|
|
|
|---|---|
| Gjorde något dumt idag... Fick för mig att göra en egen "shortshifter. Tog lös växelspaken och försökte slå ut bussningen som sitter längst ner, men det gick inte. Hålet den satt i var koniskt från båda håll ooch bussningen gjuten i hålet, så den sprack. Gav inte upp utan kapade och förlängde spaken 15mm mellan kulleden och bussningen. Pillade tillbaka mina bussningbitar och limmade ihop så gott det gick och monterade tillbaka spaken. Växellägena blev märkbart kortare och distinktare förutom det "dö-glapp" som den trasiga bussningen ger. Jag har hört att den ska gå att bya, undrar bara hur, när den ser ut som den gör. Jag har en -88 318is. | |
|
Tjena Gurkan! Bussningen ska vridas ur uppåt korsa två spårsruvmejslar och vrid. Lycka till. Mvh "Starre" |
|
|
den bussningen längst ner går inte att byta, man får lov att köpa hela spaken tyvärr. men du kan ju prova att borra bort koningen och svarva en egen bussning i nylon tex. |
|
|
Hej! Själv gjorde jag mitt shortshift-kit genom att svarva en ny bussning (i brons) och en hylsa. Sedan förlängde jag spaken under kulan med 25mm och svetsade på hylsan därnere och pressade i bussningen. Sen när jag provkörde så visade det sig att staget som går fram till växellådan tog i gummikopplingen på kardanen pga den ändrade vinkeln. Så nu får staget åxå modifieras. Växellägena blev korta i alla fall ca 50mm mellan 3:an & 4:an. MVH bmwdriver 318iS -88 BMWCS#4324 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.