|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Vadå...I tyskland tjänar folk bra? Medelinkomsten kommer faktiskt inte ens upp i våra nivåer...jag vet. Har både tyskt påbrå, bott där och jobbat där. Att bilar varit billigare begagnade där gör att folk har i vissa fall mer än en bil.... Begagnade bilar i Tyskland vill "ingen" ha...missförstå mig rätt nu...*ler* Frasse |
|
|
Tjäna bra eller dåligt. Jag köpte en motorcykel av en kille i Tyskland och han tjänade ca 9000€ och frun jobbade halvtid på bank, så det var väl läge att byta till en lite nyare motorcykel av samma modell. Jag var i Ryssland 2007 (också) och där pratade jag med en kille som hade en Landcruiser och han tyckte att han tillhörde medelklass, i Ryssland alltså. Kan det ha berott på att hans kompis hade en Cayenne. De jobbade i byggbranchen, och jag klagade på dyr övernattning på motellet (ca 10mil väst Moskva på väg mot Riga på höger hand), som alltså "kompisen" ägde. Allt över 250kr för en natt tycker jag är dyrt. Det blev en "lång" tråd av en gammal bil för 40kkr. Det är inte roligt med folk som skruvar mätarna, verkligen inte. Hur långt går egentligen en E39? Dvs när kan man beteckna den som slut? Leif L Resa med F650 i Ryssland sommaren -07. Drygt 940mil/23 dagar, via Karelen, Kazan och Elbrus. |
|
|
Det beror förståss på vilken sektor vi pratar om. Jag har också påbrå/släkt i tyskland. Jag har fått erbjudande att jobba som ing. nära Frankfurt, ca. 6000€ i mån. Tycker jag är ganska mycket mer än här. (Annat skatt o förs. system dock). Min farbror, som är Dr. och forskare, har inte behövt arbeta sedan länge, t.o.m. ett HELT HUS har han fått "låna" i 100år, för att sedan köpa loss den billigt (barnen hans). Men jag är ingen löneexpert, bara kikat runt i bostadsområden och bildat en egen uppfattning. Det är lite sant, gamla bilar vill ingen ha i DE. Men den bilden har börjat ändras lite grann på senare tid, tycker jag. Tycker att de säljer lite mindre, har de kvar längre än förut. Men jag tar de gärna, för mig duger de alldeles utmärkt. På tal om annat, vaknade upp och såg att E30 CAB edition design finns ända till 1994 (likt Touring). En sån ska jag hämta snart, finns några fina kvar, på bild i.a.f. Ballt med bicolorsportläder i E30! Såg en röd, som Kelly i "Bevan" hade, minns ni? Rött ska det bli. Mvh: Zoltan |
|
|
Lite om inkomster/löner. En liten gissning är att t ex medelinkomsten för en civilekonom är ca 50kkr i Tyskland. Jag har nämligen svårt att tro att de tjänar mindre än i Finland. Vad medelinkomsten för en civilekonom i Sverige är, vet jag inte. Med tanke på folkmängden har förstås Tyskland mer än 10 gånger fler "höginkomsttagare" än Sverige, och bl a det syns i vilka bilar folk kör med. I Tyskland kan "normalt folk" inte ha sommarstuga och någonting skall ju pengarna användas till, så det får väl bli att byta bil i stället. Med tanke på lågmilare, så finns det troligen väldigt många som har en bil som bara används under semestern i stort sett. Så lågmilare finns på marknaden, men det är tyvärr inte det samma som att de dyker upp här till bra priser, eller tom billigare än i Tyskland. Sedan, vad man köper för bil har inte bara med inkomsten att göra, utan kanske snarare hur man prioriterar i livet. Leif L Resa med F650 i Ryssland sommaren -07. Drygt 940mil/23 dagar, via Karelen, Kazan och Elbrus. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.