|
Sida 1 av 7
|
|
|---|---|
|
Är relativt ny på det här med bilkörning (haft körkort i ett drygt år nu) så därför tycker jag det är intressant att prova olika typer av bilar av olika märken. Var nyligen och provade en Toyota Auris 1.6 (kör själv en 118d -08). Detta är hittills den motorsvagaste bil jag kört och jag tyckte det kändes direkt farligt. Några exempel: - På påfarten till motorvägen höll jag knappt på att komma upp i fart (90-väg) innan det var dags att köra in på motorvägen. Detta trots att jag varvade till 4000-varv. - Att växla för tidigt i en sådan här bil är inte kul. Toyota har liksom BMW en växlingsindikator som tycker man ska växla ungefär vid 2500 varv. Gjorde man det så hade man inget drag alls på nästa växel. Vilket inte roar bilen bakom. - Att åka in i rondeller eller ut i korsningar kräver också mycket mer planering. Med 118d kan man ju ta sig lite mindre marginaler, eftersom den sticker iväg ganska kvickt. Icke så med Toyotan. Man måste vänta tills det är någorlunda fritt innan man vågar sig ut. Det verkar tyvärr så att har man väl kört en någotsånär kvick bil så lägger man lätt till sig med vissa trafikbeteenden som inte alls passar ihop med en mycket motorsvagare bil. Jag hade visserligen förväntat mig att den inte skulle vara någon raket men jag tyckte i alla fall att det borde hända någonting om man varvade lite, men icke! Accelerationen på 2:an kändes ungefär som den på 4:an i 118d. | |
|
Att en Auris 1,6 inte flyttar på sig om du 'varvar ur' till 4000 är inte så konstigt. Den har vridmomenttoppen vid 5200 varv, och maxeffekt vid 6000 varv. Innebär sannolikt att du måste varva ur till rödstrecket för att få fart på skrotet! Din 118d är extremt vridstark på lågvarv, det går överhuvud taget inte att jämföra en modern turbodiesel med en sugmatad fjuttig bensinare. Som du har upptäckt krävs ett helt annat körsätt..... du är bortskämd med mycket lågvarsvrid helt enkelt! Nu är Auris sannolikt ingen raket ens om man piskar den på högvarv, men SÅ slö som du beskriver den borde den inte vara om man hittar rätt varvtal! |
|
|
Jag hoppas att planering ingår i all körning.=) Motorsvaga bilar/förare har exakt samma skyldigheter och rättigheter som dom motorstarka, direkt farlig är möjligtvis kontentat av alla Schumachers som ska intill döden skrämma in folket till vägkanten och skaffa prima BMW ett dåligt rykte? Jodå dom andra märkena har dödspiloter dom oxå. The way we see the problem is the problem. |
|
|
Att hoppa från en dieselturbo till en bensinare ger ju också en känsla av att den är mkt svag, eftersom dieseln levererar så mkt kraft redan på låga varv. Vi har även en Yaris med 1,0l motorn i familjen och visst, ingen racer men ger man gas och håller varvet rätt så har vi inga problem att nå motorvägsfart innan påfartssträckan är slut. |
|
| Omvänt kan ju jag som är van BMW´s bensinsexa av 2,5 lit. varianten varva en diesel för mycket för att accelerera optimalt. Man vet ju om det, men man skall ändå växla långt innan man själv tror :) | |
|
Det vill gärna bli lite predikan...sorry. Tycker mig sett fler körskolor som använder dieselbilar, undrar om dom har tänkt rent trafiksäkerhetsmässigt att alla kanske inte har en raketdiesel till sitt förfogande som första bil? Ingen bil vill väl leva som övervarvad på varje motorvägspåfart eller cirkulationsplats. Vridet i min "potempkin" räcker till men tyvärr inte fästet... The way we see the problem is the problem. |
|
