|
Sida 2 av 7
|
|
|---|---|
| Jasko76: snittade ni verkligen 160 hela vägen till Bosnien? Låter helt vansinnit snabbt. | |
|
Låt mig förtydliga - snittade 160 igenom Tyskland där sådana farter var tillåtna. Annars tog det 26 timmar för mig ensam att köra de 2200 km. Med 325:an gick det lite snabbare, 24. Tror inte man klarar det så mycket snabbare med en förare, om man inte vill trötta ut sig själv till den punkten att man blir en trafikfara! Vorsprung durch freude am fahren |
|
|
Jag tycker ni skryter mest här om hur snabba bilar ni har Har själv det som slår alla andra i garaget en Trabant 601 S som i sport och det betyder att bilen har 2 hk mer än den vanliga som bara har 24 hk riktigt slö man får inte ens köra på Autobahn med den. |
|
|
Hej Hmmm...en hel bilklass är döpt efter Golfen så att det är skitbil får du nog äta upp en dag. :) Visst är väl en 330d lite vassare på allt men så jävla kass är inte golfen oavsett vad du säger. Om det nu inte var en -78-årsmodell du hyrde? Beträffande "utomlandsturerna/snitthastighet"...jag kör nästan varje år minst 4-6 ggr till mellaneuropa och med tankningar, kissepaus, rökpaus osv så brukar snittet ligga på ganska exakt 100km/tim. Kvittar nästan hur fort man tycker man kört ibland så nog fan blir det ändå 100 i snitt....skumt. *asg* Frasse |
|
|
Det bästa för oerfarna förare med ambitioner att vara först till varje korsning torde vara en E30... Länk Jag har inte (tror jag) samma önskan om motorstarkt fordon för en färd från a till b, För något år sedan tog jag bubblan, 55hk, med mina två grabbar för en färd till det berömda gröthult som har ganska stor variation av hastigheter och som för en lantis som jag krävs facettögon och reptil- lika reflexer för att hänga med så det optimala bilvalet borde vara en Viper... Nåja, efter någon timme på djurgårn så var ju hörseln tillbaka så jag tror det var tillräckligt med prestanda för en roadtrip från dalarna. =) Computers are useless. They can only give you answers. |
|
|
Snacka om att man kände att man hade ett svagt fordon, körde eu moppe i sthlm.. måste trimma upp så man överlever :) Beemoholist javisst! |
|
|
Golf skit? Kör nyaste golf i jobbet varje dag, visst inget monster under huven direkt men visst går det att köra om. Du kanske helt enkelt är för lång för stolen? Jag iof är bara 170cm lång, så sitter rätt gött i de flesta stolar :) |
|
|
Snacka om dagens i-landsproblem för vissa här. Att kalla en 1.6:a för motorsvag och trafikfarlig är att ta i. Då behöver ni lära er att spaka en bil ordentligt. :) När man har vuxit upp med MB 200D, Polski Fiat, Fiat 750 samt Renault 4 så uppskattar man till och med en 1.6. På tal om sträckkörning så körde jag Fredrikshavn - Maribor, Slovenien på 12 timmar inkl 5 stycken tankstopp och en timmas vila i Hannover. Sträcka: 1800 km. Bil? BMW M Roadster så klart. :) |
|
|
Zed82: 12 timmar minus en timme vila, 5 stopp för att tanka x 12 minuter = 10 timmar. 180 mil på 10 timmar??? Snitthastiget på 180? Nä...det tror jag inte ett smack på tyvärr. Frasse |
|
|
Frassemannen: Det är upp till dig, men jag klev av båten 03:00 i Fredrikshavn och var framme i Maribor kl 15:00 på eftermiddagen. Det var en söndag vilket betydde lastbilsfritt på autobahn och ovanligt lite trafik i övrigt. Blev inte omkörd en enda gång på hela vägen och jag låg ofta kring 250km/h och nosade. Var nog aldrig nere under 160 i alla fall och stod aldrig i någon kö. |
|
|
