|
|
|
|---|---|
|
Hej, min gamle 525 tdsA från -95 har börjat droppa diesel från pumpen. Dock så funkar den helt felfritt, lättstartad jämt,även när den e varm och helt stabil tomgång så pumpen verkar frisk förutom läckaget då. Kan man reparera det eller måste hela pumpen bytas till en annan? Nån som kan rekommendera nån bra dieselmek sthlm/norr? Mvh// | |
|
Man byter packningar/o-ringar i den, dessa kostar i tyskland 14 Eur, så i sverige kanske 200kr? Antingen gör man det själv och struntar i att kalibrera den i flödesbänk efter, eller så lämnar man den till ngn el&diesel, finns en i södertälje, en i högdalen tror jag det är. Dom i s_tälje kan inte flödeskalibrera hemma utan lämnar detta till de i högdalen. vissa köper istället en utbytespump för ca 7600kr. Hälsningar, Patrik |
|
|
ok, tack för det. Men om jag förstår det hela rätt så måste pumpen demonteras oavsett vilken åtgärd man väljer, dvs det går inte att byta o-ringarna å packningarna på plats? |
|
|
Vissa går att byta på plats, men även om det bara är nån som läcker nu så kommer troligen nån ny snart. När jag bytte mina packningar och o-ringar var vissa packningar stenhårda och föll i bitar när man tog i dom. Just det, om det läcker från o ringen innanför rotorhuvudet så kommer den inte att gå att byta utan att ta bort pumpen, när man lossar detta kommer det ramla massa prylar som inte går att få tillbaks isf. Att riva bort pumpen går ganska snabbt om man har alla verktyg och ett hum om hur man ska göra. Du kan ju om inte annat riva bort pumpen själv och sen köpa utbytes eller låta renovera den om du inte vill packa om den själv (om dieselmeken läser detta kommer han avråda från att riva själv i den kan jag garantera). För att få bort pumpen men fixera drivdrevet behövs en avdragare som går att köpa antingen från tyskland (dieselkontor.de skötte min affär skitdåligt dokc) eller tex el&diesel i södertälje kan sälja en, eller kanske tom bmw. Hälsningar, Patrik |
|
|
ok, tack patrick. Va inne på dieselkontor.de å kikade lite, hittade packningsatsen du nämnde (ca 14 EUR), funderar på att beställa den å ta det därifrån. jag har stått med näsan under huven nu ett bra tag å stirrat på pumpen när bilen är igång och (ruggigt svårt att se dock) det ser ut som det läcker uppe på pumpen, dvs där det borde sitta en vanlig packning snarare än en o-ring. Känner mej ganska clueless dessvärre, har aldrig rivit å petat i en dieselpump förr å kanske sabbar mer än jag lagar om man börjar lossa på grejorna, skulle gärna ha en sprängskiss och en självhjälp-for-dummies för det här jobbet men jag har inte lyckats hitta nån ritning alls på den här pumpf-n:) kanske en idiotisk fråga men; kan jag råka ändra på nåt i pumpen om jag låter den sitta kvar och försöker byta packningarna som jag stöter på? (läste dina tidigare inlägg om ställverk å annat gissel) Mvh// Ulrik |
|
|
Läcker det i skarven över eller under den svarta elgrunkan på denna bild? Länk Läcker det över är det ingen fara att lossa själv, läcker det i den undre så kommer bränslemängdjusteringen gå åt fanders. Jag la 8 ritsar innan jag lossade mitt,och fast jag återmonterade enligt ritsarna så fick den för lite diesel vid uppstart. efter att släppt lite på skruvarna och knackat ställverket "bakåt" mot torpedväggen tills den börjat få för mycket (motorn vill rusa) , och sen tillbaks tills den inte längre får för mycket (motorn har bra tomgång och går ner till tomgång efter en torrvarvning) så går den bra, men skulle man montera upp i bänk kanske pumpen fortfarande ger för mkt eller för lite diesel. Jag har även på dieselclubsweden skrivit en serie när jag rev i min pump, och lagt in några bilder... Kolla in den tråden ifall du vill se lite mer vad du ger dej in på. Länk Hälsningar, Patrik |
|
|
det här e ju kanon alltså, exakt en sån guide jag behöver. Jag har beställt packningarna nu och ska pröva hur tät den blir med att byta dom jag kommer åt, kommer att låta pumpen sitta kvar i första försöket. Tror att det läcker (iaf mest) från det sk. "topplocket". Hade varit fint att hålla liv i pendlarhäcken ett tag till utan att blåsa iväg lika mkt pengar som bilen e värd. mvh// Ulrik |
|
|
150 spänn i Sverige för p-satsen, Bosch original Att mäta är att veta MVH Göran dieselmeken Lindgren |
|
|
Hej! Jag har 525 tdsa 93 med lekage på pumpen och har sökt med ljus och lyckta efter en handbok över min bil, men det visar sig att det inte fins ngn handbok över 525 diesel, så min fråga är i fall ngn här ha en bra guid eller spräng skis över min pump? / zippez |
|
|
Boschverkstäder har ju dataprogram på hela pumpen dock kan det ju vara lite värre att få en kopia eller pappersutskrifter. Ngt specifikt du vill se annars? Har ju tidigare i tråden länkat till några foton jag tog när jag rev min pump. Hälsningar, Patrik |
|
|
Det hära är ju avdragaren för pumpen men den håller ju inte fast dreven Länk Men denna gör väl det Länk så smartast är väl att köpa avdragarn på länk 2 |
|
|
Atnic, första avdragaren du länkar till skruvas ju fast på drevet vilket då centreras i bröstkåpan mha avdragarens ytterdel, drevet kommer ingenstans. Hälsningar, Patrik |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.