AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
2.923

Ctek-laddare, hur gör ni?

z3
40
z3-spekulant
Z3 roadster 2.8 -98
Hallå!

Efter att ha läst om dess förträfflighet här på forumet så köpte jag idag en laddare från Ctek. Bilen står ju några månader på vintern och jag tänkte ha batteriet kvar.
Nu står det i instruktionerna till laddaren att man skall ansluta minus till en punkt på chassit långt bort från batteriet. Detta faller på sin egen orimlighet då kablarna bara några dm långa. (Dessutom är det ju inte lätt att hitta chassi i våra inklädda bagageutrymme.) Jag satte båda polerna direkt på batteriet och bilen har inte exploderat ännu.
Det skulle också vara väl ventilerat vid laddning. Det är det ju knappast i våra bagageutrymme, och jag vet att en del av er har laddaren i konstant; ni har väl luckan stängd då? Då uppstår nästa fråga: Klämmer ni sladden i gummilisten eller har ni hittat någon annan väg ut? Tacksam för tips och synpunkter!

MVH
Patrik
I och för sig talar jag nu om Z4 M Roadster, men även i den sitter batteriet inklätt i skuffen. Väljer därför att ladda via poler under motorhuven enligt instruktion i manualen, i motorutrymmet finns en särskild minuspol i form av en olackerad mutter som sitter vid ena fjädertornet. Pluspolen sitter uppe vid torpedväggen och det är inga problem att få Ctek-kablaget att räcka den korta sträckan mellan torpedväggen och fjädertornet. Motorhuven får sen stå öppen medan laddaren jobbar, har den inte inkopplad permanent utan kör en stund med någon veckas mellanrum för att hålla batteriet i god kondition. Mellan dessa tillfällen står bilen och myser under sitt täcke.
BM
35
BMWH5
428iA M GC -15
Hartge H5 4,7 -96
120d -14
316i -94
2002Tii -71
Hej Patrik.
Nu har jag ingen Z3 men du har väl + och - poler i motorutrymmet?
Då kommer man ju bort från problemet med gnistor i närheten av batteriet, sen kan man ta ut kabeln under bilen. Batteriet sitter ju kvar i bagageutrymmet så det blir ju ganska oventilerat. Öppna luckan ibland och vädra. Det bildas väl inte så mycket gas vid underhållsladdning, så jag tror inte det är något stort problem.
Mvh Thomas
z3
40
z3-spekulant
Z3 roadster 2.8 -98
Hej igen, och tack för hjälpen!

Det fanns mycket riktigt perfekta anslutningspunkter i motorrummet, vilket jag skulle sett om jag öppnat intruktionsboken. (Hmmm.) Nu bäddar jag in batteriet i dess gråa filtmatta igen. Då där också står i boken att dessa punkter rekommenderas för laddning av batteriet, utan kommentar att bagageluckan skall vara öppen, så slutar jag oroa mig för det.

MVH
Patrik
Bu
63
Bulan2
523i -98
Hej.
Laddar direkt på batteriet (förlängningskabeln 3 dm lång, permanent fastsatt på polerna) i bagageutrymmet, med stängd lucka. Inga problem på 2 år.

Gasen som bildas är mycket flyktig o vädras enkelt bort.
Nån som hört om explosion? Inte jag.

Mvh Bulan2
Visa användare
61
soomg
Z3 Roadster 2,8 -99
Moderna batterier är underhållsfria och helt slutna, så det skall inte komma ut några gaser under laddningen. Man kan nog ha bagageluckan stängd utan att vara orolig för explosioner. Och av samma anledning behöver man inte tänka på att koppla in sig på "-"polen långt ifrån batteriet.

Detta under förutsättning att man har täta batterier. har man en äldre typ av batteri så måste man ventilera. Och då skall man koppla in "-"kontakten sist och inte direkt på batteriet.
Visa användare
147
Monobike
535iM -00
Jag har också en Ctek (xs3600). Grejen är att jag inte riktigt litar på den, jag kopplade in den på z:an för att "toppa upp" batteriet, kom tillbaka efter 2-3 timmar för att kontrollera att den har slagit över på underhåll (grön lampa) vilket den hade.
Dagen efter kollade jag igen och då stod den på laddning (orange)?!?
När jag lutade ner vid batteriet hörde jag tydligt hur det bubblade i batteriet vilket måste tyda på överladdning, eller?. Finns inget i övrigt som tyder på att batteriet är dåligt, grön prick i skvallerhålet och så.
Är det någon mer som har råkat ut för detta eller ska det vara så?

En sak jag har funderat på är om kanske larmet eller annan elektronik lurar laddaren att tro att batteriet inte är fullt.
Visa användare
147
Monobike
535iM -00
Soomg: Det sitter en avluftningsslang på mitt orginal bmw batteri, däremot så leds den ut under bilen, så risken för knallgas i bakluckan är nog liten.
Visa användare
194
Anderz3
Z4 Roadster 2,5 -03
325 E90 -05
Monobike

Har du laddaren ansluten till batteriet i kofferten ?

Varje gång du öppnar bagageluckan så tänds belysningen i kofferten,
laddaren reagerar på denna spänningssänkning och laddaren går över i "ladd-läge".

/Anderz3
Zätan:
Länk
Visa användare
147
Monobike
535iM -00
Anderz3: Ja, den var kopplad direkt på batteriet, men laddaren låg utanför bilen så luckan var inte aktiv
Visa användare
517
Rollebolle
Z3 roadster 3.0 01
Hej,

Nu kanske jag säger något väldigt dumt men är det inte smidigast att lyfta ut batteriet utanför bilen och ladda den på det sättet?

Mvh/Rolle
Visa användare
194
Anderz3
Z4 Roadster 2,5 -03
325 E90 -05
Jag har läst mycket här på forumet om en oro att inställningar skall "försvinna" om man plockar ur batteriet.

Jag har haft pluspolen av vid flera tillfällen när jag mekar med något el-betingat och jag har aldrig haft några problem.

Det enda jag vet som inte funkar efter man har tagit bort pluspolen är varning om att man skall byta bromsvätska vart annat år, men det kan väl inte vara så svårt att komma ihåg ;)

/Anderz3
Zätan:
Länk
Jag hade en Ctek laddare fastinstallerad i min Z3C. Fastskruvad i motorrummet och kopplad mot dem polar som sitter på högra hjulhuset från insidan. Uttaget skarvad på motorvärmarkontakten så att varje natt stödladdades batteriet när motorn värmdes.

____
Supercharger: Less stressful, more exhilarating!

Monobike, visst kan laddaren bli lurad.

C-tek laddaren (och många andra automatiska laddare) övergår till underhållsladdning när laddströmmen sjunkit till ett vist värde (tror det är ca 200mA). Om en förbrukare drar ström kommer den strömmen att adderas till den ström som går från laddaren till batteriet. Laddaren kan alltså bli lurad till att batteriet inte är färdigladdat.

Bilens viloförbrukning är normalt så låg att den strömmen är försumbar jämfört med strömmen laddaren mäter. Om däremot något i bilen förbrukar ström under laddning finns det risk för överladdning.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.