|
|
|
|---|---|
| Har bytt ventilkåpspackningar och stift (NGK platinastift), och vid uppstart går inte bilen på alla cylindrar och motorlampan lyser. Vad kan ha hänt? Är det nån spole som plötsligt sagt upp sig? | |
| Kolla över att du fått dit alla spolarna korrekt samt dessas kontakter , du kan ju ha fått ngt defekt tändstift också. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Jordningarna till tändspolarna. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Hej! Detta är det första jag skriver här på forumet. Jag råkade ut för samma sak i julas när jag bytte ventilkåpspackningar på 540in. Då trodde jag att något tändstift blev förstört av oljan som de fyra bakre stiften badade i. Men så var det inte för när jag tog ur stiften och jag var nyfiken på vilken cylinder som stiftet var blött. Men inget var blött. Däremot så var ett stift (cyl nr 5)ljusare än dom andra så jag började lura på bränsletillförseln. Men allt såg ok ut. Men jag började ändå att känna lite på plast lådan med kontakterna till spridarna i. Då gled den ned någon mm till när jag petade på låsfjädern på kontakten till spridaren på cyl 5.Sedan monterade jag stiften igen och motorn gick som en klocka igen. Så kolla noga på spridarkontakterna. |
|
rsarits |
Kollade du att avståndet på elektroderna stämde på de nya stiften? Jag har t.o.m. fått stift som varit kortslutna direkt ur kartong. Man brukar nästan alltid få justera något eller några stift. Micke |
| Finns metalklipsen som fäster kontakten ´till spridarna som reservdel. Nu när jag tänker efter så tror jag att jag glömde montera de på passagerarsidan. Klantigt :( | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.