AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
3.441

Audi TT, köpråd, erfarenheter?

bj
129
bjornh
525 tdsA -92
Hej, jag känner en som känner en, heh, som har lust på en Audi TT av den gamla generationen. Någon här som ägt en och kan ge tips på vad man ska kolla efter? Antar att de har ruggigt jobbig kamrem som måste bytas, vilka intervall och ev. kostnad?
Han har även tittat ut denna;
Länk
Kommentarer om pris och övrigt på den bilen?
Tack på förhand
/björn
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Kolla här: Länk
bj
129
bjornh
525 tdsA -92
Ja, såg den tråden, gav ju blandade åsikter om 1,8T-motorn, men jag drog slutsatsen att det är den man ska satsa på ändå. Hur blev det för din bekanta, köpte hon en TT tillslut?
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Finanskrisen gjorde att hon gjorde det kloka valet att sätta sig vid skolbänken. Men precis som du fick jag intrycket att det är 1.8T med framhjulsdrift som är det bästa alternativet.
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Köp i alla fall ingen som saknar vinge där baK.

"Vad bör du tänka på när du ska köpa begagnad TT?

Återkallade bilar! Så här ligger det till. De första leveranserna av TTn led av viss instabillitet i höga hastigheter. Orsaken var bilens runda former vilket skapade negativa lyftkrafter. Negativa lyftkrafter gör att bilen pressas (sugs) uppåt i stället för nedåt vid högre hastigheter. Audi blundade först för problemet men när ett flertal bilar kört av Autobahn inom loppet av en helg och en av Audis chefer dött i en TT som tappat fästet var en återkallning av alla sålda TT ett faktum! Man tog fram ett paket som skulle monteras på alla sålda bilar! Detta paket såg lite olika ut för 180 respektive 225 hk versionerna.

På 180 hk versionen bultades en 60 kg tung vikt i bagagerummet plus vissa modifieringar i framvagnen med bl a ESP. Däremot behövdes det inte monteras en vinge! Alltså finns det modifierade 180 hk TT utan vinge.

På 225 hk versionen fanns fyrhjulsdriften som gav den extra tyngd som krävdes på bakhjulen. Däremot monterades vinge på bakluckan och modifieringar gjordes på både fram- och bakvagn med ESP som standard. Alltså, en modifierad 225 hk TT har vingen!

I samband med återkallelserna gjordes också förändringar i produktionen och bilar från –00 är garanterat åtgärdade! Bilar från –99 skall vara modifierade då alla erbjöds modifiering, men var uppmärksam! Det finns fortfarande några som inte är modifierade även om det är ovanligt.

Var speciellt vaksam på 180 hk –99:or som har monterat dubbla avgasutblås (225 hk ljuddämpare) då detta inte är möjligt så länge du har 60 kilos vikten kvar! En TT som inte är modifierad skall du absolut inte befatta dig med å framför allt inte köpa!

Länk

Visa användare
278
blaikarn
528ia M touring-97
Kan bara inte låta bli...men de är så ruggigt ful ser ut som en pimpad Beetle...jag får nog mkt skit för de men jag är bara ärlig.
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Smaken är som baken... Jag tycker TT var lite före sin tid när den kom.

Skall vi prata fula bilar så ligger BMW 1-serie 3/5-dörrars jäkligt bra till...
Visa användare
83
DonThomaso
328i Coupé Individual -95
en kul anekdot är att det går relativt problemfritt att frakta julgran i TTn. Var A Lind här på forumet som snällt ställde upp när det närmade sig juletider förra året. Bara att fälla baksätet och fram med granen mellan framstolarna :)

Har även åkt i baksätet (188cm), men det är inget jag rekommenderar. Tror dessutom inte att det är tillåtet sen några år tillbaka då de flesta 2+2 bilarna blev strikt 2.

Mina intryck är annars att den känns ombonad och solid. Dock verkar elektroniken spöka lite.
da
1.996
danielb
I4 M50 -24
Audi TT = Hårfrisörskebil
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Jättebra inlägg där danielb. För BMW 523 är ju verkligen bland det coolaste som finns :-/

Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Jag skulle rekommendera hellre en Mercedes SLK (230/320), har själv haft 2 st. Grym kvalité!
Mer pondus med en sådan Roadster än en pimpad Beetle som någon nämnde. Dessutom kamkedja på Mercan och Cab.
danielb : Vad är egentligen en hårfrisörskebil då?
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
En Audi TT!

Audi TT är lite som.. Opel Calibra.
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Körde inte hon den där Robinson-Subeide en TT? Hon var väl hårfrisörska. :)
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Min sambos frisörska, även hon kör en Audi TT. Bläääää...
Det är bara att inse, Audi TT, speciellt den första modellen är en tjejbil.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.