AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.187

Hög bränsleförbrukning 316 e46?

Mr_Knight
Tankade min 316 för andra gången idag och höll på få en smärre chock. 1,17 L/mil hade den dragit varav 20 mil långresa och resterande pendlingsmil till och från jobbet ca 2,5mil enkel och motorväg.

Har kört slaviskt med motorvärmare och kört lugnt för att se hur "lite" den drar. Min S60 AWD med 260hk drar ju mindre!

Jag har servat bilen men tändstiften är inte bytta, gick på 750 spänn men kanske är en bra investering?

Kan det vara nått annat eller rent av drar en 316 så mycket?

(bilen är en 99a med 13"mil på mätaren)
Mr_Knight
Fortfarande ingen som har någon åsikt om det är normalt eller hög förbrukning?

Kan lägga till att luftpumpen till avgasreningen läker tjuvluft, har klämt åt popnitarna men det går upp igen så jag får nog montera nya.
Jag är också nyfiken på hur mycket nya tändstift inverkar på förbrukningen.

Kör själv en 320ci E46 som jag tycker börjat ta mer och mer, dock fortfarande under 1L/mil, om din 316 drar mer så måste det vara något fel.
Mr_Knight
Någon som vet om det finns billigare tändstift är 750spänn?? Kostar 30kr/st till min Trans Am..

Vad kostar BMW original?
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Stiften är av s.k. Longlife-typ, har för mig bytesintervallet är i storleksordningen 10-12.000 mil.
Att en 316i drar en bit över 1 l/mil, under de körförhållanden du beskrivit, tyder på att något är fel - skulle snarare säga att förbrukningen borde ligga nånstans på 0,7-0,8 l/mil.
Läckaget på luftpumpen är nog det första du ska åtgärda - drar det tjuvluft där kan det bli helknas på värdena från luftmassemätare och lambdasond.
Andra vanliga felkällor är temperaturgivare (motortemp och insugsluft) samt at det drar tjuvluft på något mer ställe mellan luftmassemätare och insugsventiler (t ex sprucken insugsbälg, otäta vakuumslangar osv.).
En felkodsavläsning är inte heller fel, det bästa är om du kan läsa av 'live-data' från motorns styrbox (DME) med en diagnosdator (BMW-verkstadens DIS+ eller GT1, alternativt någon 'hobbyvariant' som Carsoft).

Lycka till, berätta gärna vad det var när du hittat felet!
Mr_Knight
Ok, då är nog stiften hög tid att byta. Tog loss ett stift och det ser inte ut att vara från igår direkt.. Hade gärna hittat några billigare stift men antar att det bara är öppna börsen annars.

Ska popnita fast locket till luftpumpen och spraya med startgas och se om det drar tjuvluft nånstans.

Återkommer om jag hittar något

//Martin
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Med lite tur kan du nog hitta stiften billigare nånstans - de som rekommenderas är i första hand NGK BKR6EQUP och i andra hand Bosch FGR7DQP, kostar nästan 200 spänn/st hos BMW....
Är det förresten en 1,6 eller 1,9-litersmaskin du har i din 316i? (Nyfiken bara.)
Th
441
The Stig
Mazda CX-5 -16
Jag köpte 6st NGK BKR6EQUP från nån lirare i England för 500kr inkl frakt på Ebay. Nu var det ju ett tag sen, så jag kommer inte ihåg ifall det var från just den här, men här kostar 6st stift iallafall ca 500kr fortfarande (trots kronans ras senaste månaderna): Länk
Kontakta säljaren ifall du bara ska ha 4 stift, så lär det gå att ordna.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Luftpumpen drar inte tjuvluft men den kan blåsa tjuvluft så att kapaciteten minskar. Det kan nog spöka till det med lambdavärdena även om jag tycker den skulle reagera tvärtom.
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
En 316 borde väl dra knappt 0,6 vid lugn pendlarkörning så det du beskiver låter på tok för mycket. Det är mer än nån av mina vid buskörning... ;)

//Bjersér

BMW - over 300 (s)miles/hour
lo
81
lovestad
Bmw 318 D sedan -08
BMW 520 D X-drive mildhybrid -20
Kör en 316 till o från jobbet ca 15 mil om dagen, kan säga att jag kör väl inte helt snällt men växlar ej heller vid rött, bilen drar under 0,6 l/mil. Har förvisso motor o kupevärmare.

MVH
Patrik
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.