AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
1.570

Specad ny Z4

Ni
54
Nitte Z4
645 cab M optik -04
X5 3,0d aeropkt -07
Mini cooper seven -07
Tänkte höra mig för lite angående vilken prutmån som ges oss som konsumenter i dagens ekonomiska klimat.

Jag har specat den nya Z4:an till ca: 615 000 (varav 470 000 är grundpris för 35i). Olika personer ger mig olika antydningar till vilken rabbat man kan förhandla till sig, allt från 10 - 25 %. Personligen så kan jag ha en uppfattning om att man kan få avdrag på priset på 15 % möjligen om man kan förhandla utan inbytesbil etc?

Eller finns det ett större utrymme för prutmån eller kanske lägre?
Vad tror ni?
10-25% på bilens totala pris? Det låter i mina öron som en grav överskattning, inte minst beträffande Z4 som är en helt ny modell där orderböckerna inte direkt gapar tomma.
Ni
54
Nitte Z4
645 cab M optik -04
X5 3,0d aeropkt -07
Mini cooper seven -07
De hänvisningar på prutmån som jag fått som förslag har varit på totala summan. Över 15 % låter som en utopi i mina öron också, men 10 - 15 % i dagens klimat bör väl kunna uppnås via en förhandling?
Jag är skeptisk, med tanke på att det är en helt ny modell. På extrautrustningen där handlaren har bättre marginaler kan och ska du lägga ner energi för att få en bra deal, men på bilen tror jag att mer än ett fåtal procent är svårt att uppnå. Totalt sett hade jag vart nöjd med 10% 'alles alles' med hänsyn tagen till hur purfärsk Z4 är.

Mer input i frågan från övriga användare vore heltrevlig då jag undrar lite detsamma. Sitter dock på papper från 2003 vid köp av Z4 precis vid introduktionen samt från 2006 då det var ett stycke Z4 M Roadster inhandlad precis när den släpptes och det är sammantaget inga stora rabatter det handlat om.
får man fråga vilken färg du tog i specen??
Ni
54
Nitte Z4
645 cab M optik -04
X5 3,0d aeropkt -07
Mini cooper seven -07
I den nuvarande specen så har jag space gray med utökad röd/svart läder kombo, så svårt att välja! :)
Buspelle
Under "normala" omständigheter ligger väl "prutmånsspannet" kring 5-10% och den som lyckas åstadlkomma 10 % ska vara väldigt belåten. I dagsläget är dock ingenting "normalt". Förvisso är z4 en ny modell och härtill kommer att BMW är fortsatt förhållandesvis framgångsrika. För hur länge är det ingen som vet och hur de svenska återförsäljarna ser på framtiden kan man nog fundera kring. Gissningsvis har prutmånen ökat. Det kanske går att få ett par procent till. 25 % på en ny z4 skulle jag dock säga är uteslutet såvida det inte är en demobil med helt fel utrustning e d.
no
88
norranedre
X5 sd -08
Vet inte hur det är med Z4:an och specifika BMW-handlare men 5-6% avdrag på köppriset är väldigt bra som jag ser det. Det där med 10-15% känns helt orimligt men samtidigt vet man ju inte i dagens dåliga ekonomiska läge...
Do
190
Dorfmeister
BMW 320dxdrive touring msport 2021
Vet flertalet företag som har 10% rabatt på BMW, vilket man ibland kan nyttja privat också!
BM
707
BMW-Jonas
M2 beställd!
10-12% är har större företag med ramavtal. Som privatperson/litet företag får man vara nöjd om man kommer upp på 8-10%. Billigare bilar är det nog svårt att nå mer än 8%. I detta fall kanske 10%. Ska rabatten bli över 10% rör det sig om lagerbilar med begränsad utrustningen eller hyllvärmare.
Do
190
Dorfmeister
BMW 320dxdrive touring msport 2021
Efter att själv ha specat en z4 med sdrive 30, (dessvärre är den spisen bara med 258 hk...lite synd att de inte petat i 272 hk...) med det "nödvändigaste så blir man inte annat än riktigt sugen på en z4 igen.
Hoppas Euron sjunker gentemot kronan på 1.5 års sikt så man kan köpa sig en likadan i Tyskland för en rimlig slant då...
(funkade bra förra gången!)

Funderade också i banorna kring nyköp, inte för att det är intressant men endå...

Surt att det i princip inte finns några paket alls att tillgå. Min spec blev följande:

Vit
294 LM hjul
Skinn svart (Gratis med läder, gött)
Belysningspaket
förvaringspaket
Svankstöd
Multifunktion i ratt
Vindskydd
Aluminium list borstad
Rökarpaket
Sportstolar
USB anslutning
Hifi högtalar paket
Regnsensor
Servotronic

467,900kr- en tia i rabatt= 421,000Netto.

Es geht los...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.