AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
591

"kamlägesgivare" eller nåt sånt? Om inte den funkar?

Visa användare
234
Tommy Power
525 iX Touring -93
Tjena!

Var in på verkstan för ett annat fel, på kliman i bilen... Men då dom kollade felminnet, så fanns ett fel som var aktivt som sa att, jag tror det hette, kamlägesgivaren, var ur funktion.... Nån som råkat ut för detta...? Jag har bara haft bilen ett kort tag, så det har förmodligen varit sen jag köpte bilen....
Han på verkstan sa att då går bilen förmodligen på ett nödprogram med fasta kamlägen, och då går inte bilen optimalt....
Nån med egna erfarenheter....? Nu har jag beställt tid för kontrol och byte, men är det nån som vet vad jag pratar om, som kan ge mig lite tips....? Jag kanske kan byta själv... Har mekat mycket, men mest med Audi... Inte BMW.... Avancerat?

mvh/

/Tommy Power
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Den kan du nog byta själv, sitter i toppens framkant
precis under elspolen till Vanosen innanför oljefilterburken, det är en "induktivgivare" typ abs.asc.sitter med en insexskruv.
Däremot kan jag inte svara på om det resetar bort sig själv ur felminnet,det är jag tveksam till.
utan du måste koppla upp dig till ett diagnosprogram för att ta bort felet i minnet.Men hur går bilen??
Ett gammalt fel som inte är resetat???
Men vet dom inte vad som händer när det är fel på givaren och kan dom bara svara förmodligen så BYT verkstad.Eller reseta felet och se om det återkommer så den inte är bytt tidigare och inte resetad.

MVH
Hasso
Visa användare
234
Tommy Power
525 iX Touring -93
Nja, så här var det....
Jag hade bilen inlämnad för att köra i ny programvara till klimatorn... Det var ett sånt där "sista minutrarna före stängning" -jobb, så det han gjorde var att först kolla felminnet, innan han körde i nytt program... Då visade det sig att felet var "aktivt" och inte gick att återställa....
Han frågade då om jag hade tyckt att bilen gick onormalt eller nåt, men jag har inte haft bilen mer än ett par veckor, och inte åkt så mycket. Men jag har reagerat på att den måste ha rejält med varv (som dom flesta BMW:ar jag provat), innan man får nån riktig effektkick.... Och dessutom drar den lite väl mycket soppa blandad körning....
Det han sa om det var att dom tendeserna som jag sa, var att den går förmodligen på nödprogram med fasta värden, för vanosen.... Därav karaktären.... Så han ville gärna ta en bilen för en diagnos till, och eventuellt mäta upp givarn, och eventuellt byta den.... Det har jag nu beställt tid för....
Tja, om jag nu byter den själv, så måste jag ändå köpa den (700 pix), och sen lämna in för återställning, så jag vet inte om det är värt att meka själv.... Eller nån annan som vet om den återställer sig själv...?
Nåt snabbt mektips, på hur den sitter?

Har dock bra intryck av verkstan, och har även fått den rekomenderad av andra BMW-ägare....

Ni andra som har 528:or.... Om ni jämför karaktären på motorn mot en 523:a.... Vad skiljer? Motoreffekt? Mer varvillig? Bättre bottendrag? osv? I mitt fall så häktar man av en 523, men det är inte alls stor skillnad... Ifs, så är min fullsmetad med utrustning, och den jag testade mot, var i enklaste utförande. Ganska stor viktskillnad.... Men dock. Ska jag inte smiska ifrån en sån ganska lätt?

Oj, nu blev det ett långt inlägg!

mvh/

/Tommy Power
låt han kolla upp det åt dig, kan juh var väl investerade pengar.

/mvh jocke
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
528 har framförallt ett bättre bottenvrid, som jag uppskattade i jämnförelse mot 523 som jag provade först.Sedan finns det väl lite mera att gasa med i högre farter på 528.Men 0-100 är väl inte så där stor skillnad 1 sek hit o dit har ingen större betydelse för min del.Hänger ju mycket på den som håller i styret också.

MVH
Hasso
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.