|
Sida 7 av 7
|
|
|---|---|
michael.anki |
Som någon sa mycket tidigare i tråden, Använd skallen o planera bilkörningen så kan ju både motorstarka o svaga samspela. Bmw idag Bmw imorgon |
|
Ägde en Ford Focus 1.6l 100 hk före BMW n som jag kört i många år utan några som helst problem att koma upp i fart vid motorvägspåfarter eller omkörningar ibland med 3 pers o fullastad. korsningar rondeller hur bra som helst. Men men vist krävs det en annan vispning med spaken(nedväxlingar) i mellan åt och sunt förnuft, |
|
|
körde en gammal/rostig/slö 4växlad golf1 för någon vecka sedan. den ska vara på 65-75 hk tror jag. sen är ju inte saken bättre utav att den är oservad och buskörd sedan länge. så kanske bara 10hk kvar i den motorn ;) Härnösand - Sundsvall 2 pers i bilen full gas hela vägen gick mellan 70 och 120 blås :D den var kanske lite farlig. men körde om bilar nästan hela tiden iaf. och i Sundsvall/Härnösand var det inga problem med rödljusen eller annat kraffs. BMW ownz |
|
| StefanL : Jag tror du sparar in mer tid på att sluta slösurfa på internet. Och varför jäkta hem om man sitter i en fin BMW? Troligtvis är de ett av de skönaste ställena man sitter på under hela dagen :) | |
|
körde en renault 5. visst att komma upp i 100 var inga problem, men det var ju nästan precis vad den orkade. körde man på motorväg då körde man inte om, det var inte lönt. Det bästa med den bilen var att tanka man den full, tror det var 60 liter, så kunde man köra 80 mil ca. Men hade man krockat i 100 då hade det gått åt helvete, finns/ fanns ju inga krock kuddar eller något sådant.Så jag tror man har större chans att överleva i en större bil modell, än en mindre, visst bilarna har ju blivit mer och mer säkra, i slut ändan så är det förarens beslut, Kör bmw 750 nu och det är enorm skillnad, nu är det ju bilar som riskerar att krocka bara för att kunna köra om mig. senast för 2 dagar sen, jag hade min fru och våra barn i bilen, höll 90 kmh.Då kommer det en saab 9000, kör om, får möte hinner precis få in bilen innan fontal krock. Så det kvittar om du kör en bil med 50 hkr, eller du kör en bil med 500 hkr, tar man ett dumt beslut då åker man dit, för det är bara en tids fråga. Skåne upplevs bäst i 250 kmh |
|
|
glömde säga att renaulten var årsmodell 90, hade gått 23000 mil. hade ca 60 hkr. kändes som en sko låda med 4a hjul =) Skåne upplevs bäst i 250 kmh |
|
|
Här var det hög nivå på inläggen...) FP |
|
BMW 528 |
Jag citerar Kaptenlöjtnant: Jag hoppas att planering ingår i all körning.=) Motorsvaga bilar/förare har exakt samma skyldigheter och rättigheter som dom motorstarka, direkt farlig är möjligtvis kontentat av alla Schumachers som ska intill döden skrämma in folket till vägkanten och skaffa prima BMW ett dåligt rykte? Jodå dom andra märkena har dödspiloter dom oxå. |
|
Håller med Folke, här var det hög nivå på inläggen. :-) Men jag erkänner att jag log av Falsterbos oblyga erkännande att han uppför sig "sådär" i trafiken - kasta ett bananskal på vindrutan när man kör förbi?? Visst är det så att aggressioner väcks i trafiken, och till viss del kan jag tycka att Audin förtjänade något för att han inte visade hänsyn själv, men ett bananskal på vindrutan är nästan det lägsta jag hört talas om.... :-) Vad blir nästa grej? Gamla äppelskruttar? ;-) För att hålla sig till tråden kan jag rekommendera hetsporrar att skaffa en motorstark cab, då blir man lugn i trafiken! Åtminstone jag upplevde att jag blev mycket lugnare som förare när jag bytte en chip-trimmad, ettrig liten bil mot min Mercedes SL 500. Den har tillräckligt med kraft om man behöver, men jag puttrar nästan alltid i högerfilen med taket nere och njuter. :-) |