| Jag kör nog ändå ganska trafiksäkert utan onödiga risker. Vad jag ville förmedla var mest känslan av att köra en motorsvagare bil. Kanske alla körskolor borde ha bilar med max 120 hästar så att man lärde sig planera bättre :-). Själv körde jag Volvo S60 2.4 (170 hk) och Saab 9-3 1.8t Biopower i körskolan och de var ganska lätta att få upp i fart. Jag har sett en körskola där jag bor som kör BMW 320d. Lite för mycket kraft kanske om man är nybörjare. Den bilen skulle nog inte jag velat köra när jag tog körkort. Kändes ganska bra att övningsköra med E60 523i (190 hks motorn) som jag gjorde. Ingen raket direkt men då tyckte jag den var alldeles lagom snabb. När jag sen körde 118d första gången trodde jag att jag hamnat i en sportbil :-). | |
|
När jag körde Mercedes 300D (stor bil med 88 hp) blev jag expert på att skapa en lagom lucka till framförvarande bil och köra ikapp denna så att man kunde köra om precis när en raksträcka öppande sig. Var det inte fritt från mötande trafik var det bara att bromsa och upprepa proceduren vid nästa raka :) Man måste ju även tänka på att det fungerar i trafiken ändå, vi har ju fullt med 60-tons ekipage t.ex. som kan ta över en minut på sig att komma upp i 70-80km/h. |
|
|
Jag tror som Anders-72. Det är knappast motorsvaga bilar som är farligt, utan snarare alla oerfarna förare som inte lärt sig att läsa trafiksituationer. Men, med åren lär man sig. Dom allra flesta i alla fall :-) Har tidigare kört och ägt opel kadett 1,2 - 55 hk VW 1500 - 44 hk Volvo 142 b18 - 80 hk Det går, men det kräver lite planering :-) /Anders C |
|
J.Lindström |
Gunnare: Klokt skrivet....precis min åsikt också :) |
|
Eh man vänjer sig. Kör allt från 1.3 liters toyota till 325, i Toyotan får man skippa en och annan omkörning annars är det väl bara att gilla läget =). Men helt sant, när något väl skulle gå snett till så är det väl bättre med lite potential, både i chassi och motor. Dock så är poängen att aldrig behöva detta, eller inte låta det vara den sista livlinan. |
|
|
Jag vill hålla med Anders C Motorsvaga bilar är inte alls trafikfarliga, det krävs bara att föraren anpassar sin körstil.. Själv hade jag en 50 hästars VW Bubbla -74 som första bil (0-100? du skämtar!) och det är ju ingen raket direkt. Efter det så blev det en -60 VW med 35 hästar och efter det en 2ton tung -85 Mercedes 200 W123 med en 100 hästars bensinare. Poängen är att en Yaris kan säkert uppfattas som "lite slö" mot en 118d, men att den inte accar 0-100 på 8 sekunder gör den inte okörbar i trafik.. //amullo |
|
|
Låter som om TS skulle få sig en tur i en god väns Ford Fiesta, trots uppmuntran enligt konstens alla regler gick det inte fortare än 80km/h efter 3 avfarter längs motorvägen. Dessutom kände de flesta i bygden en karaktäristisk doft av bränd olja. Toyotan är en raket ska du veta! ;) //Bjersér BMW - over 300 (s)miles/hour |
|
|
Bilen jag övningskörde med i 2 år, en riktig sportbil med svansmotor och bakhjulsdrift. Enn '77 Fiat 126p med en rak tvåa på 24 hästar, där kan vi prata om trötthet vid lägre varv =). Går att köra den med, när man väl flyttade knäet för att få in tvåans växek =) . Dock ligger ju polen bland de sämre länderna i olycksstatistiken, kanske knutet :) |
|
|
Jag tror BMW newbie helt enkelt bara är oerfaren. Jag har kört bilar med effekt från ca 60-600hk och inte upplevt att någon av dessa skulle vara trafikfarliga p.g.a. sin effekt eller brist på effekt. Klart man kör lite olika och utnyttjar registret beroende på om man har diesel eller bensinmotor med antingen 4 eller 10 cylindrar... Kör bil i nåt år till och du inser att det ska vara riktigt, riktigt klen bil för att den ska vara trafikfarlig på grund av det. Mvh Johan |
|
|
