AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
1.638

Har jag gjort en okej affär?

ez
190
ez_ric
Porsche Cayenne Turbo -06
Hej,

Jag har just bytt upp mig från en E34 520i Touring -96 med 16 000 mil på mätaren till en E53 X5 3,0i. Vilken skillnad! (Döööh) Jag njuter av varje stund i X5:an. Underbar känsla i hela bilen. Frågan är om jag gjort en bra affär?

X5:an har gått 8 000 mil och är en 02:a som tagits ut i december 01. Svensksåld med full servicebok.

Den är ganska snålt utrustad och har egentligen bara läderklädsel, MD-stereo och 19' alufälgar som extrautrustning. Bilen är alltså manuell vilket nog många av er skulle ratat men jag älskar det.

För övrigt är bilen i absolut nyskick (Mr Cap:ad flera gånger) med endast 3 små stenskott.

Jag gav 150 000 kr. För mycket?

Mvh

//erik
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Tror prisnivån är rätt rimlig, med tanke på de låga milen och skicket.
Det finns billigare, men oftast rätt risiga, dubbla milen och tveksam historik.
Att den är manuell gör den nog värd lite mer, med tanke på ovanligheten samt att det faktiskt finns dem som hellre är utan automat. 3,0:an kommer också antagligen hålla värdet lite bättre när soppapriserna drar iväg mot 13-14kr igen så snart det här svajet i konjunkturen ser sitt slut.
Grattis till en fin bil. (Jagade själv X5:a i höstas men insåg att den inte skulle funka för mig med alla de mil jag kör)
ez
190
ez_ric
Porsche Cayenne Turbo -06
Tack, Hubbe! Ja, eftersom jag bara kör runt 1000 mil per år så spelade inte bränsleförbrukningen så mycket roll. Annars hade det nog blivit någon annan bil. Men en fördel med snikutrustning och manuell verkar vara att det är ganska lätta att hålla de förbrukningsiffror som BMW lovat, dvs 1 l/mil motorväg, 1,3 blandat och 1,7 i stan. Det är faktiskt rätt svårt att komma upp i 1,7 l/m i stan... kör man lugnt hamnar man på ca 1,4-1,5.

Jsut nu längtar jag bara tills jag får slänga på sommarfärlgarna. Det sitter 285/45 R19 bak. Det blir sjukt dyrt att byta sen men det verkar vara hyggligt med mönster kvar.

Vilka storlekar på däck kan man ha på BMWs 19 tummare? Jag antar att det inte bara är 285/45 som passar?
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Hade det varit en 4,4l X5 hade jag tyckt det var bra pris, men för en 3,0 var det lite mycket. 130.000:- borde nog varit mer rimligt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.