visste inte det! Tack för alla trösteord, min släkting kommer aldrig i närheten av mina bilar mer! :D ________________ Jag är inte så här snygg i verkligheten, det är min bil som gör det! |
|
|
Skönt att det löste sig! Jag blir mer och mer tveksam till adaptiva lådor. |
|
|
De 10-15 sekunderna som Wolfman pratar om härrör nog till lådans val av körprogram och det har ingenting med den adaptiva funktionen att göra. ______________________________ Min bil: Länk |
|
|
Att körstilen lagras i ett minne och kan nollas på en adaptiv låda är en skröna vet de flesta nu. Jag hittade en intressant fråga i denna tråd som jag för en tid sedan hittade ett precist svar på i en ZF manual. Frågan är: "Adaptiv låda, hur lång tid tillbaka memorerar den?" Svaret är: Som mest upp till 12-15 sekunder beroende på mjukvara. Den adaptiva funktionen är momentan och en anpassning till en rörelse hos föraren sker bums och ligger sedan kvar som mest upp till 12-15 sekunder (beroende på mjukvara) innan den går tillbaka till defaultprogram (alltså nollas) såvida inte föraren hittar på någon ny rörelse innan detta som den i så fall reagerar bums på. Utöver dessa kontinuerliga nollningar under färd nollas den dessutom till defaultprogram varje gång bilen blir stillastående. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.