|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
Minter |
Hej! KOmmer snart åka till Tyskland för att köpa en diesel touring och då blir min gamal trotjänare 735 il -92 över. Den fungerar utmärkt fortfarande, har haft den i min ägo sen 12 år tillbaka. Den har gått 28 000 mil och känns fortfarande pigg, jag har funderat om jag ska pröva att sälja den eller rent av behålla den, stoppa undan den? Är det något att spara? Det är en riktigt bra bil, emn jag lär ju ine få många kronor för den. /minter Minter |
|
Skall du behålla den så tänk på att en bil som står utomhus (som den är eller täckt med en presenning) i princip tar mer skada (tex mögel och rost) än en som körs. Förvaring i varmgarage eller kallt och fuktfritt behövs för att den skall bibehålla sitt skick. Sedan kan det hända annat också! Som tex att lamellerna fastnar efter ett längre stillestånd. Det skadar det inte heller att tex vaxa bilen, byta alla oljor, byta bromsvätska och kanske kylarvätska/glykol samt att ha ordentligt lufttryck i däcken. Skall du göra en ordentlig konservering så är det säkert mycket mer som bör göras också. Per L |
|
happygrus |
Berätta gärna mer om din 735. Utrustning, färg, inredning, allmänt skick ? bilder ? Ska du sälja sätt ut den för det du tycker den är värd, ingen ide att skänka bort en klassiker. Men allt beror ju på vilket skick den är i. |
|
Den kan du spara undan om den är så fin som du säger. Finns ingen anledning att rea bort dom till dagens fickpengs-priser. En dag blir den väl säkert värd en hygglig slant om den bibehålls i gott skick, även om de här bilarna nog aldrig når de mer extrema samlarnivåerna som tex M och Alpina. 75% av Sveriges E32or skulle nog behöva skrotas bort (börja med den sämsta och vandra uppåt). Sen kan man kanske tala om mer normala priser. E34 M5 register Sverige |
|
|
Du kommer ju inte få något betalt för den, och egentligen är den knappast värd att spara heller. Bilar förfaller när de står, antingen rostar de eller så torkar de. Jag tycker inte att den är värd att spara på, hade det varit en 750 eller en specialare av något slag så kanske men en gammal 735 med många mil, nja... MEN; gillar du den? Har du tillgång till bra garage? Om du gillar din bil, och om du har tillgång till ett vettigt garage för bra peng, då tycker jag ändå att du skall behålla den. Inte så mycket för att bevara den för eftervärlden, men för att bevara den för dig själv. Det känns jäkligt bra att glida ifrån någon gång då och då och starta upp den gamla pärlan. Visst förfaller bilar som står men om du startar upp den och kör lite någon gång då och då... ja då kan den nog hålla rätt så bra om förvaringen är rätt. |
|
|
Tänkte starta en tråd med titeln: "Sälja E32 735 - går det idag?" men sen såg jag denna! Jag går i exakt samma tankar. Köpte mig en e39 540/6 i veckan och borde bli av med min manuella 735:a. Men å andra sidan har jag möjlighet att ställa den inomhus på gratis långförvaring. Att ta fram en fräsch 735 om tio år är kanske bättre än att ha 20 lök på banken?? Men måste ju testa att sälja ändå. Länk |
|
| Ja, vad ska man göra med sin gamla 735:a... ? | |
|
Spara som reservbil att ha om den andra går sönder , kostar inte mycket att ha avställd. Sälja är inte värt besväret för kaffepengar , tar mer energi och ork att sälja än den eventuella nyttan man kan ha av köpeskillingen. Alltid bra att ha en driftsäker reservbil , att ge sig ut och leta reservbil när man verkligen behöver den - det är ju inget roligt. "Att ge en vägsnigel fingret är som att kasta pärlor till svinen" |
|
| Det bästa stället att långtidsförvara bil på är en dragig lada med bra tak. Att det är dragigt gör att det blir stor luftväxling= torr luft. Där skall den stå uppallad och inte på hjulen( fettet i hjullagren trängs undan vid stående belastning och lagren förstörs). Bäst förstås om du har nån släkting med agrara talanger som har nån hölada till övers utan dyra arrendeavtal. Alltid roligt med gamla bilar som sparas. Det behöver ingalunda vara värstingsmodeller. Vem kan undvika att le när han ser en LLoyd från -60 i originalskick i trafiken?/ Den som spar han har. | |
|
Swensson Vad heter lacken på din 735a. Mycket clean och fin bil. |
|
|
Kul att höra! Islandsgrön metallic heter den. |
|
|
ALLA E32:or bör sparas ;-) Det är ju trots allt en av världens bästa och mest slitstarka bilar! Spöar rent byggkvalitetsmässigt, fullkomligt skiten ur vilken E38/E39/E60/E65:a som helst! Mvh Anders BMW - Du mein einzig Licht. Die Rose hat nicht,was an Farb und Schein wie Sie,mein Bayrische Mädel. |
|
|
Swensson, har du annons på din bil, länk isf? Livet utan en 7-serie i min ägo var inte så roligt :) MVH Niklas |
|
|
Nej det har jag inte, än. Men det kommer inom några dagar. Tillhör sorten som vill ha bilen i ordning innan annonsering - tyvärr inte alla som delar den uppfattningen när man själv varit och tittat på bilar :) Förövrigt noterar jag att det endast finns 1 st manuell 735 e32 på blocket, men utan bild och med väldigt lågt pris - så skicket kan ju ifrågasättas. |
|
|
Okej. Skicka gärna ett PM eller mail när du har annons ute. MVH Niklas |
|
|
Oj oj. Satte ut bilen på annons i går eftermiddag, någon timme senare ringde en kille som skulle komma redan nästa dag, alltså idag. Och han köpte bilen utan prut för några timmar sedan, så nu är den puts väck! Antalet seriösa intressenter har varit långt, låååångt över förväntan. Så en vettig E32 springer iväg lätt medan motsvarande E38 verkar kall som is ?! Kanske hade man kunnat klämt i med ett något högre pris, ringde en kille som provkört och tittat på bilen senast den var på annons. Han bjöd mig några tusenlappar extra, han skulle ha den till varje pris. Men inte kunde jag göra något åt det när spekulanten som köpte bilen redan var på väg hit från Strömstad. Ja man får va nöjd trots att underläppen darrade lite när bilen rullade iväg nypolerad och vacker som aldrig förr! |
|
|
En bil i bra skick för kaffepengar är naturligtvis lätt att sälja oavsett om det är E32 eller E38 , saken är nog den att de flesta E38 som är ute för låga summor är i sämre skick än den E32 du sålde. Bara gratulera den nya ägaren. E32 är en trevlig klassiker som både är snygg och har mycket hög kvalitet och bätttre rostskydd än någon av dagens serietillverkade bilar. "Att ge en vägsnigel fingret är som att kasta pärlor till svinen" |
|
| Swensson: Om den var lika fin som på dessa bilder så fick du eller kunde ha fått 35-40 tusen för din 735:a | |
| Hm länken glömde jag Länk | |
| SNYGG! | |
| Håller på att försöka sälja min 735:a men det verkar vara omöjligt... Kan de vara för att jag har en automat..? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.