|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Ny mätning presenterades idag på DI.se Länk | |
|
Ja här åxå Länk FLAYEN |
|
|
Ja...en del tycker ju att den här sidan bara är ett "bevis" på att BMW tappat i "kundnöjdhet" och BMW bara(jaja) ger problem ;), men bevisen i form av olika undersökningar säger motsatsen gång på gång, år efter år.. Man kan ju inte tillägga så mycket annat att BMW upplevs av Svenskarna som bäst totalt sett.punkt. :) Mvh Janne. |
|
J.Lindström |
Jag håller inte med om den undersökningen, tyvärr!! |
|
Vad är det som du inte håller med om då? Bara för att man kommer i topp betyder det ju inte att en bmw är bäst på allting, och att inga brister finns...men det är ju såklart fel,finns ingen bil som är 100% livet igenom. Men att en bmw ligger en bit ovanför "medelbilen" är det ingenting att snacka om. Sen tror jag att bmw-ägare ligger i toppskicktet ibland flest märkestrogna ägare som späder på siffran något till... |
|
|
kompis min bror har bmw från sten ålder han har inte ens tagit hand om den han skiter i den fullständigt, den var import och kört skit mycket när han köpte den, den har fan gått genom besiktning varje år utan prblm bara nåra små små fel som inte ens kostar nått o fixa.. min polare jobbar som mekaniker hos audi... förr tänkte jag köpa audi... han sa själv till mig köp aldri audi dem e skit, hela tiden motor fel på dem.. därför jag ej köpte audi. samma sak med saab min polare hade helt ny saab från fabrik den var mer på verksta.. än va han hade den.. volvo e helt ok men e tråki o köra samma sak med mercca... |
|
| Observera att det rör sig om nya bilar! Att vara missnöjd med en tio år gammal importerad E39'a har inte något med en sådan här undersökning att göra. | |
|
Läste någon kommentar till denna undersökning där man jämförde BMW-ägare med MAC-användare, dvs nästintill religösa när det handlare om sin kärlek till produkten och total förnekelse av de brister och fel som kan uppkomma... ___ //Ulf |
|
| Det är ju lätt att slänga ur sig ogrundade kommenntarer. | |
|
Då borde väl Alfa ägarna hamna högt men de kanske är för få för att ge trovärdig statistik :-) |
|
|
erc: hur tänker du då? Fel för att den är importerad? Fel för att den är för gammal? Förklaring tack! Jag vet inte hur initierad du är på de "äldre" modellerna men E39 har de facto alltid legat i topp i undersökningarna. FP |
|
| Vad skall man säga jag är nöjd med min bil ! | |
|
3000personer räcker inte för att klassa bmw som sveriges nöjdaste bilägare. Säg minst 100000personer, ja då kanske är testet lönsamt. Min far är skitnöjd med sin volvo, medans jag är skitnöjd i vilken bil som helst. |
|
|
Statistik, Strongman... Det räcker ju med att fråga 300 om du frågar lika många Volvoägare, SAAB-ägare, Opelägare osv... fast statistiskt mera säkerställt blir det ju först över en viss procent av tillfrågade bilägare osv. Lönsamt är väl inte "testet", det är ju inte detta man efterfrågar eller hur? Men om Volvo genererar skitnöjda ägare, men inte BMW, så har ju Volvo inget att frukta nu i lite sämre ekonomiska tider, medan BMW kan lägga ner. Är det ungefär så du menar? FP |
|
|
3000 personer är inget jätteurval, men det ställer mest till det för de riktigt små märkena. Antalet Hummer-ägare lär nog vara så pass litet att inga slutsatser går att dra, men utan tvekan är 3000 personer ett fullgott underlag för att bedöma stora märken som Saab, Volvo, VW, Toyota, m fl. Även antalet BMW borde vara rätt stort i undersökningen. Dessutom är ju inte detta den enda undersökningen i sitt slag. BMW brukar regelbundet placera sig högt i dylika undersökningar, så att avfärda just denna med argumentet att det bara är 3000 personer som ingår är knappast rimligt. |
|
|
Folke: Jag läser ditt svar som om mitt inlägg vore fientligt gentemot bmw, vilket det inte var. Jag menar med ordet "lönsamt" lönsamt för mig att läsa det, 3000 personer är tok för lite folk att fråga ut för att ens klassa hela "sverige". Nu framgick ju det inte vilken/vilka städer man tillfrågade i, trollhättan t ex har förbaskat mer Saabar än här i Jönköping, bara det är ju ett exempel =) Hänger du med hur jag resonerar? =) Nockenwelle: Jo, jag tycker man nästan kan avfärda detta betyg då 3000personer är inget jämfört med hur många personer som nyligen köpt en ny bil. När jag läste denna artikel så tänkte jag genast på den nya reklamen ang Back-up på mobilen, där påstår de att 90% av sveriges befolkning inte visste att man enkelt kunde göra en back-up på mobilen. Jag och mina närmaste 20vänner vet det, men har vi blivit tillfrågade? Men självklart, en bmw brukar alltid inbjuda till god körkomfort. Bmw = Bra motor wroom ;) |
|
|
Strongman: Ärligt talat så följer jag inte logiken riktigt i dina inlägg, men det spelar mindre roll. Statistik innebär en mängd ställningstagande och en rad matematiska operationer. Om man ville påvisa opinionen i vissa städer så hade man gjort ett annat urval osv, medan 3000 personer kan vara mer än tillräckligt i det aktuella fallet. Mobiltelefoner: Säg att du och dina 20 (eller 200 eller 2000) vänner i ditt exempel verkligen hade blivit tillfrågade, det hade knappast påverkat statistiken på de miljontals mobilanvändarna i Sverige eller hur? 90% okunnighet om backup kan mycket väl stämma i detta fallet. FP |
|
|
Strongman, du resonerar faktiskt helt fel. När man gör dylika undersökningar skall man slumpa de deltagande i undersökningen på ett sådant sätt att de blir en spegling av den svenska befolkningen som helhet. Jag vet inte hur just denna undersökning gjorts, men eftersom det är mycket välkänt hur man bör lägga upp dessa undersökningar så har jag svårt att tro att de skulle göra en så dum grej som att fråga folk bara i en stad. Det här är en väl beprövad metod som man använt med framgång i åratal. Du bör nog ha lite mer att komma med än ditt tyckande. Att du och dina 20 kompisar hade ett annat svar är ju fullständigt irrelevant. |
|
| Strongman, SIFO:s och andras liknande undersökningar ang. t.ex. viket politiskt block som majoriteten grundas på c:a 2000 personer och ger en ganska korrekt bild om vad ett valresultat blir i verkligheten. Om de nu har de frågat 3000 BMW ägare så är sannolikheten mycket stor att det är korrekt. | |
|
De har inte frågat 3000st BMW ägare. Totalt ingick 3000 bilägare i undersökningen. Hur många av dem som var BMW ägare framgår inte. BMW har väl knappt 5% av bilmarknaden i Sverige, så det betyder att statistiskt var det mindre än 150 BMW-ägare i undersökningen. |
|
|
De har inte frågat 3000st BMW ägare. Totalt ingick 3000 bilägare i undersökningen. Hur många av dem som var BMW ägare framgår inte. BMW har väl knappt 5% av bilmarknaden i Sverige, så det betyder att statistiskt var det mindre än 150 BMW-ägare i undersökningen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.