|
Sida 3 av 7
|
|
|---|---|
|
ja ungdomar är väl inte överrepresenterade i olycksstatiken? Kanske därför unga förare har billigare premier? Dom chansar väl inte alls och har erfarenhet mm.....? Helt åt helsicke diskussion överlag Falsterbo....Alla unga kör inte farligare men många, många gör det tyvärr. Jag var själv en fara när jag var ung, det förstår jag idag. Du kanske är ett undantag men med din inställning av motorsvaga bilar, plattan i mattan osv så tror jag inte det. Frasse |
|
|
Håller fullständigt med Frassemannen erfarenhet kommer med åren bara att finna sig i finns inga gen vägar eller motorvägar dit bara att vänta och se Jag lovar dig falsterbo en dag vaknar du upp och är där tänk inte på vad andra skall göra utan vad du själv gör Ha de T |
|
|
Jag håller helt med trådskaparen - jag har kört olika bilar både privat och i tjänst, har haft körkort i mer än 6 år, kört utomlands och tycker att många bilar såsom Toyota i Smartklassen, VW Polo mm borde förbjudas helt inte enbart i trafiken men även kallas för bil. Framhjusldrivna, bränsetörstiga, trafikfarliga, när man kör många av dessa hör man knappt sig själv över 70 km/h. Läste på nätet att i USA finns det en förening vilken omfattar landets största försäkringsbolag och de avråder starkt sina kunder att både köpa och köra småbilar då dessa är livsfarliga i kollisioner med större fordon etc. En sak till om att unga förare kör fel. Håller inte med/finns dock ett antal som testar gränserna med livet/körkort/bil i behåll. Många jag känner kör alltvärre med åren då man pga livserfarenhet vet att chansen att bli tagen för ett trafikbrott är minimal. Samtidigt när man blir tagen så vågar man käfta med polisen och strunta i vad aspiranterna säger om ens körstil. Och det är uppenbart att man kan planera körningen på sin hemort, typ i falsterbo-skanör men hur planerar man körningen på okända orter, typ Hamburg eller .. varför inte Paris? Gpset är till ingen nytta i så fall. Även om man känner sin lilla hemort, hur ska man köra om en GDS traktor med en Polos 1,4 l motor och delvis skymd sikt på en landsväg när man har bråttom? |
|
|
...och du Burner kör själv en 316??? En Polo 1.4, nyare årsmodell, skiljer sig inte otroligt mycket i vare sig prestanda eller säkerhet mot en bil av din kaliber tycker jag. Konstigt resonemang eller? Frasse |
|
|
Vad är det egentligen för skitargument att man inte kan köra om säkert med små motorer? Kör inte om då! Problemet löst. -------------------------------- //Lövet |
|
|
*asg*...bra svarat Lövet Frasse |
|
|
Jaha, Burner, vad föreslår du att vi ska ersätta alla ekonomiska små bilar med? Eftersom jag har kört i både Hamburg och Paris, så vet jag att de flesta bilar där är just små bilar (opraktiskt och onödigt med stora vrålåk). Märkligt att de överlever! Vorsprung durch freude am fahren |
|
|
"Jaha, Burner, vad föreslår du att vi ska ersätta alla ekonomiska små bilar med?" Man kan ju fortsätta att göra ekonomiska bilar med små motorer, men göra dem mer körbara genom att sätta en turbo i dem. Det är nog ingen slump att VW håller på att överladda de flesta av sina fyrcylindriga motorer. Misstänker att deras kunder efterfrågar motorer som är körbara i hela varvtalsregistret. Om man hade satt VW:s 1.4 TSI motor på 122 hk i Forden jag hyrde hade den nog varit hur lätt som helst att köra och dessutom hade man kunnat ge den högre utväxling så den inte blev så surrig i höga farter. Dessutom kunde man nog hållit ner förbrukningen eftersom man då inte hade behövt tokvarva hela tiden för att komma uppför backarna. |
|
|