|
|
Jag upplever det tvärtom; att när man kör en motorstark bil gör man mer dumdristiga omkörningar. Vet man med sig om att bilen är snabb utförs fler chansartade omkörningar med motiveringen "jag hinner". I en motorsvag bil tvingas man planera sin körning mer vilket är bättre ur ett säkerhetsperspektiv. Sen om personen som ska köras om ökar farten blir omkörningssträckan längre oavsett antal hästkrafter under huven. |
|
|
finns gott om stolpskott i trafiken. om alla kunde hjälpas åt i stället. tex flytta på sig om de kommer någon och vill om. man har inte att göra med vem det är som kommer, eller varför denne kör för fort. ligger man och hindrar blir de bara värre. falsterbo: jävligt bra gjort! :) hoppas han lärde sig. kan rekommendera ruttna ägg också :) BMW ownz |
|
|
Har nu provat att jämt hålla rådande hastighet på vägarna. Men nog så svårt att bryta gamalt mönster men det börjar komma o känns faktiskt riktigt skönt o man har ett annat lugn i kroppen vid körning. Att inte bry sig om man har nån liggandes i arslet på 50 väg osv eller bli omkörd av 1 eller 100 bilar på motorväg. |
|
|
Har folk slutat titta i backspegeln. Själv går jag åt sidan och släpper förbi snabbare fordon, nu händer det inte allt för ofta men jag håller i alla fall koll vilket många inte behagar göra. //Stefan Mina bilar:Länk |
|
|
StefanL: Precis! Har nyligen kommit från semester och 800 mil bilkörning i USA, får det återigen bekräftat, svenskar kör generellt som kråkor (och knappt det). MVH Christofer |
|
| Crille82 : Kom tillbaka från semester i Argentina och kan konstatera att det finns avsevärt mycket sämre förare än svenskar :) | |
|
DavidT86: Det var inget bra betyg för argentinarna... =) MVH Christofer |
|
|
Svenskar kör bland dom sämre jag varit med om. Blev sjukt överraskad av Sydafrika där alla släpper förbi varandra flyttar sig, blinkar tackar osv osv! Och ja motorsvaga bilar är enligt mig farliga. Hade en Bmw 320ia som hyrbil där nere. Fyfan vilket jävla skrot. Tog ju en kvart att komma förbi folk om bilen var fullpackad. Nej tacka vet jag bilar med lite mos i! |
|
|
Crille82 : Som exempel, när bilar väntade vid ljus-reglerade korsningar, väntade dom inte på grönt ljus, dom väntade på att bilarna i korsande riktning skulle få gult ljus, DÅ körde alla ut (trots att det fortfarande var rött ett par sekunder framåt). Sen att alla tillämpade detta gjorde så att korsningar alltid hade bilar i sig, effektivt, men kanske inte så säkert. Förövrigt en natt när jag åkte taxi körde han alltid prick hastighetsbegränsningen, det enda jobbiga var att han inte stannade för ett enda rödljus, han saktade inte ens ner (trots stora hus som skymde sikten)! Nä, ta den sämsta mest aggressiva och hetsiga bilförare i Sverige och låt alla köra så, så får du trafiksituationen i Sydamerika :P |
|
| Körde en -10 polo 1,4 idag, trevlig liten citybil får man säga! Visserligen drog den minst 0.8/milen, men hade jag kört lugnare så hade det nog gått att få ner den till 0.5... Sedan uppskattar man ju BMW:n destå mer när man fick byta tillbaka ;-). Skulle nog inte vilja dunka 30 mil om dagen i polon, men som andrabil skulle den duga ypperligt... Om nu inte 1-serien fanns :D | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.