|
|
|
|---|---|
|
Hej! Min 318i går nu bara på tre cylindrar. Jag tror att ena tändsoplen har gett upp. Den gula motorlampan lyser och bilen skall in på verkstan om två dagar. Vad jag har hört så är dåliga tändspolar på E46 rätt vanliga. När kom brytpunkten på E46 då BMW bytte till en bättre tändspole? Min bil är tillverkad december 2003. Kan den ha dåliga tändspolar i sig? Har det varit kampanj från BMW på tändspolarna? Ni som har bytt tändspole. Hur har det gått? Har ni varit tvugna att byta andra spolar också? Eller har ni fått byta spole från samma cylinder två gånger? Hur lång tid hade det gått då? Jag körde 3 mil hemåt när jag upptäckte att min bil bara gick på tre cylindrar? 3 mil varmkörning alltså. Tror ni att katalysatorn har tagit skada av detta? Går det att få reda på det genom BMW:s diagnossystem? Är det lönt att ta kostnaden för byte och material för tändspolen på maskinskadeförsäkringen? Självrisken ligger på 2500 kr. Räknas detta överhuvudtaget som en maskinskada? Det var många frågor från mig. Hoppas ni kan hjälpa mig att svara. Tack på förhand! | |
|
Hej Tror inte det är något att överdramatisera. Min E46 tillverkad jan-03 fick en ny spole vid 10000 mil. Har nu gått 11500. Körde också 3 mil från jobb till verkstaden i byn. Läste av vilken cylinder som felade (fanns inga fler felkoder än den), hämtade en ny på BMW för 365:-, släckte motorlampan. Enligt BMW händer det att de lägger av men de rekommenderar inte utbyte av fler än den som går sönder. Inte så många svar¨på dina frågor men däremot min erfarenhet. /Håkan |
|
| Bara 365 kr? Till mig sa BMW att det skulle kosta 1700 kr.. | |
|
Enligt ETK har vi samma spole: Länk Nr. 12131712219 Bosch (fast det sitter annat fabrikat från början) Köpte min april-08 för 292:- + moms = 365:- (kollade kvittot) BMW´s prisuppgift är väl för material och jobb. Jag bytte min själv och betalade verkstaden för avläsning och nollställning vilket blev 100 spänn till fikakassan... |
|
| Japp, jag fick byta en spole i julas också. straxt under 400kr. Bytet är plättlätt. vik upp kantakten dra ut och ryck upp spolen. I mitt fall visste jag ju inte vilken som felade, så jag fick byta 5ggr innan det blev rätt. Då satte jag den nya i den första, testade, sen den jag tog från 1:an till tvåan osv. Tog 15-20 min inkl montering och demontering av motorplast. | |
|
Hur började era bilar visa symptom? Gick de på färre burkar bara plötsligt, eller började motorn först småkrångla vid start då och då (utan att motorlampan tändes) för att sedan förvärras? Mvh Johan |
|
| Fick byta 2 spolar (samtidigt) på min fd 318. Stannade och tanka och sen gick den bara på 3 när jag startade den. | |
|
I morse när jag skulle köra iväg bilen till verkstan ville den inte starta alls. Kan det vara fler spolar som har gett upp? |
|
| Hubbe325, man kan ju ta ur kontakten till spolarna en efter en så hittar man den felande utan att byta.. | |
|
Som tidigare frågats: -när åtgärdades detta problem? -gäller alla M54-motorer? -har BMW haft kampanjer på spolarna till M54? Om man själv byter spole, tex om verkstaden har stängt över helgen, kommer bilen gå som vanligt innan man "nollställt" motorlampan? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.