|
|
|
|---|---|
|
Hej, Har en 530 e34 med v8 från 1994. Jag va inne på SBP o fick anmärkning på höga avgasvärden. värdena jag fick va: CO: 3,4 CO 2500: 3,5 HC: 274 Lambda: 0,96 Bilen va ordentligt varmkörd innan besiktningen. Bilen har en jämn tomgång på ca 500 varv Luftmassemätaren är ok, enligt kontroll med diagnosutrustning Kattarna skramlar inte och avgassystemet är helt, dvs inga läckage. Bilen ryker lite mycket upplever jag det. Inga fel i elektroniken enligt diagnostestet. =( SNÄLLA HJÄLP MIG!!! ;) | |
|
Sökt på höga avgasvärden här på forumet? finns en hel del. 628csi |
|
| a jag har sökt mig helt förstörd känns dfet som... =( | |
|
Du har inget "sugande missljud" runt bakkant motorn? Kontrollerat stiften, servat motorn nyligen? Ok att du har en jämn tomgång osv, men en koll av stiften brukar kunna avslöja en del.. Det man kan utläsa iom ditt låga lambdavärde är ju att motorn går "lite för fet" hur som helst.. Mvh Janne. |
|
| motorn är nyligen servad med ny olja o filter, stiften har jag inte kollat på, men när vi kopplade upp den mot datorn sa datorn att den gick för magert... | |
|
Hej igen... Konstig dator isf :) Du har ett lambdavärde(iaf nu på besiktningen) som indikerar att motorn har ett luftunderskott dvs 0,96 dvs motorn går för fet... Luftöverskott(mager blandning) är när lambdavärdet visar över 1,00. Att du dessutom har höga koloxidvärden+ kolväte är ju ytterligare ett "bevis" på att den går med alldeles för fet blandning av någon anledning.. Orsakerna kan vara många som du vet.. Mvh Janne. |
|
|
Kanske läckage före lambdasonden som gör att sonden tror att bilen går snålt, och då fetar upp blandningen lite. Eller kass lambdasond helt enkelt. ______ |
|
|
weeman: Hmm...jo, det kan det nog vara ändå. Jag antog att det dock är som trådskaparen sa>>>Dvs tätt avgassystem och att bilen har genomgått en diagnos.. På en dylik diagnos(iaf på BMW via DIS) ser man om lambdasonderna ger felaktig spänning osv.. Mvh Janne. |
|
|
enligt datorn va det ingen lambdasond, men finns det någon möjlighet att det bara skulle kunna räcka med att byta tändstift??? den går ju som den ska annars men idag som först hörde jag att den inte gick på alla cylindrar men så fort jag började gasa lite igen så gick den på alla åtta, kan det helt enkelt vara så att stiften bara behöver bytas?? Inget läkage finns, det borde jag ha märkt tycker jag isåfall... |
|
|
Det skulle kunna vara en eller flera dåliga tändspolar om den missar lite, om du inte har tur och stiften är så kassa att det orsakar misständningarna. Det låter helt rimligt att misständningar leder till högre HC och CO pga oförbrännt bränsle som ger ett lågt Lambda-värde. Mer läsning: Länk ______ |
|
|
då får jag hoppas att tidigare ägaren verkligen har slarvat med att byta stift så att det e dem som e felet...=)... den misstänkder dock inte tillräckligt mycket för att jag innerst inne ska tro att det beror på det, men det kan väl vara värt ett försök åt minstone... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.