Zed82: håller med dig ang att 1,6 är ingen svag motor i dagsläget. Körde med en hyrd splitterny VW polo 1,4 i Köpenhavn för någon månad sedan.. trög och helt trafikfarlig då motorn saknar all kraft iöverhuvudtaget. Min gamla E36 1,6 är mycket piggare än en ny polo 1,4 ska jag säga. Att man kan varken axa vid utfarter från landsväg eller köra om vid hastigheter över 70 km/h är uppenbart. Samt bensinförbrukningen är exakt likadan som hos min gamla bmw - 0,85 vid blandad körning. (med AC:n på hos vw:n och hastigheter ej över 120km/h) |
|
| även kraftlösa bilar går att ta sig fram med, planering är a och o.. men jag sätter mig aldrig bakom ratten på en framhjulsdriven bil, motor under 2L eller under 120HK | |
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Erfaren eller inte,farlig eller inte!? Självklart ska man anpassa sin körstil till fordonet man framför,men även i en motorsvag bil kan man till slut tröttna på framförvarande bil, som ligger och tuffar 10-15km/h under angiven hastighet.......och då vill man bara om. Men det är väl då man får låta bli......hur många kan det!? ;) Mvh Patrik |
|
Då är det bara att vänta på rätt ögonblick, växla ner och köra om. Svårare är det inte. Man tar inga risker, vilket är ännu bättre än att bara trycka på gasen och flyga ut på andra sidan vägen. Vorsprung durch freude am fahren |
|
| Ismo, accelererar en rwd bil bättre en fwd bil menar du? Eller var kom det ifrån? :) | |
|
Ismo...så en CRX 1.6, 100 hk framhjulsdriven vågar du inte köra för den är för slö? Skiljer inte mycket på den och din 735:a :) Frasse |
|
|
Detta är nog den mest märkliga tråd jag läst på AP,om man tycker att motorsvaga bilar är farliga så undrar jag om man är lämpad att framföra ett fordon i trafiken. Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
|
Håller fullkomligt med dig Trucker.... Men om man kollar in ålder/erfarenhet av trådskaparen och en del andra så är det ju inte så konstigt resonemang egentligen. Man TROR att man vet hur man ska framföra ett fordon men det är väl i så fall i stort sett allt. Har själv kört/ägt mc, sportbil, lastbil, "slöbil" etc och tro det eller ej...ALLA har funkat ok och INGEN har varit livsfarlig pga för liten/svag motor. Frasse |
|
|
Håller också med trucker, löjligaste tråden på länge. Jag är själv vad man skulle kunna kalla en notorisk fortkörare. Har under vissa perioder lånat mina föräldrars Polo 1,4 80 hk med lätt överdimensionerade 18"-hjul. Har inga som helst problem att köra så jag skulle kunna bli av med körkortet på vilken svensk väg som helst. Det är heller inga probelm att köra om, bara man planerar körningen. Hur klara man sig med små motorsvaga bilar söderut i Europa? Kanske för att ex. Tyskar kan köra bil till skillnad mot de flesta Svenskarna. PS. Min farsa har inga problem att hålla trafikrytmen i sin 30 hk bubbla -57. MVH Christofer |
|
|
Givetvis är inte motorsvaga bilar trafikfarliga om man kan köra bil. Dock tycker jag att det kan kännas ganska stressande att köra en relativt motorsvag bil. Speciellt vid omkörningar och när man ska köra ut på en landsväg. Köra upp på motorvägen är ju ett mindre problem, eftersom man oftast har ganska långa påfarter. Egentligen tycker jag inte det är bristen på effekt som är problemet med sugmotorer på 1.6 liter eller mindre. Det är att man har så lågt vridmoment i de lägre registren. Tror t.ex att volkswagens 1.2 TSI som har 175 Nm redan från 1500 varv är ganska lättkörd, även om den "bara" har 105 hk. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.