|
|
|
|---|---|
|
hejsan jag har en 523 e39 -97 som treans växel har börjar hoppa ur när man gasar på eller motorbromsar. väldigt tacksamm för svar!! mvh martin | |
|
Hade samma fenomen, fast på ettan. Kom aldrig tillbaka efter att ha bytt oljan i lådan till Castrol Transmax Z. Svekke |
|
| okej. låter som ett ganska enkelt fel då=) | |
|
En naturlig fundering är ju hur långt bilen gått samt hur länge det är sen det byttes olja samt vilken olja som användes? När du pratar om växlar som hoppar ur antar jag att det är den manuella lådan du pratar. Transmax Z är en ATF-olja som rekommenderas till automatlådan i just den bilen. Castrols rekommendation till den manuella lådan är SMX-S 75w-85 och det är en GL4 olja. Finns ju även manuella lådor där en ATF olja föreskrivs men detta är inte en av dem och det låter dumt att testa hälla helt fel typ av olja. För övrigt är det även SMX-S 75w-85 som rekommendera till 540i -97 om det är en manuell låda. Passa även på att byta olja i bakdiffen, Castrol SAF-XJ 75w-140 är ett bra val. Mycket billigare att byta olja någon gång då och då än att byta låda =) |
|
|
Det var ATF märkning klistrad på min manuella låda och då passar inte GL4 olja. Däremot den helsyntetiska Transmax Z (ATF-olja) har fungerat mycket bra sedan jag hällde i den för snart 4 år sedan. Verkar som att man ska passa sig för att lita blint på Castrols rekommendationer. Se även: Länk Länk Svekke |
|
| japp så klart är det manuel låda=) Bilen har gått 16500 typ. och jag har aldrig bytt oljan i den. Men innan är den ju bytt men vet inte när. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.