Ja Andreas Lövgren klämde till med sanningen, kort och koncist... Vill man utveckla det lite mer så är det inte svårare än att bilarna i sig inte ställer till med mycket, då det är föraren som håller i tömmarna, och är den som ska ha godtagbar framförhållning, riskbedömning och trafikkunskaper m.m. för att kunna bedöma vad som är lämpligt eller inte. Alltså, oavsett om jag kör min ganska pigga 740iL, eller min mycket pigga Sierra Aero, eller min "Botkyrka-Mercedes" (Mazda 626 -89) med 90 mycket sömniga kusar, så är det vad jag väljer att göra som bestämmer om det blir farligt eller inte i trafiken. Bilarna i sig har föga eller intet med det att göra. Kör jag min pigga Sierra så kan jag köra om nästan var som helst, hur som helst, utan att ens bry mig om att växla ner från femman. Bara sikta och trycka på avtryckaren och svoooosch så är man om med råge på ett ögonblick. Kör jag 740iL så är den pigg nog för att man sällan ska behöva vänta på att komma om, bara man har lite koll och planerar. Kör jag Botkyrka-Mercedes så är det ofta bara att inse att man oftast gör bäst i att strunta i omkörningar så länge man inte har väääldigt god sikt och långa rakor att utnyttja. Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
Jag håller med om att det är en onödig tråd. Att bara komma med påståendet om att småbilar skulle vara trafikfarliga känns ganska befängt. Många av de nya småbilarna är ju säkrare vid krockar än exempelvis många äldre bilar som rullar på våra svenska vägar. Många har väl även tilldelats 5 stjärnor i EuroNCap tillskillnad från 5-serien som bara fick 4, sist jag kollade siffrorna har jag för mig det var 4. Sen vad gäller motorsvagare bilar är det inget fel på dem heller. Att kunna planera sin körning är a och o. Även de allra minsta motorerna går det att göra omkörningar med utan problem förutsatt att man kan läsa av trafiksituation. Jag säger som lövet, tror man inte att det inte går att köra om med motorsvaga bilar, skit i det då! |
|
|
Zed82, du skrev nog i fel tråd när du skrev om din sträckkörning... Länk :p |
|
| Det här var en lustiger tråd. Är det ingen som reflekterat över att det kan vara precis tvärsom? En motorstark bil kan vara farlig med fel förare. | |
|
AKN du är också genom tunneln på de vuxnas sida som du vet kommer det med åldern att se sina egna fel och brister Ha de T |
|
|
Kanske är det en onödig tråd. Jag ville bara förmedla hur det kan kännas när man är van och köra en relativt motorstark bil (även fast 143 hk 0-100 på 9 sekunder inte är någon racerbil direkt) och plötsligt får prova på en svagare bil. Andledningen att jag provade Toyotan var att just att jag ville prova på hur det känns att köra 1.6 liters sugmotor. Nu är ju egentligen inte Toyotan SÅ slö, den har trots allt 122 hk. Så mycket berodde nog på min körstil och att jag inte är van att varva så mycket för att få kraft. Småbilar med svaga motorer är ju oftast inte något problem eftersom de inte väger så mycket. Toyota IQ med 1.3 liters motor gör 0-100 på 11.8 sek, vilket är snabbare än Forden jag körde i Tyskland. |
|
| GE: Det är ännu roligare med en kommentar som din när man själv vet att det är 100% fakta. :P | |
|
Kör dagligen omkring i en berlingo, 69 ystra dieselhästar (för 25000 mil sen....) och det är ABSOLUT inga som helst bekymmer att hänga med i trafiken. Anser man att en svag bil är farlig så är det Mer fel bakom ratten än på bilen... //IS200-01, RX300-03 |
|
|
Falsterbo: Så trevligt att du ändrat åsikt. Stark av dig, för i tidigare inlägg ansåg du ju att Golfen var mer eller mindre trafikfarlig. Frasse |
|
|
Jaha mina herrar-det var en spännande diskussion! Välidigt mycket känslor och lika lite fakta. Ingen har skrivit änn hur man gör en omkörning av en GDS traktor med en Polo 1,4 L när skymten är delvis skymd på en landsväg. Rent allmäna resonemang.. Växla in i 3:an och köra fram till 7000 varv och njuta av den brända topplockspackningens stank? Plus att bilen blir inte stabil vid omkörningar pga karossens karaktär. Samma sak gäller även Toyota Carolla årsmodell 2003. Dela gärna av med Era åsikter i form av en punktlista. Det finns en anledning varför karossen hos Bmw/Audi är sänkt och sportligt då denne följer vägens mönster. |
|
|
Klarar man inte att köra om en (långsamgående) traktor med en Polo 1,4 skall man nog låta bli att köra om. :) Jag har hittills (ta i trä) inte lyckats blåsa en toppackning trots rejäl plågning av framförallt de småbilar jag haft. |
|
| Bumer : om du nu klarar det med din 316 = 1.6l motor? så tror jag nog en golf på 1.4l klarar det minst lika bra.. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.