|
|
|
|---|---|
jarlhov |
Hej, undrar vad jag ska ha för olja i min motor. Motorn i fråga är en helt nyrenoverad M20 2,7 ETA med fabriksny topp. Allt i motorn är nytt och rent. Har hört olika teorier om vilken olja man ska ha. Vissa säger att en helsyntetisk olja är för tunn och menar att man ska köra med en mineralolja för att den hänger kvar i motorn (kammen) bättre och vissa menar att man ska köra med en halvsyntetisk olja. Är här någon här som har några råd om vilken olja man ska köra med. Här kanske till och med finns någon som har kört någon speciell olja i en M20 många mil som kan rekomendera denna olja. Mvh Micke. |
|
tja jag kör på mineralolja och är skitnöjd med den... inte ett ända spår på att kammen håller på o slitaas onormalt. har kört med mineral i ca 3000 mil nu. dessutom är den snorbillig. 25L 450 på mekonomen |
|
| Har du tvättat allt så all skit är borta?(vevaxeln, blocket mm) då kan du köra på en helsyntet, annars så ska du köra på en halvsyntet. | |
|
Ja skulle nog köra en tjock syntet,typ 10-60.Se till att den uppfyller de strängaste normerna API-SL.Häller själv 10-50 helsyntet i min 24000mila motor av m20 typ utan några som helst bekymmer....Ja tror att du kommer få lika många rekommendationer som inlägg...I slut ändan e de ju ändå din bil o ditt val... |
|
bmw_turbo |
Har själv en nyrenoverad M20 2,7 Jag köpte en helsyntetisk svindyr lighttec olja. Motorn ticka som fan så de 600 kronorna hamnade i skogen. nu kör jag på 10w-40 mineral. Och nu är den knäpptyst. Fan va bra de går när de är borrade till 2,7 !!! BMW 320 E30 "Cartman Edition" -Liten, Fet & Ettrig |
|
ni som kör med 2,7L vad har ni gjort för ingrepp exakt.. låter intressant. nån som mätt upp nya vridmoment o sånt? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.