|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har letat runt lite men kan inte hitta någon tråd med "mitt" problem. Allt började med att en saab inte kunde stanna själv, utan använde min baklucka som krockkudde. Saaben blev skrot:-) Theanders i Lund bytte min lucka å lite annat. Sedan dess har softclosen funkat "sådär". Har varit tillbaka två gånger för att få det fixat. Första gången blev det återigen sådär. Andra gången funkade det som det skall, i två veckor. Nu är den mupp igen. Varje gång beter den sig anorlunda. 1, Direkt efter luckbytet fick jag trycka till luckan, inte bara lägga ner den mjukt som innan, för att softclosen skulle dra. Så ville jag inte ha det. 2,Påpekade då det när den ändå skulle på återbesök för backjobb på andra delar, sned kofångare mm. De pillade väl på något å jag hämtade bilen på em. Då gick den att stänga ok, men när man öppnade den så small det till och luckan flög ut en bit, som den satt i spänn. Troligen roterade inte axeln som spänner in luckan, så den öppnade från inspännt läge. 3, Lätt irriterad bad jag dem ta in bilen igen, vilket de gjorde efter ett par veckor. Jag väntade en halvtimma och ut kom bilen med all funkande som det skall. Jätteglad var jag:-) Nu två veckor senare är glädjen borta:-( Nu drar den inte in luckan alls!! Gafeln går i lås, men axeln(låstappen) snurrar inte in. Luckan skramlar som på en 245:a. Kan öppna luckan normalt. När jag tryckar på knappen, både med "låsgaffeln" infälld och utfälld, så snurrar låstappen ett varv och stannar i ytterläge igen. Någon som kan ge mig tips? Har också letat efter en bra beskrivning på hur det SKA funka. Nån som sett en sådan? Sorry, det här blev en roman.... Tacksam för all hjälp/ Mvh, Nils | |
|
Jag har samma problem som du beskriver med skramlande lucka (520:n). C-lås fungerar men soft-closen aktiveras inte när luckan stängs. _Först när jag öppnar med knappen på utsidan aktiveras soft-closen och släpper då bakluckan som om den suttit i kläm efter (soft-closen gått igång). Läste nyss om en kur med 556 och en massa låsa/öppna för att få fart på baklåset med liknande problem. Undrar om det kan fungera för detta problem? Skall börja montera av plasten på bakluckan. Tacksam om någon har tips. |
|
|
Hej igen! Nu verkar det fungera. Jag monterade ner låsmekanismen. (Obs att det sitter en liten plaststav mitt i plastflikarna där motorstyrningens plastarm trycks in i låsanordningens metallarm. Ta bort denna innan ni försöker ta bort motorstyrning från låsmekanismen). Jag bände upp motorstyrningen och tog ut delarna. Tog loss och satte dit anslutningarna till motorn några gånger. Varning för fjädern som drar tillbaka styrpinnen. Kollade att microbrytaren gjorde vad den skulle och satte ihop styrningen och låsmekanismen. Och visst fungerade det klockrent nu. Jag tog även loss lamphållarna till baklyktorna och skrapade loss en del skräp/rost som ev kan ha gett krypströmmar. Vet inte om detta inverkade. Jag har haft bilen i 8 år men inte förstått hur stängningen sker. Inte förrän idag såg jag hur låspinnen i golvet snurrade vid låsning/öppning (soft-close). Innan min insats snurrade den lite hur som helst. Nu verkar den sköta sig. Får se hur det ser ut i morgon. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.