|
|
|
|---|---|
|
Jag har funderat på hur mycket extra effekt olika trim-lösningar ger? Sportluftfilter, byte av olika delar av avgassystemet, byte av kamaxel mm mm.... På alla chiptrim-sajter deklareras stolt hur många extra hästkrafter du kommer få! Mer eller mindre glädjesiffror beroende på mätmetod. Självklart varierar det från bil till bil och från trimdel till trimdel, men ungefär hur mycket mer effekt man kan förvänta sig av t ex ett öppet luftfilter eller bakre sportavgassystem borde väl gå att säga? För man betalar väl inte bara för ljudet, eller? Det som förvånar mig mest är frånvaron av information om effektökning på alla dessa sidor som säljer trimdelar. Om det fanns en dokumenterad effektökning, varför inte skryta med den? Är det så att effektökningen är obefintlig? Eller beror det så mycket på bilens övriga komponenter att det inte ens går att säga på ett ungefär? Skulle vara intressant att höra vad andra tror och vad mer insatta tror sig veta... ;) ////Martin | |
|
alla tycker nog olika men min gissnig är att utan vidare modifieringar ger inte filter och avgas något märkbart. Alltid roligt att lösa om folk som uppger 30hk extra på sin sugmotor och allt dom gjort är att köpt ett chip ; ) Däremot upplevs det som 30hk extra att montera filter och avgas, en symfoni av skönsång som ofta är dämpad på nyare bilar spelas upp! Skall du få fram mer pulver så blir det nog till att göra lite tuffare ingrepp som kamaxlar osv.. Kostar en hel del,räkna lite grovt på 1000:-/hk för seriöst trim. Gäller det turbo är det andra regler som gäller.. Johan S www.bimmer.se Länk CS#4079/SC#580 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.