AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
3.062

Prisvärd 523iA E39 -98?

Sida 1 av 2
Gemini__
En arbetskamrat som är intresserad av denna vagn. Verkar den vettig om den visar sig vara i ett gott skick?
Länk

Borde kunna gå att få den för runt 40 tkr.

Tankar och idéer kring detta?

Mvh:
Thomas

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Reagerar direkt på att huven inte stänger ordentligt över höger framljus. Det ska inte se ut så vilket innebär att huven har fått en smäll.

Kolla efter krockskador i fronten. Eftersom han också skriver att bilen är omlackad så känns det som risken att bilen har varit smälld är ännu högre.

En bil behöver dock inte vara hemsk bara för att den är smälld men det vill till att jobbet är gjort ordentligt.

Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Nu läste jag alldeles för snabbt. Omlackningen fanns visst endast i mitt huvud :-/

Men huven är fortfarande sned.

Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Titta på dessa och jämför linjen som bildas mellan högerlampan och motorhuven.

Länk
Länk
Länk

dojan
Bmw M3 cab 2002
Bmw 520i 1989
det är ganska lite mil på 11 år
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det sitter ett par gummikuddar som huven landar på. Vanligtvis brukar det bara vara att skruva ner dessa ett par mm, så linjerar allt.
Är den frontkrockad så sitter inte samma huv där.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Eftersom bilen inte lämnar fabrik med feljusterad huv så innebär det att någon varit där och pillat. Varför skulle du göra det om det inte behövs?

Anders-72
525i Touring -01
Det är väl några promille av E39:orna som är frontsmällda, sedan har väl ung. 50% bytt huv p.g.a rost, så jag gissar på det senare, men det skadar ju inte att vara observant på allt.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
7år i Tyskland och 4 år i Sverige och 14.000 mil NJET!!!!.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Troligen inte..
Visa användare
912
Frassemannen
BMW 523 -07
Håller med Hasso...BIG NO NO!!!!

Frasse
Gemini__
Tack för svaren.

Bra observerat där. huvens inpassning var det första som jag reagerade på också.

Miltalet känns lite misstänkt ja. kanske ska be honom att strunta i denna bil?

Lägger man ner lite jobb så kan man, trots allt, hitta klockrena vagnar till rimligt pris ute på marknaden.

Visa användare
229
Leif L
X3/F25 30d -11
X3 20d -08
528iA T -00
528i -97
K 1200 RS -98
F 650 -95
Frågan gällde om bilen är vettig om den är i gott skick. En BMW i gott skick är väl alltid vettig, eller hur?

Själv har jag (bl a) en 528 -97, som gått 14000mil. Den går som ett urverk. Vid 13tmil byttes väl termostaten! Frågan är om jag har bytt vattenpump på denna. Om dessa delar inte är bytta, kan det vara skäl att byta dem.
Det är lite GDS-fix och delarna kostar bara ett antal hundringar.

Det talas om rost ovan. Alltså, jag har praktiskt taget ingenting på min, så rost är väl ett obetydligt problem i sammanhanget. Vi talar om en tio år gammal bil för ca 40tkr. Eftersom det finns "rostfria" exemplar, behöver man ju inte köpa en med rost.

Med tanke på ev smälld. Spelar det någon roll om bara bilen går rakt och inte snedsliter däck? Det är väl en rolig (!) bruksbil han skall ha och inget utställningsföremål, eller?

Köper man en begagnad för 150tkr får man ställa lite högre krav.

Själv tänkte jag eventuellt sälja denna bil i vår. Problemet är helt enkelt att jag inte kan köra två bilar samtidigt, och dessutom kör jag väl inte mycket mer än 6-700mil per år med bil...

Leif L
Resa med F650 i Ryssland sommaren -07. Drygt 940mil/23 dagar, via Karelen, Kazan och Elbrus.
Visa användare
229
Leif L
X3/F25 30d -11
X3 20d -08
528iA T -00
528i -97
K 1200 RS -98
F 650 -95
En sak till...
Det där med miltal.
Rent generellt fuskas det en hel del, men i ett enskilt fall kan man aldrig veta om man inte har alla fakta.

T ex min -97:a.
Jag ha haft den i 3 år och kört knappt 1000mil på den tiden. Av den tiden har den väl varit påställd halva tiden. Dessförinnan stod den väl ca två år hos en bilhandlare, och innan dess var den en fru som körde runt på stan (Köping!) med den men tyckte att den var för stor för det ändamålet.

Det blir väl ca 2000mil på ca sex år!
Sedan kan man ju fråga sig varför man har en bil som man inte kör med.

Det är en bra fråga.

Leif L
Resa med F650 i Ryssland sommaren -07. Drygt 940mil/23 dagar, via Karelen, Kazan och Elbrus.
Gemini__
Sant, alla bilar med lågt miltal i förhållande till sin ålder är naturligvis inte skruvade. Men finns det inget som styrker det låga miltalet så ligger det nära till hands att anta just detta.

(Bor förresten själv i Köping)

Mvh:
Thomas

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Spelar det egentligen någon roll hur långt en bil som kostar 40.000kr gått? I den klassen måste skicket gå före allt och vara det som sätter priset.

23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Nej det spelar kanske inte så stor roll så länge den inte är skruvad, för det spelar ALLTID roll för det är bedrägeri.
Dessutom denna bils ägarhistorik gör den ännu mera till ett skruvat objekt.
Och det är det stor skillnad på slitage och kommande kostnader på en välskött 14.000 milare i förhållande till en 25.000 milare. 40.000 kr är mycket pengar och för det förväntar man sig en hyfsat bra bil för.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Visa användare
912
Frassemannen
BMW 523 -07
Klart det spelar roll hur mycket en bil gått...men om den gått 14 eller 15 kanske kan kvitta, eller om man jämför en som gått 22 eller 23.
Fast om man jämför en som gått 14 och en som gått 30 så blir det en jäääääääääääkla skillnad ju.
Men som Lövet säger, hellre en jättefin bil i kanonskick med många mil på mätaren än en lågmilare i kass skick typ.
Fast en lågmilare i kanonskick är väl det bästa..full historik och servicebok, en ägare (en prostituerad, endast baksätet är använt) *asg*

Frasse
Interiören får inte mig att gå igång i varje fall... Länk
Visa användare
912
Frassemannen
BMW 523 -07
Nä..usch sicken insida.....i mina ögon iallafall.
Den blir inte lätt att avyttra

Frasse
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Varför kan inte en 98 gått 14000mil? (Även DE). Man ska komma ihåg att i Tyskland tjänar folk bra, därmed har kanske 3-4 bilar per hushåll. Minst 2 i alla fall.

Därmed inte sagt att bilen i fråga verkar gått 14, men generellt tycker jag det spekuleras o antas för mycket här.

Min 523:a har med 100% säkerhet gått nu ca. 15500, och det är en 99:a som jag har hämtat själv 2006.

Man ska inte döma utan fakta tycker jag. Åk dit, ring och kolla upp bilen ordentligt.

Håller med om huven, men det kan vara justeringsfel bara.

Mvh:

Zoltan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.