|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag har precis köpt mig en bmw 535i -89 som första bil. Bilen knackar högt och låter illa när den står på tomgång. Trycker man in kopplingen i botten så tystnar knackningarna helt. Kopplingen är ganska nybytt, bara 4000 mil tillbaka. Jag har kvitto på att det är bytt, men det står inte vilka delar som är bytta, så jag kan inte garantera att urtrampningslagret är bytt, men jag förstår inte varför man inte skulle byta den när man ändå byter koppling? Kan det vara så att bottenstockslagret är slut? Tacksam för svar! MVH Emil | |
|
Skönhetsfel, inget att bry sig om. Det finns två saker som kan låta, troligen är det bägge.... Dels har motorn ett s.k. dubbelmasse-svänghjul, dvs det är tvådelat med en del stumt monterad i vevaxeln och en del som utgör friktionsyta mot kopplingen och sitter ihop med den fasta delen med fjädrar, styrpinnar och gummielement. Det som 'klapprar' är ett minimalt glapp mellan svänghjulshalvorna - när gummielementen torkar ihop lite med åren kan det bli så. Det andra som kan låta är axialspel i växellådans bottenstock - det är ett känt fenomen på dessa växellådor, och betyder ingenting alls för funktionen. Vill du ha lite tystare på den kan du prova att hälla i annan olja - av de jag provat är RedLine Shockproof den som funkat bäst, men även RedLine MTL eller Omega-olja kan göra bra nytta. Som sagt - det är bara ett skönhetsfel, om du inte har några andra problem eller missljud med koppling eller växellåda! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.