Känns som det är väldigt sällan man behöver speciellt mycket kraft under huven. Pendlade ett tag med en MB Vito 110D (90hk eller så), inga problem att hänga med trafikrytmen, hinna upp i rätt hastighet på motorvägspåfarter, allt handlar om planering. Självklart fick man planera eventuella omkörningar ordentligt. Allt handlar om planering och vana att läsa trafiken, något trådskaparen säkerligen kommer lära sig med tiden. Min nuvarande bil gör 80-120 på drygt 3 sekunder, inte precis så att jag stämplar fullt varje gång jag ska på en motorväg.. Går ungefär i samma tempo som med viton, däremot går omkörningar betydligt enklare. |
|
|
Jag överdrev nog lite i mitt inlägg i och för sig. 523i som jag övningskörde mycket med är inte heller någon raket om man inte går över 3000 varv och jag har inga problem att framföra den trafiksäkert. Har också provat på att köra en bil med bara 53 hk (bara en kort tur i och för sig) och det gick bra det också. |
|
|
Helt klart är inte 523i nån raket hur mycket man än varvar, det finns flera andra bilar som passar bättre i samma mening som raket. Sen har jag kört flera långturer med ca 60hk och den går att frambringa i farter som gör att man tvingas köra om mer än man blir omkörd... Man får inte vara så kinkig! =) Mvh Johan |
|
|
kör nu en volvo 740-87, körde bmw 540 hela sommaren. Tala om skillnad."skratt" jag får planera något oerhört nu, är full vinter häruppe,halt snömodd med mer. Det går, men är stor skillnad såklart att köra en volvo 740 jämfört med 540n. Håller dock med lite grann bmw newbie om man är ovan och "färsk" bilförare så kan det vara ganska farligt. Man bör ta en liten runda och känna på bilen man kör om man är ny bilförare. Beemoholist javisst! |
|
|
Märker nu att jag överdrev lite i mitt första inlägg. Har precis kommit tillbaka efter en vecka i tyskland. Hyrde en Ford C-Max 1.6 bensinare där, så nu har jag fått känna på ordentligt hur det känns att köra en relativt motorsvag bil. Det är inte jättekul att köra en sådan bil i Tyskland men går gör det definitivt. Hade inga problem att komma upp på motorvägen, även fast det blev en hel del varvande för att komma upp i fart. Omkörningar var värre. Med tanke på hur fort folk kör i vänsterfilen på autobahn så blev det mycket koll i backspegeln samt nedväxling innan man vågade sig på en omkörning. Dessutom är det inte kul att köra 130+ i en bil som varvar 2500 varv på högsta växeln redan i 90 km/h. Motorvägen var dock inte det jobbigaste. Vi åkte mycket på bergsvägar och där är inte kombinationen stor bil + liten motor rätt val. Att ta sig upp för branta backar på någon högre växel än 3:an gick knappt. Kändes ibland som man nästan fick trampa gaspedalen genom golvet för att det skulle röra på sig. Jag tror dock att det hade varit mindre problem i Sverige där vägarna är relativt plana. Att köra en motorsvag bil handlar ju mycket om att förstå hur motorn fungerar så att man alltid lägger i rätt växel i förtid när man måste ha mer kraft. Det vi åkte med hyrde en BMW 118d som jag också körde en del under veckan. Det var väldigt roligt att jämföra känslan mellan dessa två bilar. Förutom att BMW förstås är motorstarkare och därför mer avslappnad att köra så var den också mycket lättare att knixa runt på krokiga bergsvägar. I Forden var det full koncentration och både händerna på ratten som gällde för att komma runt kurvorna medan jag uppleved BMW:n som mycket mer lättmanövrerad. |
|
|
Körde en E36 316i hela vägen till Bosnien och tillbaka för nåt år sen. Låg för det mesta i vänstra filen och körde om bilar, snittade runt 160 km/h, och överlevde. Motorsvaga bilar har inga problem att hänga med i trafiken, problemet är bara att accelerera dit. Höll på att skita på mig när jag skulle köra om en lastbil och fick möte för jag hann inte köra om åbäket i tid. Det var en rätt mild uppförsbacke. Aldrig mer under 150 hk! Vorsprung durch freude am fahren |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.