|
|
|
|---|---|
Gunget |
Börjar hamna i valet och kvalet att skaffa en andrabil. Primärt kommer hustrun åka till och från jobbet med denna bil, men ska även funka för hämta/lämna på dagis. Som ett alternativ till Golf, Polo, Peugeot 206 och någon sorglig japan så har jag börjat fundera i banorna av en 3-serie compact. Kanske en 316 för att hålla nere kostnaderna maximalt. Kommentarer? Är detta något att ha? Bränslesnål? Funkar med bilbarnstol? Jag har ingen egentlig budget i huvudet ännu, men kanske 60-70k... |
| Vilken modell av compacten tänker du på? E36 eller E46? | |
| du tänker på e46 iochmed budgeten? annars får du en riktigt fin e36:a. kanske satsa på en 323ti? jag tycker att compacten är ett bra alternativ om man vill slippa golf och peugeot. drar nog tyvärr lite mer soppa än de andra. men 0,8 när man kör mest i stan med stundtals inspirerad körning är ju inte så farligt. | |
|
När jag lyssnar på vad du säger så skulle jag rek. en 318ti, en bra mkt roligare spis än 316 som är lite väl klen. Dessutom är den fortfarande ekonomisk. Min fru var skeptisk till compact i en början men fullständigt älskade den sen, att den är just kompakt uppskattas ju ofta av fruntimmer. Skall ni ha en 323ti /(e36) eller 325ti (e46) så är det inte någon sparbössa men däremot riktigt underhållande bilar. Johan S www.bimmer.se Länk CS#4079/SC#580 |
|
|
Jag går i samma tankar men väger hela tiden över till E34 520iT 1996. Större och säkrare. Känns otryggt att sätta fru och barn i en "för liten" bil. |
|
|
En E46 compact är nog avsevärt mycket säkrare än en E34 520iT. |
|
|
E46 Compact är klockren som andrabil. Hade hoppats kunna ha den till o från jobbet, men hustrun vill helst att den finns hemma. Så det blir e38 för mig. Fast jag vet inte, barn och tillhörande stol i en tvådörrars? Helt OK så länge stolen är monterad bakåtvänd fram, men i bak blir det ju litet krångligare. __ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
|
Här skulle Asken ha förespråkat gas-kompakten. Är det nån som vet vad det blev med honom? Han är kryssad som medlem nu? Ursäkta OT |
|
| Det är jag också. Känns som han spårade ur en hel del på slutet. | |
Gunget |
Jag funderar på E46-compacten. Även om den sexcylindrig spis skulle vara mumma så faller den nog bort. Här handlar det om att hålla nere alla kostnader. Får ha det roligt i den "ordinarie" bilen (E91 325XiT). Finns 316ti och 318ti parallellt? Noterar att det finns övervägande 316 på blocket. Noterar att det även verkar vara ett rejält prisspann, från ca 60 000 upp till drygt 100 000 för årsmodell -01 til -03. |
|
Vi hade en 316i Compact som andrabil förut men vi bytte nyligen till en 320i Touring. Det blev för bökigt med 3 dörrar när frugan skulle hämta och lämna. /Rickard |
|
|
Ta inte illa upp, för det finns säkert rationella förklaringar (hoppas jag)! Hur tänker man när herrn köper en 8-12 år gammal bil åt frun, och användningsområdet ska vara att köra barnen...när herremannen själv glider runt i en toppmodern bil med alla tänkbara säkerhetsfinesser? == It takes a lot of knowledge to really mess something up == |
|
|
Min pappa har en 316compact-97 som han har kört i drygt 5 år. Den hade gått 7000 mil när han köpte den och nu 12500. Den har varit i stort sett bekymmersfri och man kan köra den riktigt snålt. Sen är det väl minus för lite klen motor och att 2 dörrar kanske är lite osmidigt om man har barn eller om man ska åka fler än två. |
|
Gunget |
Coleburn - frun varvar i dagsläget kollektivtrafik med 325 XiT. Det är dock hon själv som anser att en liten och snål bil är rationellare att storstadspendla till jobbet med då en 325 med x-drive och automat dricker 1,4 l/mil i stadstrafik. Till saken hör också att lillkillen minst lika ofta kommer bli hämtad/lämnad i den "toppmoderna" bilen! Själv åker jag kollektivt för jämnan då jag jobbar mitt i centrala Stockholm. |
|
Gunget: Det är inget personligt, utan en mer generell observation. I ert fall verkar det ju dessutom som ni egentligen inte behöver två bilar (i transportsyfte), så vi spinner vidare på det. Jag kan ju omöjligt sätta mig in i er situation, så nedanstående blir ytterst generaliserat, och när jag dessutom inte bor i Sverige så jag har heller ingen koll på exakta priser. Låt oss trots det göra att tankeexperiment: - Bensin kostar 11 kr/liter - Ny (beggad) bil kostar 66000,- (för att jämna upp med bensinpriset, vilket underlättar senare uträkningar) - En 316ti drar enligt modellguiden 0,69 l/mil (325xiaT drar 1.01) så med ett lite mindre påslag mot blandad körning än du har för 325:an, så hamnar vi ändå på 1 l/mil - För att skillnaden i minskad bensinförbrukning skall bli lika med inköpspriset av den nya (beggade) bilen så måste ni alltså köra 15000 mil med den!!! 316ti: 15000 mil * 1 l/mil* 11 kr/l = 165000 kr 325xiaT: 15000 mil *1,4 l/mil * 11kr/l = 231000 kr Skillnad: 66000 kr (även om man på något magiskt sätt skulle få ner förbrukningen på 316ti i stadskörning till 0,8 l/mil så blir det ändå 10000 mil som krävs till "break even".) Jag har såklart inte räknat med extarakostnader som försäkringar, service etc. som en till bil innebär, så den faktiska körsträckan för att få vinst blir ännu högre. Summa summarum: Att köpa _en till_ bil för att få ner kostnaderna går _aldrig_! Att däremot byta ut den nuvarande körmaskinen mot någon fransk oljebrännare med tveksam kvalitet och obefintlig körkänsla lönar sig säkert. Det senare alternativet beror ju på hur högt man värderar sin mentala hälsa! == It takes a lot of knowledge to really mess something up == |
|
Gunget |
Coleburn: Visst har du en poäng i din matematik, men vi behöver två bilar även av andra skäl! ;-) |
| Det kan ju också vara så att rationaliteten ligger i att få ett bättre miljösamvete. Tyvärr är inte 316 ti så snål som man kan tro i stadstrafik, jag låg konstant på 0,94 i förbrukning med en medelfart på ca, 45 km/h. Den Audi A4 1,8t som får köra samma sträcka ligger på ungefär samma förbrukning och den är större och har 80 hk mer. Min 325dA ligger på 0,74 och är ännu inte inkörd. | |
Gunget |
Det kanske måste bli en 118d då, men då var det ju det där med inköpspriset...... |
| finns ju dieselmotorer i compacterna också. e36 318tds ( 0,6 ) och e46 320td ( 0,57 ). men dessa verkar vara ovanliga i sverige. | |
| bag, jag tror aldrig 320td såldes här i Sverige. Det fanns utöver 320td även 318td för e46 compacten. | |
| nej jag är tveksam till det med men den finns med i modellguiden under modellåret -04. och det brukar ju bara vara de svenska modellerna som är med i modellguiden. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.