|
|
|
|---|---|
|
Problemet är följande: - Jag lånade ut min bil till en släkting för en elektronikinstallation. Bilen gick som en dröm innan detta. Fint drag, mjuka växlingar etc. Min släkting är ökänd för att vilja "burna" med alla bilar. När jag fick tillbaka bilen så ryckte den genom alla växlar där den innan gått hur fint som helst. Hans första fråga när vi träffades var " - Det går inte burna med denna bil, har den antispinn?". Han har alltså försökt burna med den med antispinn inkopplat, hur många gånger vet jag inte. INNAN gick bilen som en dröm, EFTER går den som en kråka. Frågan är alltså; - Blev detta till efter det han lyfte på polerna i batteriet eller efter det han försökte burna med antispinn ikopplad? Svara ni, det enda jag vet att bilen gick som en dröm innan, nu rycker o jävlas den vid växlingar... ________________ Jag är inte så här snygg i verkligheten, det är min bil som gör det! | |
|
Antispinnsystemet på din bil heter ju DSC. Detta system arbetar som så att det stänger helt enkelt gasspjället tillräckligt när bakhjulen börjar spinna! Således bör det inte vara skadligt för automanlådan! Men! DSC systemet arbetar även med ABS systemet(Så vitt jag vet) för att häva en ev sladd. Så ligger man o försöker sladda så bör alltså Motorn och ABS systemet motarbeta varandra, med automatlådan därimellan, som får ta emot 440 nm från motorn! Hur som helst så har ju nånting hänt med din växellåda eller hur! Jag hade varit rosenrasande! Låt någon kunnig kolla på lådan snarast, och kräv att killen som orsakade detta åtgärdar det också! Mvh |
|
|