|
Sida 6 av 7
|
|
|---|---|
| Ja skulle inte jämföra en Cr diesel överhuvudtaget med en 1,6 bensinare. Killen som startade denna tråden gjorde ju det. | |
|
Så du menar att en bil med 1,6L motor är helt värdelös i jämförelse med vilken Common Rail diesel som helst? Jag har en bil med 1,6L bensinmotor och den är piggare än många mindre CR dieslar. Förstår inte riktigt vad du vill säga? |
|
| Det ja vill säga är att man inte ska jämföra den Bmw:n med Toyotan | |
|
Ok, då är vi på samma sida. Den jämförelsen haltar väl lite då BMWn troligtvis har bättre prestanda. |
|
|
Se bara på försäkringskostnader, en stark bil är alltid dyrare än en svag, och det säger väl allt. Med mer kraft är man mer motiverad att köra snabbt och göra nån dumhet än tvärtom. Är inte denna diskussion över än? Vorsprung durch freude am fahren |
|
|
Det är ju uppenbart att man gasar mer med en motorstarkare bil. //Stefan |
|
|
Jag gasar rejält med min 1.6L Om det ger så mycket är en annan sak ;-) |
|
|
Jag gasar betydligt mer i t.ex. min Golf Cab eller morsan och farsans Polo 1,4 än vad jag gör med 330:n eller Audi S6:an, blir svårt att hålla trafikrytmen annars... =) MVH Christofer |
|
|
tror StefanL menar att man gör fler omkörningar och ligger på mer i trafiken om man har en starkare bil. har man en motorsvagare så ligger man mer på sidan om och följer med helt enkelt. så kör jag iaf. men vist åker pedalen ner i golvet när man ska upp i fart med 1,6L bilen. BMW ownz |
|
|
Om man måste köra om allt som rör sig så är det såklart bra med en motorstarkare bil, men om man bara skall ha en bil för vardagsbruk som att köra till jobbet och lite fritidsflanering behövs det inte speciellt motorstark bil och då är det bra att den motorsvagare bilen är billigare att äga. En bil med 80 hk rullar lika bra i nittio som en med 300 hk. Det är väldigt skönt att ställa in fartållaren på 90 och njuta av en avspänd bilfärd istället för att flåsa på och bli irriterad på alla man måste köra om. |
|
|
Precis som Frrla skriver så snäpper man upp tempot lite när man kör en snabbare bil. Det var i alla fall det som hände när jag testade den nya Porsche gt3 här om dagen:-) Men jag kan hålla med spider om att det går nästan lika bra att köra den 90 hk firma bil vi har. Körde i förra veckan nästan 100 mil. Ganska tröttsamt måste jag medge. Jag tycker man blir en mer avslappnad förare när man har en starkare bil. //Stefan |
|
|
Kanske dumt att jämföra en turbodiesel med en 1.6 liters sugmotor. Men jag håller med om att körningen blir betydligt mer avslappnad i en motorstarkare bil. Speciellt en där man har mycket vrid från låga varv. Till exempel har Ford C-max 1.6 som jag hyrde i tyskland i somras 101 hk vid 6000 rpm. 118d har ungefär samma effekt vid 2500 varv. Oftast tycker jag det räcker att varva till 2500 varv vid normal körning i BMWn. Även på motorvägspåfarter. Ska jag få samma acceleration i Forden måste jag alltså varva till rödstrecket vilket kan kännas lite stressande (bilarna väger ungefär lika mycket). |
|
|
Det är vetskapen om alla begränsande faktorer som bestämmer hur säkert det är i trafiken. Vet man om sin egen, andras, vägens, och bilens begränsningar är det inga problem. Så enkelt är det. Håller med StefanL om att mer effekt ger en mer avslappnad körstil. Problemet är bara att inte alla kan slappna av och då blir det farligt oavsett effekt (konsekvenserna blir kanske värre med mer effekt när det väl smäller). |
|
| Man borde stifta en ny lag som säger att alla motorer måste han minst 8 eller fler cylindrar. Det skulle öka säkerheten vid omkörningar samt minska depression då starka motorer stimulerar oss på många olika sett. | |
| Kamel2: Då måste ju du och jag skrota våra bilar eftersom de blir förbjudna. Kanske någon vill köra folkrace med dom på inhägnat område :) | |
|
Extremtrötta bilar ger mest avslappnad körning. Då lägger man ner alla planer på omkörningar och kör helt utan stress. |
|
|
ardbeg: Hade en 300D som pendlarbil tidigare. 185:or som kränger i kurvor vid hög hastighet, 88hk som kräver alldeles för mycket omkörningsplanering och sköna långkörarstolar som dock lutar åt fel håll vid kurvtagning (Mercas gamla fjädersäten) 4vxl som gör att dieseln blir surrig i för höga farter. Bara att ha en bra stereo, luta sig bekvämt tillbaka och knattra på i 80-90 km/h. Ett belåtet leende på läpparna då alla stressade högröda omkörare blåser förbi för att nå målet 5 minuter tidigare :) |
|
|
Kör du 3000 mil per år med en snittfart på 100km/h så sitter du 300 timmar i din bil. Öka hastigheten till 120 km/h och samma körsträcka skulle du klara av på 240 timmar, alltså sparar du 60 timmar som du kan göra något annat roligt utav. Vetefaan om denna uträkning blev riktig men att få en hel vecka över att åka till Kanarieholmarna är ju inte så dumt:-) //Stefan |
|
|
Kan säga att jag provade en E34 - 518. Tröttaste bmw jag provat, lite halvfarligt nästan... Beemoholist javisst! |
|
|
Då har ni inte kört våran extremt pigga arbetsbil. En Jumper TD från slutet av 90-talet. Den är så slutkörd att man får ligga på 2:ans växel i stadstrafik!! Men man får ju jobba lite mindre iaf =) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.