AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.581

Bästa akustiken; i sedan eller kombi?

Visa användare
416
vsurapol
316i -04
Hej!

I vilken karosstyp kan man få den bästa akustiken när man bygger ett ljudsystem?
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Det är ju lättare att få in basen i kupén på en kombi.
För att sticka ut hakan lite...) Är det bra ljud eller mycket bas som eftersträvas?
Några råd och slutsatser kan du kanske hitta t.ex här:
Länk

FP
da
101
danielbas
318i Touring -09
Bästa akustiken, dvs. bäst ljud måste tveklöst fås i en coupe/sedan jämfört med en kombi. Men som sagt, ska du få plats med 4 st 18" basar är det ju lättare i en kombi...
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Det är ju ofta så pass tätt mellan bagageutrymmet och kupén i en sedan att en baslåda i skuffen "filtreras" på ett olämpligt sätt. Finns det möjlighet att låta basen spela genom t ex skidluckan fungerar det ju bra ändå.
I övrigt tror jag egentligen inte att det spelar så stor roll om bilen är en sedan eller kombi. Placeringen av högtalarelementen spelar nog betydligt större roll
Visa användare
416
vsurapol
316i -04
Jag vill ha mera bas. Så jag antar att i en kombi får man ut mer av baslådan?
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Ja i en kombi är det betydligt lättare att få till mkt bas i.
Bj
186
Bjornagain
Audi A3 gtron
Som exempel hade jag en 8" aktiv bas från Biltema(no comments) den spelade inte alls in i kupén i min sedan. Varken hörde eller kände den. Det var däremot basfest i bagageluckan...

Bytte till en aktiv 12" från GAS - blev stor skillnad men för att få ordentligt tryck var jag tvungen att ha skidluckan öppen. I övrigt var det standardmässig utrustning(enhet, högtalare)

/björn
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.